Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Kinesisk elbilflom. Minst 10 merker i Norge neste år

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 07. oktober 2020, klokken 15:36

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Avstemning. Se bilde fra forsiden på gårsdagens Finansavis.

Overskrift: Kinesisk elbilflom. Minst 10 merker i Norge neste år.

Litt artig da å se om en slik avstemning vil vise om vi liker dette eller liker vi det ikke at det blir en kinesisk elbilflom i Norge?

Så stem og bli med  :D :D 

Hvis det mangler noen svar alternativer så skriv de inn eller skriv en kommentar så setter jeg det inn.

Denne artikkelen stod på Finansavisen nettside mandag den 5.10. Overskrift: Nye kinesiske elbiler tar et solid jafs av det norske markedet
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/10/05/7572097/kineserne-er-best-pa-elbilrevolusjonen-i-et-marked-som-har-vaert-labilt-i-over-100-ar

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Daniel_0007

Selv om jeg ikke har planer å kjøpe kinesisk med det første men jo mer konkuranse jo mer sjanse få rabatt på ikke kinesiske biler.
Model 3 2019 LR Rwd

Rollep

Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:

Ferry

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:

Helt sikkert! Vi så det samme da Mazda og Toyota kom på banen. Seinere Kia og Hyundai. Det er ingen grunn til at ikke biler fra Kina skal kunne selge bra. Tesla selger bra også, til tross for å ikke være laget i Europa.

Polestar

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:
Porsche og Volkswagen er døråpner og tar imot disse Kina-bilene med åpne armer. MG kan selge elbiler ekstra billig i Europa takket være Kina-vennene sine i Porsche og Volkswagen.

MG Motors, which belongs to China's SAIC Motors, has joined the Volkswagen Group EU CO2 pool between 2020 - 2022 as well as the SAIC Motors Europe BV brand
https://www.schmidtmatthias.de/post/exclusive-saic-s-mg-motors-joins-the-volkswagen-group-s-eu-co2-pool

(Du kan sende en e-post til CO2-poolmanagement@volkswagen.de for mer informasjon om den kinesiske alliansen til VAG.)
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

1000kwh

Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:
Du får be VW slutte å selger deler til SAIC/MG også ;)

vinterdekk

Som en av lederne i Polestar sa det; det er ikke Tesla som er konkurrenten, men fossilbilene. Det er plass til ett bedre modellutvalg og sannsynligvis flere merker når det fører til bedre utvalg. Feks. Segmentet til MG EZ kunne teoretisk vært dekket av rumenske Dacia. Dacia lager nye biler til bruktpris takket være velprøvd teknologi. Men når Dacia ikke har en elektrisk SUV, er det klart at det ville vært urimelig å nekte Kinesiske MG å prøve seg i markedet. Jeg er samtidig usikker på hva jeg skal tenke om Xpeng G3. Mens Huawei nektes G5 kontrakter i mange vestlige land selges det elbiler med online kamera på taket til en pris så lav at man nesten kunne mistenkt at R&D var subsidiert. *tinnfoliahatt*
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Rollep

Sitat fra: Polestar på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:22
Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:
Porsche og Volkswagen er døråpner og tar imot disse Kina-bilene med åpne armer. MG kan selge elbiler ekstra billig i Europa takket være Kina-vennene sine i Porsche og Volkswagen.
Den dagen det dukker opp en kinaprodusert Porsche i Europa har de solgt sin siste bil til meg ;D

Hva gjelder det der CO2 pool opplegget så er det et resultat av klimahysteriet, like idiotisk som Tesla - PSA greia, bare juks og fanteri.

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:30
Sitat fra: Rollep på torsdag 08. oktober 2020, klokken 00:29
Jeg vil definitivt ikke ha noen kinesisk elbilflom i Norge, og ikke i resten av Europa heller.

Men folk som driter i Europeiske arbeidsplasser og kun tenker i kroner og øre vil nok dessverre ta imot disse kinesbilene med åpne armer :-1:
Du får be VW slutte å selger deler til SAIC/MG også ;)
Hvorfor det, det er vel snart det eneste som eksporteres fra Europa til Kina.

turfsurf

Nei, drit i Kinabilene. De har nok makt og innflytelse fra før av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor bilene bygges. Jeg vil ikke ha noe dritt fra noen nyetablerte bilprodusenter. Det er "lett" å designe en pen bil, ha god programvare med fancy UI og helt OK rekkevidde. Sistnevnte er nærmest hyllevare, programvare ordner du raskt og enkelt med noen nyutdannede konsulenter og bildesign får du gratis av å ha en konkurranse på Facebook (eventuelt bare "låne" designet til en annen bil, kalle den for et tradisjonelt britisk navn og late som det er britisk historie kundene kjøper).

Det som ikke er lett og som vi ser gang på gang, er at nye bilprodusenter ikke klarer å bygge gode biler. De sliter med samme elementære sykdommer nå, som var vanlig før 1990-tallet på europeiske biler. Du kjøper ikke en ny bilmodell fra de etablerte europeiske bilprodusentene i 2020 og forventer barnesykdommer. Det er prehistorisk å måtte vente et års tid for at en bilmodell skal "sette seg", men som de nye bilprodusentene nå introduserer for oss igjen. Det og hardplast.

Mange som ikke er opptatt av bil synes helt sikkert det er et greit kompromiss mot å ikke betale noe særlig for bilen. Men livet mitt er for kort til å kjøre drittbiler - uansett hvor fancy de er på overflaten.

Daniel_0007

Sitat fra: 1317142119 på fredag 09. oktober 2020, klokken 11:32
Det som ikke er lett og som vi ser gang på gang, er at nye bilprodusenter ikke klarer å bygge gode biler. De sliter med samme elementære sykdommer nå, som var vanlig før 1990-tallet på europeiske biler. Du kjøper ikke en ny bilmodell fra de etablerte europeiske bilprodusentene i 2020 og forventer barnesykdommer. Det er prehistorisk å måtte vente et års tid for at en bilmodell skal "sette seg", men som de nye bilprodusentene nå introduserer for oss igjen. Det og hardplast.

Vel id3 er unntaket hvor software er fortsatt beta så regner med det som barnesykdom selv fra en etablert europeisk bilprodusent, har hørt at tyskerne måtte skrive under på og godta at det kan være software feil før de fikk bilen.
Mange av de såkalte nye produsentene har og produsert biler i flere år i kina, hardplast har du på biler fra etablerte produsenter og, spesielt blant billig merkene nissan og renault.

Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

#13

Sitat fra: 1317142119 på fredag 09. oktober 2020, klokken 11:32
Du kjøper ikke en ny bilmodell fra de etablerte europeiske bilprodusentene i 2020 og forventer barnesykdommer.
Allikevel skjer det i praksis. Har nå sett diverse unødvendige barnesykdommer fra "etablerte" produsenter siste to år, så det blir for lett å avfeie sånt. Både software og hardware. Det rammer alle produsenter i større eller mindre grad.
Kjøpere anno 2020 forventer langt mer enn bare "dump lyd" når dørene lukkes og fine panelskjøter.
De forventer stabil funksjonsrik app, bra infotainment-løsninger, god brukertilpasning, smart design tilpasset moderne drivlinjer osv. Det finnes ikke en eneste produsent som leverer perfekt på alle områder per i dag. Alle sliter med noe i større eller mindre grad.


Sitat fra: 1317142119 på fredag 09. oktober 2020, klokken 11:32
Men livet mitt er for kort til å kjøre drittbiler - uansett hvor fancy de er på overflaten.
Enig. Bil er mye mer enn bare fin finish.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA