Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: RJK på onsdag 14. juli 2021, klokken 23:08
Fikk mitt brev i dag. Forventet utskiftning uke 17, 2022.

Står og at de vil kompensere via ChargeMyHyundai-konto et akontobeløp (ikke oppgitt sum), og med kostnadsfri opprettelse av konto og utsendelse av ladekort. Dette forutsetter riktignok at man har bekreftet å ha satt ladegrensen til 90 %.

Som du skriver nevner de ingen sum og det finner jeg litt rart etter at de etter eget utsagn har brukt de siste tre månedene på å finne en kompensasjonsløsning. 
Når det gjelder opprettelse av konto og tilsending av kort har det aldri kostet noe hos CMH, så det i seg selv er ingen bonus. Jeg venter på svar fra dem etter å ha stilt spørsmål om de også dekker abonnement eller om de forutsetter at folk tegner det 'kjipeste' abonnementet uten månedskostnad men med 5 kr i sesjonsgebyr når man lader.

Jeg syns sånn sett de har valgt en grei kompensasjonsløsning, men det er ikke akkurat imponerende detaljnivå i det de kommer med når de (nesten) har bestemt seg for en løsning.

RJK

Nå var poenget mitt å informere om at man får en form for kompensasjon, mot at man registrerer konto. Opplysningen omat det ikke skal koste noe, er for så vidt grei info, selv om det ikke er endring fra før, for folk vil lure på om det er kostnader forbundet med det.

Men det sagt, er enig i dine betraktninger her. Vi er på bølgelengde. For egen del gikk jeg for kjipeste kontrakt, for jeg ser ingen poeng for meg å velge noe annet foreløpig. Selv om jeg skal på lang kjøretur i sommer, så tviler jeg på at det vil lønne seg. Kanskje hadde det vært et poeng får de 2 sommermånedene, og så gå ned til det laveste.

Ionity-avtalen er kanskje den som frister mest, men den er det dog 12 måneders bindingstid på. Jeg hadde heller tatt 1 eller 2 års betalt abonnement der, enn en ladekreditt. Spesielt siden jeg tviler på at man kan betale den avtalen med kreditten, men får se når kompensasjonen ramler inn.

Så kan jo kompensasjonen og fordeles per måned, slik at det reflekterer hvor mange måneder man er begrenset. Dvs, at jeg som har uke 17 -22 vil da få kompensasjon i en kortere periode enn de som må vente  til f.eks. til uke 26 -22. Det ville sånn sett vært en viss rettferdighet i.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Dette (se vedlagte bilde) er svaret jeg fikk fra Hyundai når jeg spurte hvor stor kompensasjonen var...


mvh
hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Jflex4

De tar flere måned for å avklare hvorden dette skal skje men har ikke tenkt seg på et sum for løsningen...
Veldig fint jobb Hyundai.

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 15. juli 2021, klokken 16:08
Ionity-avtalen er kanskje den som frister mest, men den er det dog 12 måneders bindingstid på. Jeg hadde heller tatt 1 eller 2 års betalt abonnement der, enn en ladekreditt. Spesielt siden jeg tviler på at man kan betale den avtalen med kreditten, men får se når kompensasjonen ramler inn.

Så kan jo kompensasjonen og fordeles per måned, slik at det reflekterer hvor mange måneder man er begrenset. Dvs, at jeg som har uke 17 -22 vil da få kompensasjon i en kortere periode enn de som må vente  til f.eks. til uke 26 -22. Det ville sånn sett vært en viss rettferdighet i.

100% enig. Sånn jeg har tolket svar andre har fått fra Hyundai kundeservice har det blitt antydet at kompensasjonen vil bli utbetalt per måned i perioden fra man godtok 90% ladebegrensning frem til man får byttet batteri (om det stemmer gjenstår å se). Jeg har spurt dem konkret om dette, men har ikke hørt noe fra dem enda.

Jeg lever i håpet om at månedlig kompensasjon blir på (minst) beløpet de ellers tar for Ionity-pakken og at beløpet kan brukes til abonnementskostnad og ikke bare lading, men vi får se hva det ender opp med.

Limodriver

Det virker som alt Hyundai Norge har befatning med blir rotete. Flere måneder på å avklare kompensasjon er helt utrolig. Det ender vel med en Hyundainøkkelring, kanskje vi er heldige og får gratis spylervæske på neste service hos merkeverksted dersom en kjøper nye dekk samtidig.

Denne prosessen fremstår som et casestudium i hvordan en stikker hodet i sanden når problemer oppstår heller enn å være åpne og tydelige fra første stund. For mitt vedkommende har det resultert i at jeg ikke lenger vurderer Ioniq5 som et alternativ når jeg nå skal bytte Kona til ny elbil. De andre alternativene MachE, Enyaq, ID4 og EV6 er de reelle alternativene nå som I5 er ekskludert som alternativ.

Håkon77

Sitat fra: andy99 på torsdag 22. april 2021, klokken 17:36
Du får nok ikke ny garanti på batteri. Det ville vært veldig rart. Pleier vel å være 5 års reklamasjon/garanti på nye deler og det er 5 år igjen av garantien så det går jo ut på det samme.
.     Da får ampera 8år, 160000km på byttebatteriet og ikke resterende av original batteriet. Rart hvis Hyundai ikke gjør det samme.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Limodriver

Jeg føler meg relativt trygg på at Hyundai velger en annen og mindre gunstig løsning for bileierne. Ampera/Bolt eierne får både ny garantiperiode og et oppgradert batteri med større kapasitet og lenger rekkevidde.

Slik Hyundai har håndtert denne saken så langt tror jeg de vil bruke mye tid for å spare en krone eller to pr bil.

Jeg antar vi ender opp med lav eller ingen ladekompensasjon, ikke forlenget batterigaranti, ikke lånebil og relativt lang verkstedtid. Dersom batteriene har større kapasitet antar jeg dette vil sperres med software slik Tesla gjorde i tidlig fase. Ønsker en øket rekkevidde vil vi nok måtte betale for det.

Jeg undres fremdeles over hvorfor Hyundai ikke har opptrådt på en rask og ryddig måte når skaden først er skjedd. Muligheten til å styrke omdømmet og kunne vise til hvor smertefritt utbedringen av en uheldig feil var ville vært en bekreftelse på en god garanti.

Hyundais garantihefte burde heller hatt tittelen "my struggle".

Electric cars in Norway

Sitat

Hyundais garantihefte burde heller hatt tittelen "my struggle".

He he godt sagt men svært trist for det det gjelder.

Hyundai bør ta et skikkelig grep på denne situasjonen.

Limodriver

Det blir vel egentlig bare verre og verre. I sin kamp for å unngå lånebil hevder Birger N Haug at det ikke engang er mulig å utbedre flere mangler sammen med skifte av fremdriftsbatteri. Det kreves ett verkstedopphold for skifte av fremdriftsbatteri. Minst ett opphold for å utbedre hver annen mangel. Da unngår de at bilen er på verksted i en uke av gangen og de er veldig fornøyde når de forhåpentligvis kan kreve betalt for en leiebil. Langsiktigheten i en slik strategi kan en selvfølgelig stille spørsmål ved.

Når en presser dem utenfor komfortsonen skriver de "Det er også viktig å nevne at .... over kan kun utbedres uten kostnad for deg hvis du har overholdt dine forpliktelser; deriblant komplett servicehistorikk på bilen basert på gjeldende serviceintervall." Det interessante er selvfølgelig at manglene har oppstått på områder som ikke berøres av servicene og følgelig finnes det ingen årsakssammenheng.

Metodikken til Birger N Haug er til skrekk og advarsel for dere som vurderer å kjøpe bil fra dem eller bruke verkstedene deres. Denne saken er imidlertid ikke over, jeg kommer til å bringe saken inn for de nødvendige instansene om det så skal være domstolene.

Når dette er sagt er det ikke nødvendigvis slik at det kun er Birger N Haug som er vanskelige, men jeg stiller spørsmålet om det er et (stor)byfenomen og en heller skal handle hos forhandlere utenfor byene.

Moas

Du kan også klage på garantiservicen til hyundai norge. Det vil nok ikke endre på din sak, men hyundai norge er følsomme for mange klager på enkeltforhandlere.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TorC

Er det ingen som har fått noe svar fra Hyundai Norge om hvor stor kompensasjonen blir eller når den kommer?

Jeg ser i en annen tråd at saken er omtalt av NAF/Motor: https://motor.no/elbil/kona-eiere-far-okonomisk-kompensasjon-etter-rekkeviddetap/206496

Men der har ikke journalisten tatt seg bryet med å spørre om når det kommer, eller hvilke beløp det er snakk om.

Og hva med de av oss som knapt nok hurtiglader, hva slags verdi er det vi får ut av denne kompensasjonen? Selv har jeg faktisk aldri hurtigladet Konaen, selv om folk som har lånt bilen har gjort det en håndfull ganger.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Ref artikkelen du linker til:
Sitat– Her får man en sum som er ment å kompensere for at man i en periode får noe kortere rekkevidde. Summen vil variere ut fra når man får ny batteripakke, og de som må vente lengst får naturlig nok mest, skriver PR- og produktsjef hos Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen, i en epost til Motor.

Sitat– Som et plaster på såret vil også de som eventuelt har fått byttet batteripakke før «Charge myHyundai»-kortet er på plass, få et beløp som de kan benytte til lading. Vi har ikke en eksakt dato, men det skjer i høst.

Forsøkte å spørre Hyundai om sum, og når en kunne forvente å få den, svaret var:
SitatTil informasjon er ikke beløpet for kompensasjonsløsningen klart pr nå, men det jobbes på spreng med det. Mer informasjon om dette kommer så fort det er klart

Dvs, vi må bare vente til Hyundai Motor har jobbet med dette lenge nok, så vil vi få vite det...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves har jeg blitt fortalt. Ingen regel uten unntak.

Hyundai har jobbet på spreng som de hevder siden mars/april. Da er det ikke evnen, men viljen det står på.

Hyundai vil aldri klare å isolert sett tjene på bilene som fremdriftsbatteriet bytes på. Da er spørsmålet om det lønner seg å spare på småpengene, men ikke se det store bildet. Dessverre tror jeg ikke vi ser en løsning fra Hyundai på en stund og når den kommer antar jeg (subjektiv vurdering) den er svært sparsom.

Hadde Hyundai ordnet opp raskt og godt ville de, for mitt vedkommende, knyttet meg til seg som kunde heller enn det de gjør nå skyve meg bort som kunde for evig og alltid.

Feil og og mangler er ikke et problem, graden av suksess avhenger av hvordan feil og mangler avhjelpes.

TorC

Sendte en mail til dem igår. Svaret var:

"Til informasjon er ikke beløpet for kompensasjonsløsningen klart pr nå, men det jobbes med. Mer informasjon om dette kommer så fort det er klart."


Litt rart at Hyundai ikke klarer å snu dette til noe positivt ved å gi ut månedelige kompensasjoner fortløpende og dermed skape lojalitet til sitt eget ladenettverk.

For mitt vedkommende kunne jeg glatt blit avspist med et par hundrelapper i måneden jeg må redusere max SOC, men hvis jeg først får det om flere måneder (eller et år) så er mine forventninger veldig mye høyere. Da forventer jeg iallefall 10 000,- for det halvannet året jeg har ventet. Det er jo uansett ikke etter batteribyttet jeg trenger den ladekreditten.

Sitat fra: Limodriver på torsdag 26. august 2021, klokken 11:46
Feil og og mangler er ikke et problem, graden av suksess avhenger av hvordan feil og mangler avhjelpes.

Hallelujah og amen!

Feil skjer. Folk kan få et møkkaprodukt, men hvis det bare fikses på en god måte så kan man være strålende fornøyd.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA