Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på fantom-bremsing?

Startet av kodax, torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:24

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:34
Deretter får han spørsmålet om phantom braking (knyttet til denne Limited beta), og presiserer: Meant to say that it should be fixed in the latest wide release. Won't need to wait for FSD.

"Latest" betyr siste. Altså siste versjon som er sluppet. På den annen side sier han "should be fixed" som da kan henvise til at den skal kanskje fikses (i en fremtidig) siste versjon.
En ganske selvmotstridende setning.


Handyman

Sitat fra: SurSnasen på fredag 09. oktober 2020, klokken 14:30
Sitat fra: Handyman på fredag 09. oktober 2020, klokken 13:34
Deretter får han spørsmålet om phantom braking (knyttet til denne Limited beta), og presiserer: Meant to say that it should be fixed in the latest wide release. Won't need to wait for FSD.

"Latest" betyr siste. Altså siste versjon som er sluppet. På den annen side sier han "should be fixed" som da kan henvise til at den skal kanskje fikses (i en fremtidig) siste versjon.
En ganske selvmotstridende setning.
Vel, jeg mener konteksten er viktig, og svaret er en utdyping av: Will release limited beta in a few weeks. Jeg tolker at han så utdyper at det derfor blir fikset i neste versjon som blir distribuert til alle, og ikke bare i beta som slippes snart. Alstå noe som ikke er kommet enda. Det kan derfor umulig være snakk om 2020.40.3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Uansett så må konklusjonen være at det ikke er fikset. Tvertimot så er det bare blitt verre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pcthor

For min del har fantombremsing blitt et mye mindre problem etter oppgradering til hw3. Synes også bilen kjører mye smoothere samt ikke legger seg like langt inn mot høyre i påkjøringsfiler uten stripe😅 Så føler ting går riktig vei nå.

M3p, fsd hw3, mars 2019. 2020.36.xx

Motorwatt

Sitat fra: pcthor på lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:04
For min del har fantombremsing blitt et mye mindre problem etter oppgradering til hw3. Synes også bilen kjører mye smoothere samt ikke legger seg like langt inn mot høyre i påkjøringsfiler uten stripe😅 Så føler ting går riktig vei nå.

M3p, fsd hw3, mars 2019. 2020.36.xx
Har nok ikke så mye med HW3 å gjøre. Er nok firmware som er problemet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

Til og med jeg med AP1 har begynt å få føle dette på kroppen. I går smalt det nesten på grunn av at bilen hogg i bremsene.

Motorwatt

2020.40.3 er den verste jeg har hatt på lenge, mens 2020.40.4 er noe bedre.  Jeg kan gjøre fortløpende vurderinger da jeg kjører 20 mil på E18 flere ganger i uken. På den førstnevnte hadde jeg 11 oppbremsinger (mot normalt i de foregående versjonene 1-2). På den sistnevnte hadde jeg 6. Hvor er kvalitetskontrollen på det Tesla sender ut til hundretusener av biler? Noen hevder at Tesla skal vurderes som et software-selskap, men IMO lager de faktisk bedre biler enn de utvikler software. Jeg tror heller ikke de klarer å ordne opp i dette problemet før vi får en "rewrite", Men hva skjer da med de som ikke får rewrite på grunn av eldre hardware? Skal de da fortsette å leve med dette som man mer eller mindre har hatt i minst 4 år?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Polestar

Sitat fra: Muffinman på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:09
Til og med jeg med AP1 har begynt å få føle dette på kroppen. I går smalt det nesten på grunn av at bilen hogg i bremsene.
Hvilken versjon har du? Jeg har ikke merket noe på min AP1-bil med 2020.36.11. Til gjengjeld opplevde jeg en håndfull fantombremsinger på drøyt 300 km med en Model X forrige måned (AP2.5).
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:42
Jeg tror heller ikke de klarer å ordne opp i dette problemet før vi får en "rewrite", Men hva skjer da med de som ikke får rewrite på grunn av eldre hardware?

Problemet med fantom-bremsing er (tilsynelatende) maskinlæring så det er slettes ikke usannsynlig at Tesla får orden på dette uten at vi må over på HW4 (eller en gang HW3).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)


geear

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 15. oktober 2020, klokken 08:42
2020.40.3 er den verste jeg har hatt på lenge, mens 2020.40.4 er noe bedre.  Jeg kan gjøre fortløpende vurderinger da jeg kjører 20 mil på E18 flere ganger i uken. På den førstnevnte hadde jeg 11 oppbremsinger (mot normalt i de foregående versjonene 1-2). På den sistnevnte hadde jeg 6. Hvor er kvalitetskontrollen på det Tesla sender ut til hundretusener av biler? Noen hevder at Tesla skal vurderes som et software-selskap, men IMO lager de faktisk bedre biler enn de utvikler software. Jeg tror heller ikke de klarer å ordne opp i dette problemet før vi får en "rewrite", Men hva skjer da med de som ikke får rewrite på grunn av eldre hardware? Skal de da fortsette å leve med dette som man mer eller mindre har hatt i minst 4 år?
Personlig, selv om jeg har sansen for utviklingen til Tesla, så fatter jeg ikke at det er LOVLIG å oppdatere essensielle funksjoner på en bil på den måten, fatter ikke at det ikke strider mot typegodkjenningen. I dag er software så viktig del av en bil at det absolutt burde kreves inngående testing og verifikasjon på et mye høyere nivå enn det Tesla gjør i dag. Merker jo også at selv med forbedringene som er gjort over årene, så har de største forandringene vært at jeg har fått det jeg faktisk kjøpte for tre år siden, ikke at jeg har fått så mye mer nyttig, i tillegg til en haug med plager underveis.

sjokomelk

Hver eneste oppdatering må valideres av tredjepart og blir en del av typegodkjenningen til bilen. Det er derfor bl.a. airbagindikatoren for passasjersetet nå alltid vises i øvre, høyre hjørne av MCU. Den kom til fordi kravet om at denne skulle være alltid synlig var gjeldende den datoen de ønsket å slippe oppdateringen. Før dette slapp Tesla unna kravet om å ha denne synlig siden software var godkjent etter eldre regler.
Det er også derfor funksjoner slippes tidligere i USA enn i Europa, siden papirmølla for å få ting godkjent tar lenger tid her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Endringer i software som berører autonom kjøring kan bli et hett tema hvis det kan påvises at en ulykke relaterer seg til en feil i en OTA-oppdatering. Da kan det  bli langt mellom oppdateringer.


Dette er en gammel sak, men kan allikevel bli aktuell igjen:

What is not resolved is the much larger issue concerning  over-the-air updates after the EU type approval has been issued. This can quickly turn into first a European, and soon a global problem. 

https://www.thedrive.com/tech/26219/swedish-concerns-about-teslas-ota-updates-could-become-global-nightmare


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 17. oktober 2020, klokken 22:17
Hver eneste oppdatering må valideres av tredjepart og blir en del av typegodkjenningen til bilen. Det er derfor bl.a. airbagindikatoren for passasjersetet nå alltid vises i øvre, høyre hjørne av MCU. Den kom til fordi kravet om at denne skulle være alltid synlig var gjeldende den datoen de ønsket å slippe oppdateringen. Før dette slapp Tesla unna kravet om å ha denne synlig siden software var godkjent etter eldre regler.
Det er også derfor funksjoner slippes tidligere i USA enn i Europa, siden papirmølla for å få ting godkjent tar lenger tid her.
Vel, kvalitetskontrollen er beviselig altfor dårlig. Hvordan kan det gå gjennom når det fra gang til gang totalt kan endre bilens oppførsel på sikkerhetskritiske funksjoner? Som da den fikk utforkjøringsassistenten eller hva man skal kalle det, og plutselig fullstendig uventet bråsvingte inn mot møtende bil når man la seg over hvitstripene for å møte bil på smal vei? Det var helt krise på visse veier.

Motorwatt

SitatSom da den fikk utforkjøringsassistenten eller hva man skal kalle det, og plutselig fullstendig uventet bråsvingte inn mot møtende bil når man la seg over hvitstripene for å møte bil på smal vei?

Akkurat det opplevde jeg sist mandag (kl 16:42), og veien var ikke smal. Da så jeg hvitøyet til sjåføren på en møtende lastebil. Sjekket Dashcam, men bevegelsen der var liten i forhold til virkeligheten. Har sendt film, dato, koordinater, og klokkeslett til Tesla, men har ikke hørt noe. Veldig skremmende!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA