Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

Håkon77

Men vi får jo ett annet produkt. Det nye batteriet har 40000km mindre garanti. Det vi har hadde 200.000km.  Og så kommer ulempen med bytting av dyr kjølevæske på de nye. Hvor lenge kan man vente med å bytte batteri?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Hvor har det fra at nytt batteri gir kortere garanti? Garanti følger bilen. Tidlige konaer har garanti som er beskrevet i servicemanual, de kan jo ikke gå bort i fra den opprinnelige avtalen på 8år/200000km på fremdriftsbatteri. Uvesentlig om de har byttet batteri 1 eller 5 ganger innen den tid.
Kjølevæske har vi ingen lovnad rundt, så det er vanskeligere. Men det skal vel holde nye 160000km før det er på tide med ny og prisen vil nok synke etterhvert på den jobben.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

trykkertor

Og bruktverdien på bilene vil jo øke. Tenk å ha en 2018 bil, og kunne reklamere i finn-annonsen at batteriet er helt nytt. Altså kan en 3 år gammel bil selges uten kapasitetstap på batteriet.

Tormod Beck

Er det noen som har noe mere info om batteri bytte enn brevet som ble sendt ut?

ID4

Hadde bilen på normal service i går. Ladebegrensning var satt av meg på 90%. Fikk bilen tilbake, sjekket dette og nå var den satt til 100%. Synes ikke det var veldig fornuftig av de.

RJK

Jeg merket ikke noe før jeg satte bilen på lading her om dagen, og når jeg sjekket parkeringgsappen for borettslaget, så så jeg at jeg hadde ladet rett over 65 kWh (inkludert ladetap). Bilen antydet at jeg hadde 9 % på batteriet da jeg startet ladingen.

Satte grensen ned til 80 denne gangen da jeg ble usikker på om det var 80 eller 90 de anbefalte. Men enig, rart at de ikke sjekket dette og eventuelt justerte ned før bil ble levert ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

andy99

Liten brann i en KONA i oslo i dag. Ser at prosedyren er bare å dyppe bilen i litt vann så løser det seg. Så om en får en brann, finn en stor vanndam... ::)



https://www.ao.no/bilbrann-pa-sinsen/s/5-128-126154
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Vidar_S

Dette var av alle ting en Kona som ikke var berørt av tilbakekallingen ifølge Hyundai Norge (tek.no) og ao.no var så "hyggelige" at de i lengre tid hadde synliggjort nummerskiltet på bilen slik at man kunne verifisere de opplysningene. Blir jo spennende hva konklusjonen blir her på brannårsak med mer.

goggo

Det er kommunale ladepunkter i den gata, så den sto kanskje til lading da.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

batterimannen

Sitat fra: goggo på onsdag 23. juni 2021, klokken 17:48
Det er kommunale ladepunkter i den gata, så den sto kanskje til lading da.

mvh
Hugo



Ser ikke noen ladere langs bilene som er parkert bortover der, men jeg kjenner ikke den gata. Hvis den ikke er inkludert i kampanje for batteribytte, så vil det si at den har de nye LG batteriene? De som vi skal bytte til?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jalla

Sitat fra: batterimannen på onsdag 24. februar 2021, klokken 21:57
Tek skriver at de skal bytte BMS systemet, men fra andre kilder så virker det som at de skal bytte hele batteriet.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rgdwAR/hyundai-tilbakekaller-82000-elbiler

Men på det tidspunktet var det litt uklart hvordan dette ville ramme de norske Kona-eierne. Nå er det åpenbart at samtlige med en slik bil produsert mellom 29. september 2017 og 20. mars 2020 vil måtte levere inn bilen for å få byttet ut komponenter i batteripakken.

Ifølge The Korea Herald sier Hyundai at de skal bytte ut batteriets styresystem (BMS – battery management system) i 75.680 Kona elbiler, 5716 Ioniq elbiler og 305 Elec City-busser. Programmet skal starte ultimo mars.
Tja, i følge denne artikkelen så prøvde de seg med BMS først, men nå skal batterier byttes.

An initial fix, months ago, upgraded the Kona's battery-management system, designed to limit its charging capacity for safety reasons.

But in January, one of the vehicles upgraded caught fire in South Korea.

And Hyundai is now set to replace the entire battery in:

75,680 Kona electric cars
5,716 Ioniq electric cars
305 Elec City buses

https://www.bbc.com/news/technology-56156801

Electric cars in Norway


ExitFosil

http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=71516


"The production period of cars subject to recall is from November 2017 to March 2020, while the production period of batteries subject to recall is from September 2017 to July 2019. This difference is confusing Kona EV owners.
Hyundai Motor announced that a voluntary recall will apply to the Kona EV, the IONIQ, and the Elec City produced from Nov. 16, 2017 to March 13, 2020. About 26,699 units of the three models were sold in Korea and 81,701 units abroad.
Among them, only those which were manufactured at the time and loaded with batteries produced by an LG Energy Solution plant in China from September 2017 to July 2019 are subject to the recall.
In other words, vehicles manufactured between August 2019 and March 2020 are mixed with vehicles subject to battery replacement and vehicles that only need to update their battery management systems (BMSs). Hyundai Motor is selectively replacing batteries for the vehicles in question."

Kanskje jeg ikke skal ha nytt batteri likevel - Bilen ankom Norge des 19, og antar den er produsert etter juli 19. Kan derfor ha batteri produsert etter juli 19. Har dessuten ikke fått brevet om batteribytte, og på Hyundai sin nettside får jeg beskjed om at bilen ikke er omfattet av kampanjen.

batterimannen

Fått estimert bytte av batteri i uke 26 i 2022. Regner med å få Enyaq 80X i løpet av høsten. Håper at man ikke taper noe særlig med å selge en Kona selv om batteriet skal byttes senere...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Fikk mitt brev i dag. Forventet utskiftning uke 17, 2022.

Står og at de vil kompensere via ChargeMyHyundai-konto et akontobeløp (ikke oppgitt sum), og med kostnadsfri opprettelse av konto og utsendelse av ladekort. Dette forutsetter riktignok at man har bekreftet å ha satt ladegrensen til 90 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA