Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Kinesisk elbilflom. Minst 10 merker i Norge neste år

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:36

« forrige - neste »

stefse

Kinabilene kommer, enten man vil eller ikke. Det er jo heller ikke norske arbeidsplasser som står i fare, siden vi ikke bygger noen biler.
Forventningen min er at det bør komme noen relativt enkle og rimelige biler. F.eks en rimelig, men sikker pizzabil med god rekkevidde for nyttetransport. Altså ikke nødvendigvis noe for komfortable langturer, eller kvalitetsbeviste kjøpere av premuimmerker. Porsche har lite å frykte for å si det slik.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: stefse på torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:30
Det er jo heller ikke norske arbeidsplasser som står i fare, siden vi ikke bygger noen biler.
Maken til uvitenhet ;D

Norsk industri produserer store mengder bildeler til de Europeiske bilprodusentene.

Tviler sterkt på at noen av kinesbilene kommer med f.eks. norskprodusert hjuloppheng, for å si det slik ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)


stefse

Sitat fra: Rollep på fredag 23. oktober 2020, klokken 13:19
Sitat fra: stefse på torsdag 22. oktober 2020, klokken 23:30
Det er jo heller ikke norske arbeidsplasser som står i fare, siden vi ikke bygger noen biler.
Maken til uvitenhet ;D

Norsk industri produserer store mengder bildeler til de Europeiske bilprodusentene.

Tviler sterkt på at noen av kinesbilene kommer med f.eks. norskprodusert hjuloppheng, for å si det slik ;)
Det stemmer nok.  :-[ Men de delene trengs på kinabilene også, så i en internasjonal sammenheng vil de norskproduserte delene etterhvert bli aktuelle for lik kvalitet bil. På lengre sikt er det den som klarer å opprettholde god kvalitet og konkurransedyktig pris som vinner. Ellers kunne jo bare tyskerne kjøpt de samme delene fra Kina in the first place hvis de var så mye bedre/billigere.

Kvalitetsmessig er nok uansett Kina-bilene et stykke bak, så jeg ser ikke dette som reelle konkurrenter til OK personbiler på kort sikt, men om de kommer med en grei batterivariant av Toyota Hiace, Peugeot Partner eller noe i den duren, er det bare positivt for å sette fart i utviklingen på den fronten.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Blouberg

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:

Gjelder kanskje svenskehandelen også? Fremmer ikke akkurat norske arbeidsplasser det heller.
Problemet er bare at globaliseringen er vanskelig å stoppe. Man vil alltid se etter rimeligere og presumptivt bedre varer i det globale markedet.

Electric cars in Norway

Blouberg :+1: ser den. Men hver enkelt må få ta sine valg. Jeg er av den Harry typen 8)

batterimannen

Blir det Tesla som kommer til å stå for den første elbilflommen til Norge?

Tesla is currently shipping out the first 7,000 made-in-China Model 3 cars to Europe — the first Tesla vehicles exported from China.
https://electrek.co/2020/10/26/tesla-ships-out-made-in-china-model-3-cars-to-europe/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

#23
Sitat fra: batterimannen på mandag 26. oktober 2020, klokken 20:56
Blir det Tesla som kommer til å stå for den første elbilflommen til Norge?

Tesla is currently shipping out the first 7,000 made-in-China Model 3 cars to Europe — the first Tesla vehicles exported from China.
https://electrek.co/2020/10/26/tesla-ships-out-made-in-china-model-3-cars-to-europe/


Tviler på det, ps2 er oppe i 1800 snart, sr+ modellene er vel ikke så populære i Norge heller, her skal folk ha 4x4, de fra kina er kun sr+
Her er statistikken i Norge for model 3

Modell
LR 15525
P 1928
SR+ 1361
LRRWD 138
MR 2
Model 3 2019 LR Rwd

Blouberg

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 24. oktober 2020, klokken 18:27
Blouberg :+1: ser den. Men hver enkelt må få ta sine valg. Jeg er av den Harry typen 8)
Ja nettopp, mange er nok det. Harryhandel er nok langt mer skadelig for Norske arbeidsplasser enn Kinesisk bilproduksjon. Man er sin egen lommebok nærmest (:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA