Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

jings

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:47
Det måtte komme jo nå. Bra jobbet at de løser dette raskt. Bra for omdømmet også :+1:

Tror jeg avventer at Hyundai Norge faktisk kommuniserer et eller annet, og/eller gjør noe mer, før jeg konkluderer med "Bra jobbet at de løser dette raskt"....

Var nesten så jeg lurte på om du jobbet i PR avdelingen deres :P :laugh:

Electric cars in Norway


Håkon77

Hvordan fungerer det med garanti på det nye batteriet? Blir det 8 år/ 160K km fra bytte dato eller trekker de fra bilens alder og km?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Electric cars in Norway

#48
Da er det offisielle svaret klart....
https://insideevs.com/news/492387/hyundai-confirms-kona-electric-fires-cause/


Godt jobbet av Hyundai som tar ansvar :+1:  de tar ballen...

Så da er det bare å lage ferdig servicebulletin over hele verden for recall. Jeg snakket med en på BNH her om dagen som sa at "alle" nå bare gikk å ventet.... nå får de nok snart den engelske eposten de venter på :+1:


Kopi under:

Hyundai Officially Confirms Folded Anode Tab Caused Kona EV Fires.

Hyundai Officially Confirms Folded Anode Tab Caused Kona EV Fires.

Mar 05, 2021 21h ago
35
+
Gustavo Henrique Ruffo
By: Gustavo Henrique Ruffo.

It also confirmed the Ioniq 5 will have SK Innovation batteries.

We were waiting for Hyundai to talk about the LG Energy Solution (LGES) statement on Kona Electric fires for a while, but now InsideEVs has an official explanation for them.

According to Hyundai, it was indeed a folded anode tab in the batteries that caused the fires. Remember that these folded anode tabs could also be on the Chevrolet Bolt EV, which uses LG Energy Solution cells and also experienced fires recently.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

TB

Regner med Electric cars in Norway tenker på at Hyundai ikke forsøker å dysse ned saken, eller fraskrive seg ansvar. Virker som Hyundai og produsent av batteriene LG Energy Solution har vært uenig i hva som er årsaken til at det kan ta fyr.

Det har historisk vært flere saker der bilprodusenter har forsøkt å slippe tilbakekallinger.

Et kjent eksempel er Ford Pinto 1971. Bensintanken var rett foran bakre støtfanger. Påkjørsel bakfra førte ofte til lekkasje og det kunne ta fyr. Estimert 900 mistet livet. Det var en løsning på dette, kostet 11 dollar pr. bil. Det ble vurdert for kostbart. Ford måtte betale millioner dollar i erstatninger da det ble kjent de viste om dette.

Brann i batteri utvikler seg ikke like raskt som bensin som tar fyr. Dvs. dødsfall er ikke usannsynlig, men trolig mindre risiko. Ville være rimeligere å bare erstatte de som faktisk brenner. Men, slike regnestykker er ikke så populære, spesielt ikke om det viser seg å gå liv tapt.

Hyundai regner nok på dette, og funnet at å "ta en Pinto" vil ikke lønne seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

#51
Sitat fra: TB på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:52
Regner med Electric cars in Norway tenker på at Hyundai ikke forsøker å dysse ned saken, eller fraskrive seg ansvar. Virker som Hyundai og produsent av batteriene LG Energy Solution har vært uenig i hva som er årsaken til at det kan ta fyr.


TB :+1: Korrekt og veldig bra at Hyundai er dønn åpne om dette i steden for å prøve å late som ingenting!  Vi snakker tross alt om et digert merkenavn som Hyundai er wordwide. Da setter de en standard! LG derimot har endel å jobbe med fremover... Det er vanskelig å løpe fra (kjøre fra) et dårlig rykte i elbil batteri bransjen...

Takk for info om Ford Pinto 1971... jeg var ikke klar over dette...

ExitFosil

Forstår det slik at problemet har vist seg å være noe annet enn det som ryktene først ville ha det til. Er det likevel fortsatt aktuelt å bytte hele batteriet/bms på bilene?

RJK

Sitat fra: ExitFosil på lørdag 06. mars 2021, klokken 13:48
Forstår det slik at problemet har vist seg å være noe annet enn det som ryktene først ville ha det til. Er det likevel fortsatt aktuelt å bytte hele batteriet/bms på bilene?

Slik jeg forstår det, så må batteriet fremdeles byttes. Men om de kan "refurbish" de erstattede batteriene slik at de slipper å destruere og lage helt nye, gjenstår å se.

Alternativt at batteriene brukes i andre applikasjoner (powerwalls f.eks.), der de kan korrigere feilen enkelt, og/eller problemet ikke kan løses ut på samme måte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#54
Sitat fra: ExitFosil på lørdag 06. mars 2021, klokken 13:48
Forstår det slik at problemet har vist seg å være noe annet enn det som ryktene først ville ha det til. Er det likevel fortsatt aktuelt å bytte hele batteriet/bms på bilene?

Exit :+1: ja jeg tror både batteri og BMS må byttes. Kansje de bare tar batteri og ikke BMS. Men jeg vet ikke.

Det jeg er opptatt av er at Hyundai viser stor handling i denne saken for dette er ikke noe som går over av seg selv...

Jeg liker den raske tilnærmingen som Hyundai har vist her overfor LG.  Jeg sier derfor 2 ganger hurra for Hyundai :+1:  :D :D

Electric cars in Norway

#55
Korea times har en oppdatering fra hjemlandet om saken der det skal byttes 82 tusen batteripakker.

Det blir mange Won... dvs myyye kroner.

Både Hyundai og LG må borsmelde slike kostnader.

Og LG tar 70% av regninga mens Hyundai tar de siste 30%

http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=305018

Kopi:

According to each company, Thursday, Hyundai Motor updated its fourth-quarter operating profit to 2.39 trillion won ($2.12 billion), down 386.6 billion won from the 2.78 trillion won it had posted in January.

Though the two sides did not clearly state the exact amount of costs they each will shoulder, sources said the total cost of the recall amounted to 1.4 trillion won, up from the initially anticipated 1 trillion won, and the two sides agreed on Hyundai paying 30 percent and LGES paying the remaining 70 percent.

Earlier in the week, Hyundai Motor and LGES agreed to file for a voluntary recall to replace battery packs of 81,701 Hyundai EVs powered by LGES' battery cells. Of them, 75,680 are Kona EVs, 5,716 are Ioniq EVs and 305 are Elec City buses. The two parties decided to recall them as 15 fires involving those vehicles have been reported.


TB

Forhandler ringte meg idag.
Mest for å avtale service, men jeg spurte også om de kjente til hva som skjer ang. bytte av batteri.

- Forhandler var sikker på at det pr nå ikke var snakk om å bytte hele batteripakken i Norge (og Europa?)

Det som pr nå var aktuelt var:
- Bytte av en styrings enhet.
- Oppgradere programvaren.

Men, det var ikke helt klart pr. på.

Dermed er det bare å avvente nærmere informasjon fra Hyundai importøren hva som skjer.

Spurte om jeg burde lade til 80-90% for sikkerhet skyld.
Svar: På generelt grunnlag være smart for mindre slitasje på batteriet. Er ikke et krav fra Hyundai.
(Opel har midlertidig "løst" feil på batteri ved å programmere ned til maks 90%.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

knutset

Spurte om jeg burde lade til 80-90% for sikkerhet skyld.
Svar: På generelt grunnlag være smart for mindre slitasje på batteriet. Er ikke et krav fra Hyundai.
(Opel har midlertidig "løst" feil på batteri ved å programmere ned til maks 90%.)

Dette blir helt feil å nedgradere bilens rekkevidde. Det var pga denne glimrende rekkevidden jeg kjøpte Kona.

Limodriver

Sitat fra: TB på onsdag 10. mars 2021, klokken 22:26
Forhandler ringte meg idag.
Mest for å avtale service, men jeg spurte også om de kjente til hva som skjer ang. bytte av batteri.

- Forhandler var sikker på at det pr nå ikke var snakk om å bytte hele batteripakken i Norge (og Europa?)

Det som pr nå var aktuelt var:
- Bytte av en styrings enhet.
- Oppgradere programvaren.

Men, det var ikke helt klart pr. på.

Dermed er det bare å avvente nærmere informasjon fra Hyundai importøren hva som skjer.



Da jeg snakket med forhandler ifbm Ioniq 5 mente de det ikke ville være snakk om å bytte komplett batteri. Med bakgrunn i de prisestimatene som er antydet kan jeg vanskelig forstå at bytte av styringsenhet og oppgradering av software beløper seg til slike summer. Etter å ha gått ut med store beløp for å utbedre en risiko er nok det siste de vil ha et nytt branntilfelle på en "utbedret bil" der de har gjort for lite.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA