Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai Kona EV tilbakekalt i Korea etter mistenkt batterifeil

Startet av jings, torsdag 08. oktober 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

Limodriver

Nå kan det fremstå som selv Hyundai begynner å oppfatte mangelen på avklaring som en belastning. Svar på spørsmål om kompensasjon til kundeservice besvares ikke lenger.

Noen andre som har plukket opp noe rundt dette temaet fra Hyundai?

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på onsdag 15. september 2021, klokken 12:10
Nå kan det fremstå som selv Hyundai begynner å oppfatte mangelen på avklaring som en belastning. Svar på spørsmål om kompensasjon til kundeservice besvares ikke lenger.

Noen andre som har plukket opp noe rundt dette temaet fra Hyundai?

Nei, jeg har samme erfaring som deg. Sendte dem en mail 6/9 med «purring» 13.09 pga ikke svar. Får plukke vilkårlige direktører og legge til på kopi hver uke frem til de gir meg noe. Måtte riktignok purre 3-4 ganger sist også, så mistenker at de ignorerer de mest plagsomme kundene.

Et rykte på Kona-FB gruppen tilsa at noen hadde fått svar fra dem om at nytt infobrev var på vei ut, men det er 14 dager siden nå, så jeg har ikke helt troen på det.

TB

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 15. september 2021, klokken 21:56
Et rykte på Kona-FB gruppen tilsa at noen hadde fått svar fra dem om at nytt infobrev var på vei ut, men det er 14 dager siden nå, så jeg har ikke helt troen på det.
Har gjerne vært stort avvik mellom dato på brev, og når brev har kommet frem, så er ikke helt usannsynlig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Ca kr 500 pr måned har jeg etterhvert klart å få halt ut av Hyundai. Ca betyr antageligvis at de har etablert avrundingsregler som ikke kommer bileierene til gode.

TB

500 kr pr måned x 12 = 6000 kr for et år - det er jo litt ... bare det kommer....  :angel: 
kan jo hurtiglade en del for en slik sum.

Spørsmål er da om summen må brukes opp samme måned en får den.. ?
Eller, om det blir som bonus poeng - må brukes inn x antal år.

Til sammenligning, hjemmelading utgjør 3400 kr til 2800 kr de siste to år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Vidar_S

Sitat fra: Limodriver på torsdag 16. september 2021, klokken 15:12
Ca kr 500 pr måned har jeg etterhvert klart å få halt ut av Hyundai. Ca betyr antageligvis at de har etablert avrundingsregler som ikke kommer bileierene til gode.

Da er du betydelig bedre til å hale enn hva jeg er.

Etter tre purringer og tre uker fikk jeg i dag svar (som ikke sa så mye mer enn før):
----------------
Hei,

Vi beklager at det har tatt tid før du har fått svar på henvendelsen din.

Kompensasjonsen er dessverre ikke klar pr nå, med det nærmer seg for de som oppfyller betingelsene (registrert at du har satt ned ladegrensen til 90%). Eksakt når vet vi ikke da det er flere aktører inne i bildet.

Du hører fra oss så fort dette er klart.

Ha en fin dag.
-----------------

Det eneste nye for meg her er at det er flere aktører inne i bildet.

goggo

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 28. september 2021, klokken 14:44
Det eneste nye for meg her er at det er flere aktører inne i bildet.

Regner med at LG Chem  må dekke mye av dette, de er jo de som har driti på draget når de lagde batteriene til Kona/Ioniq og GM Bolt.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ID4

Sitat fra: Moas på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:14
Må man skatte av denne «gaven»?

Er vel ikke noe gave. Er en kompensasjon for potensielle merutgifter som følge begrensninger på bilen.

Moas

Tror noen bør sjekke dette med skatteetaten før man risikerer en smell.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

ID4


Limodriver

Skatteplikt oppstår i utgangspunktet som følge av inntekt opptjent ved arbeid eller kapital. Det skal nok svært mye til å gjøre en slik erstatning eller kostnadskompensasjon skattepliktig.

Når det gjelder Hyundais unnskyldning om at det er flere aktører inne i bildet og det gjør det komplisert blir dette noe ynkelig. Det er Hyundai som har solgt bilene, ingen andre. Å ikke ta ansvar for egne kunder, men stikke hodet i sanden og skylde på andre forårsaker ikke annet enn skade på eget omdømme. Det er biler av Hyundai merke som har mangler, da kan en ikke skylde på underleverandører eller andre som Hyundai har forretningsmessige forhold til.

Uten sammenligning forøvrig kan Hyundais manglende kommunikasjon og aksept av ansvar sammenlignes med rasulykken i Vassdalen i 1986. For oss som er gamle nok til å huske denne ulykken der mange vernepliktige omkom, var det nok av befal som hadde ansvar og som stakk seg bort under nærmeste tue. Oberst Arne Pran stod frem og tok på seg alt ansvar som brigadesjef. Uten sammenligning med batteriproblemene forøvrig høstet Pran ære og honnør lang tid, om ikke livslangt, for sitt lederskap og ansvar. Hadde hyundai tidlig kommunisert tydelig og tatt ansvar ville de kommet ut bedre enn før vanskelighetene, nå tror jeg de har svekket seg selv.

tuono

Får vel kjeft nå men.... Hyggelig telefon fra min lokale Hyundaipusher i går. Time for batteribytte er fastsatt (medio oktober), 4 timers arbeid + 75 000 km service. Lånebil står klar ved ankomst.

RJK

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:49
Får vel kjeft nå men.... Hyggelig telefon fra min lokale Hyundaipusher i går. Time for batteribytte er fastsatt (medio oktober), 4 timers arbeid + 75 000 km service. Lånebil står klar ved ankomst.
Hvorfor skulle du få kjeft?

Det er jo en gladnyhet at de nå endelig er i gang. Da er de "i rute", og vi som har estimat lengre ut, kan i større grad håpe på at tidsplanen holder seg sånn nogenlunde.

Det neste er at vi får melding om hva kompensasjonen vil bestå i. Vi vet det blir ladekrefitt ihvertfall, men ikke hvor mye per måned vi tilgodesees med. De har riktignok sagt at det gjelder fra da man meldte at man hadde justert ned ladegrensen, og til man fikk byttet batteri.

Så jeg regner med å få noen tusenlapper på første utbetaling, og så påfyll hver måned til batteriet er byttet. Men hvor mye per måned, er foreløpig ukjent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: tuono på tirsdag 05. oktober 2021, klokken 08:49
Får vel kjeft nå men.... Hyggelig telefon fra min lokale Hyundaipusher i går. Time for batteribytte er fastsatt (medio oktober), 4 timers arbeid + 75 000 km service. Lånebil står klar ved ankomst.

Ikke kjeft herfra, men to spørsmål:  Er de i rute, dvs det stemmer med estimatet du fikk i brev fra Hyundai Norge her for lenge siden? Og er din forhandler/Hyundai Norge så hyggelig at de gir deg gratis service eller betaler du for denne? Det kom ikke helt klart frem i teksten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA