Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 01:22

Enig i at det er litt shady, og at man faktisk må opprette den dyreste avtalen, for å få se i appen hva ladingen faktisk prises til.Har skrevet endel negativt om CMH, nettopp fordi det er så mye hemmelighold på dette. Eneste grunnen til at jeg registrerte meg, var pga kompensasjonen.


Med forbehold om at jeg misforstår deg her - man må vel ikke opprette den dyreste avtalen for å se hva lading koster? Jeg har registrert meg på versjonen uten noen månedspris (Flex) og jeg ser kostnad per sesjon + kWh for samtlige ladere jeg har kikket innom.

Før man har registrert seg på en kontrakt er det imidlertid umulig å gjette seg til hva det vil koste, men når jeg nå er innlogget og har en kontrakt (Flex + "Mer"-pakke som også er gratis) får jeg vist følgende for diverse ladeoperatører i nærområdet: 

BKK                      kr 4,99 i oppstart og kr 4,29/kWh
Fortum/Recharge   kr 4,99 i oppstart og kr 4,99/kWh
Mer                      kr 0 i oppstart, kr 75/time (kr 1,25/min) + kr 3,75/kWh

RJK

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 20:41
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 01:22

Enig i at det er litt shady, og at man faktisk må opprette den dyreste avtalen, for å få se i appen hva ladingen faktisk prises til.Har skrevet endel negativt om CMH, nettopp fordi det er så mye hemmelighold på dette. Eneste grunnen til at jeg registrerte meg, var pga kompensasjonen.


Med forbehold om at jeg misforstår deg her - man må vel ikke opprette den dyreste avtalen for å se hva lading koster? Jeg har registrert meg på versjonen uten noen månedspris (Flex) og jeg ser kostnad per sesjon + kWh for samtlige ladere jeg har kikket innom.

Før man har registrert seg på en kontrakt er det imidlertid umulig å gjette seg til hva det vil koste, men når jeg nå er innlogget og har en kontrakt (Flex + "Mer"-pakke som også er gratis) får jeg vist følgende for diverse ladeoperatører i nærområdet: 

BKK                      kr 4,99 i oppstart og kr 4,29/kWh
Fortum/Recharge   kr 4,99 i oppstart og kr 4,99/kWh
Mer                      kr 0 i oppstart, kr 75/time (kr 1,25/min) + kr 3,75/kWh
Nå står det opptil flere steder at faktisk pris man opplever, vil man se når man finner laderen i appen. Og da for å se hvordan den skiller på de forskjellige, så må man altså ha den kontrakten man vil se prisen på.

Altså, for å se hva man sparer på å ha den dyreste avtalen, må man altså velge å inngå denne avtalen. Ellers er man helt i villrede. Man inngår selvsagt ikke avtale til 39,95 eller 72,50 per måned, uten å få se hva man sparer på det vs. det uten månedsavgift.

Svindelen, om man skal ta litt i, er at de skriver;

AC-lading ³
Individuell prising
DC-lading ³
Individuell prising

Men ser det nå er kommet til mer info under et eget vedlegg:

https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på onsdag 20. oktober 2021, klokken 01:00

Nå står det opptil flere steder at faktisk pris man opplever, vil man se når man finner laderen i appen. Og da for å se hvordan den skiller på de forskjellige, så må man altså ha den kontrakten man vil se prisen på.

Altså, for å se hva man sparer på å ha den dyreste avtalen, må man altså velge å inngå denne avtalen. Ellers er man helt i villrede. Man inngår selvsagt ikke avtale til 39,95 eller 72,50 per måned, uten å få se hva man sparer på det vs. det uten månedsavgift.

Svindelen, om man skal ta litt i, er at de skriver;

AC-lading ³
Individuell prising
DC-lading ³
Individuell prising

Men ser det nå er kommet til mer info under et eget vedlegg:

https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Ah.. Da er jeg med på hva du mener.

Ja, jeg reagerte på det samme da de lanserte dette produktet for et år siden og sendte spørsmål til kundeservice om hvorfor i all verden man ikke kan se priser før man tegner abonnement. Svarene jeg fikk var ikke direkte overbevisende:

"Jeg kan heller ikke svare deg på hvilke priser som gjelder hos de aktuelle ladestasjonene, da jeg heller ikke har tilgang til denne appen."

"Når det kommer til prisene har jeg ikke noe annen informasjon enn det som står i pdf-file, jeg skulle gjerne gitt deg all informasjonen du ønsker, men jeg har dessverre ingen annen informasjon enn det som er tilgengelig på nettet. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg, her skulle vi hatt mer informasjon for å enklere kunne hjelpe våre klienter."

Dette var riktignok svar jeg fikk for et år siden, men bortsett fra ionity- og Mer-pakkene er PDFen som ligger ute nå den samme det ble henvist i svaret jeg fikk, så det ville ikke ha overrasket meg veldig mye om problemstillingen fremdeles er relativt lik både for kunder og ansatte på deres kundeservice med tanke på uvisshet rundt faktiske priser.

De kunne jo "løst" den biten ved å tilby 14 dagers gratisperiode på alle abonnementene sånn at folk kunne sjekke priser selv uten å betale for det, men det virker som om det er enkelte mangler når det gjelder PR og kommunikasjon der i gården.

tuono

Fikk gjort jobben i går. Litt over 3 timer. Som opplyst fra forhandler/verksted. Som forøvrig har vært en fornøyelse å forholde seg til siden jeg kjøpte min første elbil i 2017.

supst

Hvordan er det med garanti på de nye batteripakkene, blir det nye 8års garanti på batteri eller følger den garantien på produksjonsåret på bilen.

TorC

Da er mitt batteri byttet, og vil dele mine erfaringer så andre kan trekke sine egne slutninger.

Jeg satte igjen bilen min dagen før, og spurte verksmesteren om jeg skulle sette bilen til lading siden SOC var på ca 15% og dette er langt under det som er anbefalt lagrings-SOC. Fikk svar at det trengte jeg ikke.

Hentet bilen dagen etter og fikk endelig pakning på ladeluken, og fikk god service. Det som imidlertid kan være av interesse er kopien jeg fikk av faktura, se vedlegg. Her er det ting som gir mye info.


Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Til dere som har fått 1500,- i kompensasjon; når var dere inne på Hyundais hjemmeside og "bekreftet" at dere satte ned maks SOC?

Jeg bekreftet dette noen få dager etter at jeg fikk brevet, men har bare fått 1000,- og Hyundai gir meg bare svadasvar om at beløpet er basert på når SOC-begrensning er satt.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Etter det jeg har notert, brevet var datert 8. juli. Mottok det den 13. juli.
Bekreftet via linken samme dag jeg mottok brevet, da jeg alt hadde satt til 90% fra før.

Vil anta at kompensasjon også gjelder fremover.

Jeg har fått estimert bytte uke 35, 2022 der siste informasjon fra Hyundai er at den tiden kan bli flyttet fremover.

Forstår ditt batteri er byttet nå, vil anta de som fikk 1500 kr har estimert bytte lengre frem enn en viss dato?
Men, rart ikke Hyundai klarer å svare deg.

Skal ikke så mange datapunkt til for å kunne få enn viss oversikt her, noe slikt:

årsmodell    dato 90% brev    dato bekreftet satt 90%                  estimert bytte      ladebonus
2019           13.7 14.4                  13.7   ca mai                            uke 35, 2022          1500

(rettet datoer som er strøket ut 29.10, kl 2134. Alt annet er uendret.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Sitat fra: TB på torsdag 28. oktober 2021, klokken 23:07
Etter det jeg har notert, brevet var datert 8. juli. Mottok det den 13. juli.
Bekreftet via linken samme dag jeg mottok brevet, da jeg alt hadde satt til 90% fra før.


Fikk du brevet først i juli? Jeg mottok brev om å sette ned ladegrense i siste halvdel av april (brev datert 14.04). Fikk riktignok et annet brev fra Hyundai datert 8. juli, men det gjaldt at de var i gang med å finne ut hva de skulle gi i kompensasjon og da betinget at man hadde satt ned ladegrense.

Estimert batteribytte på min bil er også i uke 35 2022, så om det stemmer at du først satt ned ladegrense i juli mens jeg gjorde det i april får jeg vurdere å klage på at jeg "bare" har fått 1500 kroner i kompensasjon per nå ;)

@TorC - Når fikk du nevnte brev og satt ned ladegrense? Ettersom du nå har fått byttet batteri ser jeg ikke bort fra at du med kr 1000,- i kompensasjon får en høyere kompensasjon per måned enn det andre ender opp med. Riktignok har Hyundai Norge sagt at vi vil kunne motta flere koder (kompensasjon) avhengig av når batteribytte vil finne sted, men det er jo høyst uvisst når og om dette skjer.

Basert på oppgitte opplysninger og at @TB fikk kr 1000,- ved bytte av batteri nå i oktober kan man jo gjette på en kompensasjon på kr 500,- per 3 mnd fra og med mai 2021. I så fall burde neste kompensasjonsrunde komme rett over nyåret. Datagrunnlaget her er riktignok ikke allverdens, men..

RJK

Fikk vel mitt brev i april også, og registrerte meg umiddelbart. Kompensasjonen vil avspeile ventetiden til en viss grad, så om man har fått byttet allerede, så har man allerede en mindre ulempe enn alle oss som må vente til en kortere eller lengre del av 2022 i tillegg.

Selv er jeg vel planlagt oppdatert i uke 17, men risikerer mer ventetid. Og forventer uansett at jeg får mer kompensasjon enn de som får byttet i år eller tidlig 2022, men mindre enn de som må vente ennå lengre enn meg.

Ja, jeg regner med at jeg får ny(e) kode(r) rundt årsskiftet, så de 1500,- tror jeg er kompensasjon frem til årsskiftet. Alternativt frem til og med kvartalet vi var i da den kompensasjonen kom selv om jeg tror det er et litt optimistisk håp. Så kanskje kommer det ny kode om ikke alt for lenge, for oss som ikke har fått byttet batteriet ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TorC

Sitat fra: Vidar_S på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:41

@TorC - Når fikk du nevnte brev og satt ned ladegrense? Ettersom du nå har fått byttet batteri ser jeg ikke bort fra at du med kr 1000,- i kompensasjon får en høyere kompensasjon per måned enn det andre ender opp med. Riktignok har Hyundai Norge sagt at vi vil kunne motta flere koder (kompensasjon) avhengig av når batteribytte vil finne sted, men det er jo høyst uvisst når og om dette skjer.

Basert på oppgitte opplysninger og at @TB fikk kr 1000,- ved bytte av batteri nå i oktober kan man jo gjette på en kompensasjon på kr 500,- per 3 mnd fra og med mai 2021. I så fall burde neste kompensasjonsrunde komme rett over nyåret. Datagrunnlaget her er riktignok ikke allverdens, men..

Jeg bekreftet ladegrensen rett etter jeg at jeg fikk brevet datert 14/4-21, men siden jeg fikk et nytt brev datert 8/7-21 så gikk jeg inn og bekreftet det på nytt rett etterpå. Jeg hadde jo ikke trodd i mine villeste fantasier at multi-billionbedriften Hyundai ikke hadde såpass kontroll på systemene sine  at de ville sende ut en slik påminnelse på nytt.

Når det gjelder størrelsen på kompensasjonen så har Hyundai skrevet følgende til meg:

"Beløpet du har fått tildelt nå gjelder fra du bekreftet at du satt
ned ladegrensen og frem til ca.  1.november."

Siden andre har fått samme brev som meg datert juli, så tipper jeg at Hyundai rett og slett har et så dårlig system at min siste bekreftelse overskrev den opprinnelige. Imidlertid stemmer det dårlig med det som TB har skrevet om at han først bekreftet i juli og har fått 1500,-

Hvis vi så ekstrapolere fra at disse 1500,- er gitt for perioden ca medio april til ca 1 november, så er dette rett over 6 mnd. Altså 250,- kroner per måned sånn circa.

Jeg har nå gnålt så mye på Hyundai, og sendt kopi til selger at de gir meg de 500,- kronene. Så nå er jeg bare veldig glad for å være ferdig med hele saken og at jeg igjen kan lade til 100%, noe som har vært et stort irritasjonsmoment for meg siden jeg ikke har lademulighet hjemme og derfor ønsker å lade helt opp når jeg først lader på offentlig plass eller når jeg snylter på venner og familie.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sitat fra: Vidar_S på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:41
Fikk du brevet først i juli? Jeg mottok brev om å sette ned ladegrense i siste halvdel av april (brev datert 14.04).
Jeg hadde oversett ett brev her. Jeg mottok og bekreftet brev datert 14. april. Antar det kom frem i slutten av april, eller kanskje starten av mai. Har ikke notert datoen jeg utførte det på brevet, men det var kort tid etter mottak.

SitatFikk riktignok et annet brev fra Hyundai datert 8. juli, men det gjaldt at de var i gang med å finne ut hva de skulle gi i kompensasjon og da betinget at man hadde satt ned ladegrense.

Det stemmer, jeg mottok også dette brevet.

SitatBasert på oppgitte opplysninger og at @TB fikk kr 1000,- ved bytte av batteri nå i oktober
Jeg mottok 1500, og har estimert bytte uke 35, 2022.

(rettet siteringer)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tormod Beck

Jeg mener jeg har oppgitt tidligere at landegrensen var satt til 90%.
Etterlyste kompensasjon og fikk nytt brev om bekreftelse på landegrense.
Hvordan får en beskjed om kompensasjon?

TB

Sitat fra: Tormod Beck på lørdag 30. oktober 2021, klokken 12:29
Hvordan får en beskjed om kompensasjon?
Se svar #122, det kom en SMS fredag 8. Oktober. Den kom samtidig til de som har skrevet her.

Telefon nr måtte registreres når en bekreftet ladegrensen var satt til 90% mener jeg å huske?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ReneM

Sitat fra: TorC på torsdag 28. oktober 2021, klokken 21:01
Da er mitt batteri byttet, og vil dele mine erfaringer så andre kan trekke sine egne slutninger.

Jeg satte igjen bilen min dagen før, og spurte verksmesteren om jeg skulle sette bilen til lading siden SOC var på ca 15% og dette er langt under det som er anbefalt lagrings-SOC. Fikk svar at det trengte jeg ikke.

Hentet bilen dagen etter og fikk endelig pakning på ladeluken, og fikk god service. Det som imidlertid kan være av interesse er kopien jeg fikk av faktura, se vedlegg. Her er det ting som gir mye info.


Du kan ikke vise dette vedlegget.  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Merkelig faktura. Batteriet er avgiftsfri men her ble det lagt til 25% MVA. Greit nok når man ikke trenger å betale regningen men grunnlaget blir vel feil.

https://lovdata.no/forskrift/2009-12-15-1540/§6-7-2
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA