Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremser og regen.

Startet av Olemann, onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:32

« forrige - neste »

tomatchili

Men är det inte så att bilen regenererar även om man bruker bremsepedalen? (Och att de mekaniska bremserna bara brukes om generering inte räcker till eller batteriet är för kallt/varmt etc)
Och att hard regenerering bara är en bekvämlighetssak så man slipper bruka bremsepedalen vid vanlig kjörning? Men även one pedal drivning borde väl använda de mekaniska bromsarna så att körupplevelsen blir ungefär den samma oavsett batteriets temperatur/ladestatus etc?

Trond.m

Sitat fra: Olemann på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:38
Kjørte over fjellet fra Stavanger (Suleskar - Dalen) i sommer, og hadde ikke hatt sjans til å komme til Drammen uten å lade dersom min eNiro ikke lot seg stille inn på hard regen.   Veiene over fjellet er så bratte at jeg ellers måtte bremset og tapt energi. Bremset 5-6 ganger på hele turen på over 40 mil, og det skyldes kun hard regen (og god planlegging etter å ha kjørt elbil i 9 år.)
De fleste nyere elbiler bruker da regenerering framfor mekaniske bremser selv ved bruk av bremsepedalen. Og hard regenering er vel den mest effektive måten å miste energi på framfor å seile mest mulig. Prediktiv regenerering er vel de de nyeste bilene satser på. Det fungerer ikke perfekt, men etter å ha vent meg til det foretrekker jeg det framfor hard regenerering. Før lovpriste jeg bmw i3 løsningen, men nå synes jeg lav generering er mer behagelig.

Stikkkontakt

Sitat fra: tomatchili på onsdag 07. oktober 2020, klokken 21:50
Men är det inte så att bilen regenererar även om man bruker bremsepedalen? (Och att de mekaniska bremserna bara brukes om generering inte räcker till eller batteriet är för kallt/varmt etc)
Och att hard regenerering bara är en bekvämlighetssak så man slipper bruka bremsepedalen vid vanlig kjörning?

Jo. Helt riktig.
Syns det er utrolig at en med 9 års elbilerfaring har misforstått så fundamentalt hvordan en elbil fungerer mtp bruk av pedaler og regen.
Jeg har ikke kjørt eNiro, men om den ikke regenererer ved trykk på bremsepedalen så blir jeg overrasket. Alle elbiler jeg har kjørt gjør det. Og alle har kraftigere regen med bremsepedalen enn i kraftigste regen-mode.

automat

Gevinsten av seiling kan fort bli spist opp av hastighetsøkning i nedoverbakker. Fordi luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten.

Tesla har ikke regen koblet til bremsepedal.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Olemann

Dette begynner å bli et merkelig ordskifte.
Jeg har ingen ambisjoner om å seile ned et fjellpass på 4-500 meter.
Bremsing brenner alltid energi, pussig at det ikke er åpenbart.
At regen trår til ved bruk av bremsepedal løser ikke behovet for høy regen.  Har man lite regen satt på,  eller bilen har kun lav regen, så er man nødt til å brenne overskuddsenergien til varme i skivene/klossene om veien er bratt ned, den energien får man aldri igjen.
Eneste som duger er mye regen, slik at bremsene ikke må brukes eller mao. ikke stjeler energi i varme.
Tror jeg runder av her, ser ikke helt hvordan jeg skal forklare dette annerledes eller på nytt.

Mitt håp er at ID4 har høy regen slik at man får igjen energien og ikke tvinges til å brenne den i skiver/klosser.  At regen kan settes lavt slik at de som vil brenne energi i skiver/klosser kan få lov til det er helt OK for min del.

unik42

Er det ikke bare å stille inn cruisekontrollen så regenererer bilen selv på vei ned?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

elektrolux

#21
Merkelig påstand. VW sin regen er klasseledende med sine 5 trinn fra Autoseiling til ganske så heftig regen og med 3 trinn i mellom.

Selv i Seilemodus går all bortsett fra
den kraftigste bremsingen inn på batteriet. Akkurat det vet kanskje ikke alle.

Må du likevel bruke de mekaniske bremsene på en folkevogn er det kjørestil og ikke terreng som avgjør.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomatchili

Utan att veta riktigt vad jag pratar om så tror jag inte att en bakhjulsdriven bil kan generera lika mycket som en framhjulsdriven. Normal bromskraft fördelning är ju ca 2/3 fram och 1/3 bak, detta är nog ett bevisst val för att ge trygga köregenskaper och effektiv bromsning. Lite kan man säkert ändra på detta med elektronikens hjälp: Förmodligen mer under torra förhållande och mindre under vinter/blöta vägar/grusväg: Så vill man ha så mycket regenerering som möjligt under alla körförhållande så är det framhjul (eller förstås 4-hjuls drift)  som är det bästa är min (okvalificerade) gissning.

Kanske ett nytt testfält för Tesla-Björn att ta upp? En "nerför fjellet" test? Inte helt orelevant i många delar av detta land!

Øyvind.h

Sitat fra: tomatchili på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:08
Utan att veta riktigt vad jag pratar om så tror jag inte att en bakhjulsdriven bil kan generera lika mycket som en framhjulsdriven.
Det er min praktiske erfaring, både mtp maks teoretisk og maks praktisk effekt.
Med regenerering på 4 hjul får du i praksis en god hill descent løsning.

Har du kun regenerering bak og et bakhjul slipper kuttes regenerering.

Men - hovedgrunnen til å velge 4wd er bedre kjørekomfort, bedre evne til å få kreftene ned i bakken og å slippe bekymringer/planlegging av kjøring. Må du stoppe i en bratt snødekket bakke på vinteren med 2wd er du nødt til å planlegge og kjøre taktisk. Med 4wd trenger en ikke tenke på sånt. Jeg har klart meg utmerket med 2wd frem til jeg kjøpte første 4wd, men det er helt utenkelig å gå tilbake til 2wd for meg nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

espenri

Sitat fra: Olemann på onsdag 07. oktober 2020, klokken 23:40
Dette begynner å bli et merkelig ordskifte.
Jeg har ingen ambisjoner om å seile ned et fjellpass på 4-500 meter.
Bremsing brenner alltid energi, pussig at det ikke er åpenbart.
At regen trår til ved bruk av bremsepedal løser ikke behovet for høy regen.  Har man lite regen satt på,  eller bilen har kun lav regen, så er man nødt til å brenne overskuddsenergien til varme i skivene/klossene om veien er bratt ned, den energien får man aldri igjen.
Eneste som duger er mye regen, slik at bremsene ikke må brukes eller mao. ikke stjeler energi i varme.
Tror jeg runder av her, ser ikke helt hvordan jeg skal forklare dette annerledes eller på nytt.

Mitt håp er at ID4 har høy regen slik at man får igjen energien og ikke tvinges til å brenne den i skiver/klosser.  At regen kan settes lavt slik at de som vil brenne energi i skiver/klosser kan få lov til det er helt OK for min del.

Det du sier er jo ikke riktig. Så godt som alle elbiler, til og med min eldgamle iMiev og min Outlander hybrid regenererer når man bremser. Man kan fint stille bilen på minimal regenerering, slik at den seiler i normal trafikk og bruke bremsepedalen for kraftig regenerering. Begge mine biler regenererer kraftigere med pedalen før den skifter over til å bremse med klossene enn den vil gjøre med vanlig regenerering. På iMiev må jeg regelmessig sette bilen i nøytral for å tvinge bruk av bremseklosser og få renset bort rust. Til vanlig bremser jeg nemlig ikke hardt nok til at klossene tas i bruk.

Tar det for gitt at ID.4 også regenerer kraftig med bremsepedal før klossene tar over jobben.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Olemann

#25
Da håper jeg det er rett som det påstås at VW sin regen er klasseledende og at det faktum at bilen er bakhjulsdrevet ikke gjør at regen er svakere.  Det var dette jeg var ute etter å finne ut, men vi må vel vente på mer info fra VW før dette er klart.

Prøver en gang til:  Bremsing brenner energi i skiver/klosser og er tapt energi.
Det faktum at bremsepedalen også er en bryter for å sette på regen endrer ikke det faktum.  Ser at noen bruker begrepene annerledes her og bruker begrepet bremsing når man engasjerer bryteren for regen på pedalen.
Det jeg er opptatt av er å slippe å bruke bremsepedalen som bryter, men kun kan slippe gassen og da oppnå max regen (selvsagt om det er innstilt på max for aktuell kjøreprofil).
Er man avhengig av å bruke bremsepedalen som bryter er det både mer slitsomt å kjøre, samt at man lett også engasjerer klosser/skiver og dermed taper energi.

espenri

Da føler jeg at du bør skille påstandene dine. Slik jeg har forstått påstandene dine argumenterer du for at bremsing med pedal på elbiler fører til mindre regenerering og mer bruk av mekanisk brems. Dette mener jeg er feil. Rent annekdotisk bruker jeg mekaniske bremser på mine biler svært lite (både 4wd og Rwd) og må aktivt gå inn for å slite bort rust på skivene.

At du mener det er vanskeligere å bruke pedalen for å regenerere uten at mekanisk brems slår inn kan jeg forstå, men igjen mener jeg dette er et minimalt problem, da du skal bremse veldig hardt for at mekanisk brems skal slå inn.

At vi ønsker oss valgmuligheten er jeg derimot helt enig i, jeg elsker å ha 5 nivåer for regenerering på Outlander, det gjør det enklere og mer behagelig, både ved jevnt bratte nedstigninger (sterk regen) og ved kø / trafikk (seiling).
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Bjoris

Kraftig regen har jeg sluttet å bruke, det er også helt misforstått at dette reduserer forbruket. Ved normalt kjøring trengs langt fra full regen på feks ENiro for å slippe å røre bremsepedalen.

Det som er problemet på ENiro og andre er at du må bremse neste ekstremt for å få brukt med rusten siden regen også kommer på når du bremser, selv om du har redusert den. Dette irriterer meg på ENiro. Noen driver å setter bilen i N, men iallefall Kia sier at det tåler ikke bilen og slike skader dekkes ikke av garantien!!

Tror det blir helt supert løsning på ID4 for vanlig kjøring, men for veldig aktiv kjøring nedover bratte partier så vil det nok mangle litt regen, men er dette viktig tror jeg heller ikke 8,5 sek fra 0-100 frister så tipper de som kjører veldig aktivt velge Tesla, PS2 feks

Rosstopher

Sitat fra: Bjoris på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:55Ved normalt kjøring trengs langt fra full regen på feks ENiro for å slippe å røre bremsepedalen.

Jeg har ikke erfaring med e-Niro, men med Model S trenger jeg i hvert fall full regen (50 kW) i vanlig kjøring. Når jeg kjører av fra E18 på vei til jobb er det 220 meter med nedoverbakke fra avkjøringsfeltet begynner til rundkjøringen i enden. Et par avkjøringer lengre sør er det faktisk under 100 meter fra avkjøringsfeltet begynner og til en brå sving. Med mindre man begynner å slakke av altfor tidlig så trenger man all regenereringen man kan få der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stikkkontakt

#29
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Bjoris på torsdag 08. oktober 2020, klokken 10:55Ved normalt kjøring trengs langt fra full regen på feks ENiro for å slippe å røre bremsepedalen.

Jeg har ikke erfaring med e-Niro, men med Model S trenger jeg i hvert fall full regen (50 kW) i vanlig kjøring.

50kw er ganske lite. I-pace har 150kw og e-tron 220kw. Men du får ikke disse effektene uten å bruke bremsepedalen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA