Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

RJK

Det mest interessante er likevel at man her har fått vite prisen på batteriet.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Hmm, dette er litt merkelig.

@TorC fikk kopi av faktura, men når jeg fikk nytt batteri på min Ioniq i går så ville verkstedet  ikke gi meg noe skriftlig bekreftelse.
Jeg fikk ingen kopi av faktura, og jeg fikk ingen skriftlig bekreftelse på at batteriet var byttet.

Jeg spurte også om de byttet til ny kjølevæske eller om de gjenbrukte den gamle. De sa at de byttet til ny, men de ville heller ikke gi meg dette skriftlig.

Dette var hos merkeforhandler Mobile i Kristiansand, der jeg også kjøpte bilen.

Jeg vurderer nå om jeg skal gå til NAF advokat (eller Forbrukerrådet??) med dette.
For det første trenger jeg jo en skriftlig bekreftelse for å kunne dokumentere batteribyttet ved et evt salg av bilen, og for det andre er det unødvendig å bytte (og betale for) den dyre kjølevæska på neste service om ca et halvt år km når den allerede er byttet.

Han servicemannen hos Mobile sa at all informasjon er registrert hos Hyundai sentralt, men det hjelper jo ikke meg noe. Når jeg logger inn på MyHyundai eller hva det heter så ligger bilen min der, men det er ikke registrert så mye som en service på bilen selv om jeg har hatt 3 servicer hos merkeforhandler (Mobile) på den.

Er det noen her som har råd til meg hvordan jeg skal gå fram for å få den dokumentasjonen jeg trenger?

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vidar_S

Sitat fra: goggo på onsdag 03. november 2021, klokken 09:39
Hmm, dette er litt merkelig.

@TorC fikk kopi av faktura, men når jeg fikk nytt batteri på min Ioniq i går så ville verkstedet  ikke gi meg noe skriftlig bekreftelse.
Jeg fikk ingen kopi av faktura, og jeg fikk ingen skriftlig bekreftelse på at batteriet var byttet.

Jeg spurte også om de byttet til ny kjølevæske eller om de gjenbrukte den gamle. De sa at de byttet til ny, men de ville heller ikke gi meg dette skriftlig.

Dette var hos merkeforhandler Mobile i Kristiansand, der jeg også kjøpte bilen.

Jeg vurderer nå om jeg skal gå til NAF advokat (eller Forbrukerrådet??) med dette.
For det første trenger jeg jo en skriftlig bekreftelse for å kunne dokumentere batteribyttet ved et evt salg av bilen, og for det andre er det unødvendig å bytte (og betale for) den dyre kjølevæska på neste service om ca et halvt år km når den allerede er byttet.

Han servicemannen hos Mobile sa at all informasjon er registrert hos Hyundai sentralt, men det hjelper jo ikke meg noe. Når jeg logger inn på MyHyundai eller hva det heter så ligger bilen min der, men det er ikke registrert så mye som en service på bilen selv om jeg har hatt 3 servicer hos merkeforhandler (Mobile) på den.

Er det noen her som har råd til meg hvordan jeg skal gå fram for å få den dokumentasjonen jeg trenger?

mvh
Hugo


Uten at jeg skal påberope meg noen spesielle kvalifikasjoner for hvordan man bør opptre hadde jeg først henvendt meg til dem skriftlig og bedt om en bekreftelse på arbeid utført med begrunnelser som du skriver over her. Om de da fremdeles sier nei (skriftlig) er det enklere å eventuelt ta saken videre. Et alternativ for verkstedet er jo at de får oppdatert "MyHyundai-sidene" og at du kan hente ut noe tilsvarende der, men det høres jo ikke ut som om din Mobile-forhandler er så god på det heller...

AlexNode

Hei.
I følge den dokument https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCRIT-21V127-3010.pdf
Så må veske skiftes.
På MinHyundai i digital pass står dette ingen info om kompanier som er kjørt på bilen. Kun utførte serviss og kontroll.
Men på nettsiden under minBil kampanjer står dette:
Os ev 2nd bms update and bsa replacement
Bunnplate på batteri ses helt nytt og veskenivå er annerledes etter at jeg hentet bilen. :)

Bilen er fra 12.2018 og fikk ny batteri den 10.11.21

goggo

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 03. november 2021, klokken 10:50
Sitat fra: goggo på onsdag 03. november 2021, klokken 09:39
Hmm, dette er litt merkelig.

@TorC fikk kopi av faktura, men når jeg fikk nytt batteri på min Ioniq i går så ville verkstedet  ikke gi meg noe skriftlig bekreftelse.
Jeg fikk ingen kopi av faktura, og jeg fikk ingen skriftlig bekreftelse på at batteriet var byttet.

Jeg spurte også om de byttet til ny kjølevæske eller om de gjenbrukte den gamle. De sa at de byttet til ny, men de ville heller ikke gi meg dette skriftlig.

Dette var hos merkeforhandler Mobile i Kristiansand, der jeg også kjøpte bilen.

Jeg vurderer nå om jeg skal gå til NAF advokat (eller Forbrukerrådet??) med dette.
For det første trenger jeg jo en skriftlig bekreftelse for å kunne dokumentere batteribyttet ved et evt salg av bilen, og for det andre er det unødvendig å bytte (og betale for) den dyre kjølevæska på neste service om ca et halvt år km når den allerede er byttet.

Han servicemannen hos Mobile sa at all informasjon er registrert hos Hyundai sentralt, men det hjelper jo ikke meg noe. Når jeg logger inn på MyHyundai eller hva det heter så ligger bilen min der, men det er ikke registrert så mye som en service på bilen selv om jeg har hatt 3 servicer hos merkeforhandler (Mobile) på den.

Er det noen her som har råd til meg hvordan jeg skal gå fram for å få den dokumentasjonen jeg trenger?

mvh
Hugo


Uten at jeg skal påberope meg noen spesielle kvalifikasjoner for hvordan man bør opptre hadde jeg først henvendt meg til dem skriftlig og bedt om en bekreftelse på arbeid utført med begrunnelser som du skriver over her. Om de da fremdeles sier nei (skriftlig) er det enklere å eventuelt ta saken videre. Et alternativ for verkstedet er jo at de får oppdatert "MyHyundai-sidene" og at du kan hente ut noe tilsvarende der, men det høres jo ikke ut som om din Mobile-forhandler er så god på det heller...

Dette ordna seg greit. Jeg sendte en mail til Hyundai kundeservice og fikk raskt en PDF tilbake med bekreftelse på at bilen min fikk nytt fremdriftsbatteri  ved 49000 km.

Når det gjelder det med online servicehistorikk så sa de at dette fungerer for tiden ikke hos dem, og det stemmer med min erfaring da det aldri har fungert for min bil siden jeg fikk den for 50000km/2år siden :)
Men så lenge de fører servicene inn i serviceheftet så er dette helt OK for meg.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

Siden 2018/19 utgaver ikke hadde behov for væskeskiftning i batterier så virker det rart at man skal akseptere å betale 12000 hver 4 år på noe slikt når det ikke stod dette i serviceheftet ved kjøp?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: AlexNode på mandag 15. november 2021, klokken 10:02
Hei.
I følge den dokument https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCRIT-21V127-3010.pdf
Så må veske skiftes.
På MinHyundai i digital pass står dette ingen info om kompanier som er kjørt på bilen. Kun utførte serviss og kontroll.
Men på nettsiden under minBil kampanjer står dette:
Os ev 2nd bms update and bsa replacement
Bunnplate på batteri ses helt nytt og veskenivå er annerledes etter at jeg hentet bilen. :)

Bilen er fra 12.2018 og fikk ny batteri den 10.11.21

Jeg er litt usikker på hva det er du reagerer på her. Hvor i dokumentet står det at væske må byttes? Tenker du på at man bytter fra standard kjølevæske til "lavtledende" eller hva som enn er den korrekte betegnelsen eller bare at de bytter/fyller på kjølevæske og muligens ikke har fylt nok på din bil?

RJK

Sitat fra: Vidar_S på mandag 15. november 2021, klokken 20:33
Sitat fra: AlexNode på mandag 15. november 2021, klokken 10:02
Hei.
I følge den dokument https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2021/RCRIT-21V127-3010.pdf
Så må veske skiftes.
På MinHyundai i digital pass står dette ingen info om kompanier som er kjørt på bilen. Kun utførte serviss og kontroll.
Men på nettsiden under minBil kampanjer står dette:
Os ev 2nd bms update and bsa replacement
Bunnplate på batteri ses helt nytt og veskenivå er annerledes etter at jeg hentet bilen. :)

Bilen er fra 12.2018 og fikk ny batteri den 10.11.21

Jeg er litt usikker på hva det er du reagerer på her. Hvor i dokumentet står det at væske må byttes? Tenker du på at man bytter fra standard kjølevæske til "lavtledende" eller hva som enn er den korrekte betegnelsen eller bare at de bytter/fyller på kjølevæske og muligens ikke har fylt nok på din bil?
Bytte av batterivæske er visstnok anført i servicehefte for 2020-modeller og nyere, men ikke for 2019-modeller eller eldre. Det er derfor ikke poeng å lete etter dette om din bil er eldre enn 2020-modell.

Om det likevel må byttes, og dette aldri var opplyst om, så ville jeg nok forventet at Hyundai tar regninga for meg, eller gir meg en rabatt som tilsvarer minst to slike skifter. Det er en vesentlig mangel å ikke opplyse om slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

I dag fikk jeg epost fra ChargeMyHyundai om økte priser fra og med 15. desember.

Se vedlegg for mer info.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Det er gjort flere endringer på fc utgavene også i forhold til de første. Batteriene ligger 1 cm nærmere bakken.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. november 2021, klokken 01:10
I dag fikk jeg epost fra ChargeMyHyundai om økte priser fra og med 15. desember.

Se vedlegg for mer info.


Jeg så den der ja. Ser det har kommet et "aktiveringsgebyr" på Flex og så har Smart-pakken også dukket opp uten månedsgebyr og uten aktiveringsgebyret. Tror i alle fall ikke det var sånn tidligere.
Heldigvis ingen endring på ionity-pakken som jeg ser for meg kommer til å bli mest brukt for min del

Tormod Beck

Hvordan får en komparasjon for redusert ladekapasitet .
Har etterlyst den, men det dukker ikke opp noe?

TB

Sitat fra: Tormod Beck på lørdag 20. november 2021, klokken 09:31
Hvordan får en komparasjon for redusert ladekapasitet.
Har etterlyst den, men det dukker ikke opp noe?
Les tilbake i denne tråden, eksempelvis svar #122..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

#178
Der kom det SMS med link til nye "verdikoder" på ChargeMyHyundai, gitt! I tillegg litt info om at man ligger litt etter på batteribytte pga lavere leveringstakt enn forventet.

Rettelse: Én ny kode var visst det riktige. Det var to koder vedlagt i informasjonen, men den ene er den samme som jeg allerede har innløst og ikke har brukt noe av per i dag. Usikker på om det skyldes en feil eller om det er en "feature".

ID4

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 18. januar 2022, klokken 13:00
Der kom det SMS med link til nye "verdikoder" på ChargeMyHyundai, gitt! I tillegg litt info om at man ligger litt etter på batteribytte pga lavere leveringstakt enn forventet.

Rettelse: Én ny kode var visst det riktige. Det var to koder vedlagt i informasjonen, men den ene er den samme som jeg allerede har innløst og ikke har brukt noe av per i dag. Usikker på om det skyldes en feil eller om det er en "feature".

Fikk bare en kode. Det var verid på kr 1000,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA