Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

RJK

Da har jeg fått bil tilbake etter oppdatering, der de og tok en oppdatering i forhold til traction control (?). Fikk opplyst fra verksted at hurtiglading ikke blir påvirket slik det påståes, men at saktelading over 80 % tar ca 10 minutter lengre pga kalkulasjoner i BMS.


Kjedelig om man lader på sted der tid er en komponent, der det med 1,- kr per minutt kan bli en 10'er ekstra per gang. Men ingen krise.


Merket ikke at regenerering (nivå 3) er noe svakere enn før, men var en kort tur fra verksted og hjem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Jeg fikk brev igår, datert 6. januar 2021
Denne oppdateringen er ABS / ESP 01D102

Brev ang innkallings kampanje BMS 01D076 var datert 30.10.

Leverte bilen inn 11. jan - da ble begge utført. Dvs, trengte bare å levere inn bilen en gang.

Kjørt lite siste tiden, har ikke merket noe forskjell på lading, eller ABS / ESP.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


batterimannen

Feilen i batteriene antas å være separatoren i battericellene. Hvis det stemmer så er eneste ordentlige fiks er å bytte alle batteriene. Delvis fiks er å ikke la bilen lade til mer enn 90%:

https://electrek.co/2021/02/12/cause-of-lg-battery-fires-rumored-to-be-found/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

#34
Sett dette? Jeg postet dette nettopp på Ioniq 5 siden for er interessert i den - men ser den ikke ligger her inne heller. Dette er fra 17.2. Så da ble det en dobbel post.

According to media sources in Korea, Hyundai is about to enter into an agreement with their Domestic Ministry of Land, Infrastructure, and Transport to replace all of the batteries in its Kona electric vehicle fleet. The recall might also extend to its IONIQ line and busses....

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

Det spekuleres også på  FB om dette: https://www.facebook.com/groups/KonaElettrica/?ref=share

jings

Hyundai Motor Company has suspended plans for corrective action (recall) for Kona Electric, a compact electric SUV. As a result, the point in time for customers concerned about vehicle fire accidents to receive recall measures is far away.

According to industry sources on the 20th, Hyundai Motor Company did not submit the Kona Electric recall plan to the Ministry of Land, Infrastructure and Transport on the 19th. The schedule for future submissions was not announced.

https://www.world-today-news.com/hyundai-motor-kona-electric-car-recall-on-hold-two-scenarios/

Electric cars in Norway

jings :+1: dette var meget interessant. Dette kan  jo også tokles som at de trenger mer tid på å bestemme seg. Men de har altså dratt i håndbrekket, way of speaking... og dett var dett...  Men jeg tror ikke denne situasjonen går over av seg selv - dersom DET ER FEIL, da vil det jo igjen komme for dagen... men jeg likte dette.

Trekkoppbil

#37
Det jeg har hørt om problemer med LG-batterier fra før, var visse problemer Bolt den første tida, hvor det var en sak om biler som mista framdrift, og batterier som blei bytta. Det gjaldt nok de første produksjonsmånedene.

Enkelte batterityper har innkjøringsproblemer og produktforbederinger de 2 førsta åra, etter min erfaring.

Artikkelen om Hyundai, bærer preg av å ramse opp ullike rykter og spekulasjoner. Det er nevnt rykter om at 3 bilmodeller fra Hyundai er berørt, og det er rykter om at bare Kona er berørt.  Og  det er spådom at det skulle komme en tilbakekalling 19. februar, så det interessante nå, er å finne ut om det virkelig er annonert noen tilbakekalling 19. februar.

Det kan være ulike tilbakekallinger til ulike tider og steder:
Sitat fra: autoblog.com link=/www.autoblog.com/2021/01/26/recalled-hyundai-kona-catches-fire/
Recalled Kona EVs in South Korea get software updates and some receive battery replacements after inspection.

The recalled Kona that caught fire had only received a software update but no battery replacement, the official said on condition of anonymity as he is not allowed to speak to media.

Electric cars in Norway

Trekkoppbil :+1: ja ser den. Jeg tror de har stålkontroll på dette. Det ordner seg til det beste.

RJK

Da var jeg en kort tur innom MyHyundai, og der ligger det jammen 2 nye service-innkallinger, 00D111 og 00D118.

Av det jeg klarer å finne ut, så er den ene om VCULDC, og den andre om BMS.

"OS EV - VCULDC Control Logic Improvement SERVICE 00D111OS EV - Improved Monitoring Logic Application (BMS) SERVICE 00D118"

"VCU(Vehicle Control Unit):LDC(Low voltage DC-DC Converter)"

https://www.speakev.com/threads/yet-another-product-enhancement-recall.156193/

https://www.insideevsforum.com/community/index.php?threads/yet-another-recall-00d111-vculdc.10404/

https://insideevsforum.com/community/index.php?threads/hyundai-kona-ev-recall-199.10072/page-5#post-121405

Får vel vurdere å bestille time igjen. Eller vente til det er tid for ny årlig service. Det er jo rett rundt hjørnet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#40
Da vet vi det. Det blir dyrt og de krangler. Hyundai vil trekke tilbake over hele verden men LG mener det holder i Korea

Det løser seg nok.

Nå også omtalt i Korea Times og svensk bilblad bare  i løpet av de siste dagene.

Dette begynner derfor å bli stort og jeg tenker det må tas en avgjørelse snart.

LG chemical de trekker nå ut selskapet i eget selskap fra moderselskapet, leste jeg et annet sted. Kan det henge sammen med denne saken? Jeg vet ikke.

Bolt går klar dette rotet? Ja der virker slik :+1:


Nya uppgifter: Hyundai måste byta batteriet i Kona Electric

Publicerad Igår 10:13

NYHETER

Tusentals elbilar från Hyundai måste tillbaka till verkstaden, enligt nya uppgifter. Anledningen är att batteriet kan börja brinna.

Hyundai har haft allvarliga problem med batteripaketen i Kona Electric. Förra året kom beskedet att tusentals exemplar av elbilen ska återkallas för att kontrollera batteriet och undvika brandrisk.

Men i januari började en av bilarna brinna trots att den hade kontrollerats på verkstad.

Nu kommer uppgifter från flera sydkoreanska medier som tyder på att Hyundai kan behöva återkalla både Kona Electric, Ioniq Electric och Ioniq Plug-in Hybrid för att byta ut batteriet helt i samtliga modeller byggda mellan september 2017 och mars 2020.

Det är oklart vem som ska betala för återkallelsen och det finns även uppgifter om att Hyundai ska använda en annan underleverantör för att tillverka ersättningsbatterier. Återkallelsen beräknas kosta 15 miljarder kronor bara i Sydkorea, uppger Electrek.

Og nå inn direkte fra Korea :D

Biz & Tech

2021-02-21 15:29

Hyundai-LG talk protracted over Kona EV recalls

http://m.koreatimes.co.kr/pages/article.asp?newsIdx=304358

Hyundai Motor is planning to replace all batteries for its Kona electric vehicles (EVs), after a series of fires last year, but no visible progress has yet been made with LG Energy Solution (LGES) over responsibility for the fires and replacement costs estimated at 1.5 trillion won ($1.36 billion).

Industry officials said talks between the two firms are getting protracted as Hyundai Motor wants to replace batteries for all its Kona EVs sold worldwide, while LGES only wants to replace the batteries of vehicles sold in Korea. Since the range of the additional recall could possibly sway the outcome of LGES's upcoming initial public offering (IPO) and Hyundai's electrification strategy, the confrontation is anticipated to continue, they said.

Om Bolt under.
https://motorillustrated.com/general-motors-says-bolt-ev-cells-importantly-different-from-hyundai-konas/70466/

GM reached out to InsideEVs to point out that while both Bolt and Kona use LG cells, they are not the same battery cells. GM stressed, the report says, that the batteries use a different separator. The separator is a film inside the battery cell that provides a barrier between anode and cathode while letting ions travel through. That's a response to rumours that its the separator to blame in the Kona fires, though it's important to note that, per the same report, there is still no confirmed cause of the Kona EV issues.

Electric cars in Norway


hELgenen


Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:51
en billion koreanske won.........De er vel lost......

Ja men Hyundai som også er størstedelen av Kia er jo kjempestore. De har vel litt liggende  på kistebunnen?

batterimannen

Tek skriver at de skal bytte BMS systemet, men fra andre kilder så virker det som at de skal bytte hele batteriet.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rgdwAR/hyundai-tilbakekaller-82000-elbiler

Men på det tidspunktet var det litt uklart hvordan dette ville ramme de norske Kona-eierne. Nå er det åpenbart at samtlige med en slik bil produsert mellom 29. september 2017 og 20. mars 2020 vil måtte levere inn bilen for å få byttet ut komponenter i batteripakken.

Ifølge The Korea Herald sier Hyundai at de skal bytte ut batteriets styresystem (BMS – battery management system) i 75.680 Kona elbiler, 5716 Ioniq elbiler og 305 Elec City-busser. Programmet skal starte ultimo mars.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA