Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på fantom-bremsing?

Startet av kodax, torsdag 08. oktober 2020, klokken 23:24

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:49
Dette stedet er berømt for sine oppbremsinger. Skjer så ofte her at selv de som fornekter at "fantomenet" eksisterer, nok må innrømme at det er virkelig. Spesielt i venstre fil sydgående ved utgangen av tunellen.
Hm, kjører her relativt ofte men har aldri opplevd fantombremsing. Men er enig at den typen bruer / overbygg over motorveien som kaster skygge ofte fører til fantombremsing.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Jeg har for lengst akseptert at det finnes forskjeller på Tesla-biler. Også innen samme modelltype og årgang. Grelland-bremsen har forøvrig vært omtalt her tidligere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Det er vel NN det er snakk om som ved rette lysforhold plutselig gjenkjenner en bil på tvers i den restauranten?
NNs logikk vet vi lite om. Det finnes studier som viser at et NN som skulle skille ulv fra hund valgte rett fordi det gjenkjente skauen i bakgrunnen. Og et som plukket elefanter basert på halen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thalgar

Kjørte forbi Grelland i dag, forventa brems...  Men ingenting  8).
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 23. februar 2022, klokken 09:47
Jeg har for lengst akseptert at det finnes forskjeller på Tesla-biler. Også innen samme modelltype og årgang. Grelland-bremsen har forøvrig vært omtalt her tidligere.
Tror det like gjerne har med når man kjører der. Vi kjører stort sett der om ettermiddagen / kvelden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Kjører der tidlig ettermiddag, og legger meg nå i høyre fil hvis mulig. De gangene jeg kjører i venstre, skjer det langt ifra hver gang. Kan være en kombinasjon av vær/lys og bil. Det finnes garantert forskjell på biler av samme årgang og type. Flere komponenter har mange revisjoner, og som eksempel fikk jeg B-stolpe kameraene byttet til en nyere revisjon hvor problemet med direkte sol ble mye bedre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

Faktisk litt bedre etter siste versjon.

Lynet

Jeg er nå på 2022.4.5.5 på min 2019 X100D med FSD, har aldri opplevd bilen så livredd møtende personbiler på lenge! Problemet startet vel omtrent på første 2022 versjon. Kjøring på normal veg med gul midtstripe så napper bilen plutselig i bremsen ved møte med personbiler der avstanden mellom bilene er omtrent en meter og minimalt med kurve. Tidligere forventet jeg bremsing ved møte av storbil i venstresvinger.
Og nå bremser den så plutselig og uventet at jeg henger i selen!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Samme med min. Må 3 år tilbake for å finne noe liknende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Lynet

Og det mest idiotiske er at den alltid bremser omtrent idet du møter bilen eller noen meter etter. For å redusere omfanget av en eventuell kollisjon må det bremser FØR man møter bilen som kommer imot.
Eneste positive er at bremseskivene ikke ruster  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

mj

Opplever mer fantombremsing nå enn på mange år. Før møtende biler, før tuneller, i tuneller osv osv.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

turfsurf

Sitat fra: mj på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:04
Opplever mer fantombremsing nå enn på mange år. Før møtende biler, før tuneller, i tuneller osv osv.
Har du 2022.8.x? Opplever selv at fantombremsing har blitt markant værre med denne versjonen :(
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mj

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 19:15
Sitat fra: mj på onsdag 23. mars 2022, klokken 14:04
Opplever mer fantombremsing nå enn på mange år. Før møtende biler, før tuneller, i tuneller osv osv.
Har du 2022.8.x? Opplever selv at fantombremsing har blitt markant værre med denne versjonen :(
2022.4.5.5
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

filtvet

Fikk pådyttet siste versjon for ca 1 uke siden. Ikke så ille med fantombremsing lenger og auto-modus på vindusvisker fungerer for 1.gang ganske ok i dagslys.....

Men noen oppbremsinger er det. Hva er egentlig vitsen med å kun bremse ned med 10 km/t om AI tror det er en møtende trailer?

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 29. mars 2022, klokken 14:03
Fikk pådyttet siste versjon for ca 1 uke siden. Ikke så ille med fantombremsing lenger og auto-modus på vindusvisker fungerer for 1.gang ganske ok i dagslys.....

Men noen oppbremsinger er det. Hva er egentlig vitsen med å kun bremse ned med 10 km/t om AI tror det er en møtende trailer?
Hvilken versjon mener du med "den siste"?
Problemet med atoviskere har for de fleste vært i mørket uten gatelys, ikke i dagslys.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA