Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Defekt MCU1? Bytte til MCU2?

Startet av Sprucemoose, søndag 04. oktober 2020, klokken 16:31

« forrige - neste »

Sprucemoose

Jeg har lenge vært frustrert over min MCU1 (Model S75, AP2.5, ikke bestilt selvkjøringspakken), både når det gjelder hastighet, men også gjentatte restarter ved søk og navigering i Spotify. Plutselig restart kan enkelt reproduseres dersom jeg f.eks. søker på en artist og deretter trykker på "playlists". Har tidligere vært i kontakt med Tesla på telefon, som mente dette ville løses i en firmware-oppdatering. Nå har det vel gått et års tid siden da og ingen fiks.

Lest litt om at MCU1 er sårbar for feil, spes. på grunn av minnemodulen. Så jeg lurer jo mer og mer på om min enhet er defekt.

Ba om en time på verkstedet, og skal dit i morgen. Trodde kanskje de ville ringe først, så jeg er litt usikker på hva de har planer om å gjøre. Men jeg ønsker jo å se på muligheten til å bytte til MCU2 i samme slengen.

For det første: Vil dere oppfatte gjentatte restarter som dette som en reklamasjonssak?
For det andre: Dersom enheten må byttes på reklamasjon, vil det være naturlig å samtidig foreslå at de heller opgraderer til MCU2 mot et mellomlegg? Nå vet jeg ikke engang om MCU2-oppgraderinger tilbys i Norge enda for oss uten selvkjøringspakken. Vet heller ikke om det er nødvendig med AP3-oppgradering samtidig.

Er det noen som vet noe mer om temaet eller har noen tanker om dette med reklamasjon?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

M4KZ

#1
Hei,

Jeg har samme problemer i min 2017 model x.
Jeg prøvde meg på servicen, og de sa at jeg burde kjøre en stund uten usb enheter, de sier at det er ofte grunnen for restart eller treg mcu. Det gjør ikke noe forskjell, det fortsatt treg og starter på nytt når jeg søker på spotify. Så skal prøve servicen på nytt.
Jeg syns at dette er helt inne for reklamasjon, og de burde ta ansvar.
Vi kan ikke kreve gratis oppgradering til mcu2, men vi kan definitivt kreve noe som fungerer.

Du trenger ikke FSD heller ap3 for å oppgradere til mcu2:
https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sprucemoose

#3
Takk til begge for linkene!

Nå har jeg fått tilbake bilen. Tesla fant "ingenting galt", og de klarte ikke å reprodusere feilen. De tømte bl.a. cache-minnet, og de mente jeg ville merke en forskjell. Det første jeg gjorde da jeg hentet bilen var å søke på Spotify og trykke på "playlists", som vanligvis gir feil. Krasj og rett inn i reboot. Den eneste positive endringe var at oppstart etter krasjen gikk litt kjappere enn før jeg leverte bilen inn.

Fikk med en tekniker ut i bilen, og vi slettet alle tidligere destinasjoner i loggen. De påpekte også at tripteller A og B viste det samme, og at dette kunne by på rare problemer. Så vi slettet Trip B. Skulle så forsøke å se om det gjorde noe til eller fra.

I løpet av dagen i dag har Spotify krasjet systemet flere ganger, to ganger har jeg bl.a vært nødt til å gjøre manuell omstart etter å ha forsøkt å starte en sang og alt bare fryste.

Min mening er at dette fortsatt er en reklamasjonssak. En datamaskin som krasjer en sjelden gang må man regne med. Når dette skjer tilnærmet daglig og ved tilsiktet bruk må man vel likevel kunne kalle det uakseptabelt og en mangel.

Det virket ikke som Tesla-teknikeren mente det samme, og at MCU1 er så svak at den bare gjør slikt når den blir overveldet. Synes dette var litt slakk holdning. Tesla har jo rullet ut software de mener skal kunne kjøres på den aktuelle hardwaren de selv har produsert og solgt. Synes det da blir feil å insinuere at det bare er sånn, og at bare MCU2 vil løse det.

Prisen for MCU2 var for stiv for mitt vedkommende (ca 35000kr inkl senere retrofit for å beholde radioen). En treg, men fungerende MCU1 hadde vært helt ok. Men hva gjør man så når loggene ikke viser noen feil og Tesla sier det ikke er noe galt?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Polestar

Måtte du betale for denne feilsøkingen? Er bilen din innenfor garanti?

For min del har jeg bare den siste uka opplevd:
- Energimåler på bærtur.
- TuneIn klarte ikke å spille av podkaster (hopper til annen episode etter få minutter).
- Autopilot koblet seg ut uten forvarsel eller lydsignal (dog, fikk feilmelding i instrumentpanel på svorsk).
- Blinklys sluttet å fungere.
- Hovedskjerm som gikk i svart, og deretter vekslet mellom heldekkende grå, grønn og rød før den etter noen minutter var tilbake.

Og Spotify? Det fungerer faktisk med talekommando ("Spill av Highway to Hell" fungerer), men jeg kan ikke bruke menyen til å spille av noe fra Spotify.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Sprucemoose

Sitat fra: Polestar på onsdag 07. oktober 2020, klokken 20:28
Måtte du betale for denne feilsøkingen? Er bilen din innenfor garanti?

Bilen er vel en av de siste Model S som ble levert med MCU1, tror jeg. Fikk den utlevert i midten av mars 2018, kjørt 44000km. På grunn av at bilen ikke var gammel nok hadde de ikke noen tro på at det var MMC-chipen som det var noe galt med, men usikker på om de har testet spesifikt for dette minneproblemet. Godt innenfor både garantitid og reklamasjonstid, og jeg betalte ingenting for jobben de gjorde nå.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA