Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veitrafikkavgift fra 2021

Startet av andy76, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:41

« forrige - neste »

andy76

Hei, noen som har hørt noe? Det ble sagt på P4 1030 ekstra nyheter ifm statsbudsjettet at det ble ekstra avgift på elbil på noe over 2000kr. Jeg tolket dette som å være samme beløp som man betaler for bensin og diesel. Noen som har hørt noe? Finner ikke noe ved ett kjapt google søk. I så fall årlig beløp eller avgift ved kjøp?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

rmy

Forslag om å innføre trafikkforsikringsavgift,  tidligere årsavgift, på kr 2062, det samme som for motorsykkel. På fossil bil med PF er den i år kr. 2972, mens el-biler har vært fritatt for dette.

Wisd0m

"Innføring av trafikkforsikringsavgift for elbiler vil utgjøre 2135 kroner i året for eiere av elbiler, opplyser Elbilforeningen, som har regnet på forslaget til nasjonalbudsjett"

Relativt heftig økning, og veldig nærme bensinbil/dieselbil.

Tellus

Ser at det også foreslås å heve CO2 avgiften noe som gjør fossilbilene dyrere.
Jeg har ikke så mye i mot å betale avgifter for elbil så lenge avgiftregimet ikke gjør det mer attraktivt å kjøpe fossilt.

Hadde kanskje foretrukket innføring av delvis MVA på dyre elbiler i stedet. F.eks. 12.5% MVA på beløpet over 500.000 kr.

Viktig at det er populært å kjøpe brukte elbiler. Veitrafikkavgift slår uheldig ut for de som i utgangspunktet ønsker å kjøpe brukt elbil. Hvis valget står mellom en 5 år gammel elbil eller en 5 år gammel fossilbil vil denne endringen favorisere fossilbilen.

Wisd0m

Jeg har heller ikke noe problem med å betale avgifter, men det bør være en plan for innføring av de. For mye usikkerhet rundt fritak elbilen skal ha gjør at man må ta høyde for avgiftsskjerpelser i bilvalget. Det gjør elbilen mindre populær. Denne avgiftsøkningen er til fordel for diesel/bensinbiler.

Rosstopher

Sitat fra: Tellus på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:52
Hadde kanskje foretrukket innføring av delvis MVA på dyre elbiler i stedet. F.eks. 12.5% MVA på beløpet over 500.000 kr.

Viktig at det er populært å kjøpe brukte elbiler. Veitrafikkavgift slår uheldig ut for de som i utgangspunktet ønsker å kjøpe brukt elbil. Hvis valget står mellom en 5 år gammel elbil eller en 5 år gammel fossilbil vil denne endringen favorisere fossilbilen.

Jeg tenker at så lenge vi slipper moms må vi være superfornøyde med det. Innfasing av moms på dyre elbiler er en god tanke, men samtidig er det jo i de høye prisklassene at det selges mye fossilbiler, altså det er der tiltakene trengs. Og vi som er familier med gjennomsnittlig inntekt kjøper jo gjerne disse elbilene som nye koster 6-7-800.000 når de er et par-tre år gamle (det har i hvertfall jeg gjort).

Det er et veldig viktig poeng at innføringen av årsavgift på elbil rammer de som kjøper billige, brukte elbiler.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Loff

For min del vil dette bety 4-dobling av faste kostnader på bilen per år, og den går frå billigste bil å ha til dyraste (har to veteranbilar i tillegg). Burde heller lagt seg på satsen for traktor, moped veteranbil osv.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

SveinJ

Denne avgiften er helt greit å innføre. Det er utrolig billig å kjøre med el-bil allikevel. Avgiften utgjør vel ca 10 Peppes pizza!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Electric cars in Norway

#8
Tellus:  :+1: :+1: jeg er veldig enig i din beskrivelse og det er ikke bra når det kansje blir til at man kjøper brukt fossil bil i steden for brukt elbil. Kopi under:

Kopi fra Tellus:
Viktig at det er populært å kjøpe brukte elbiler. Veitrafikkavgift slår uheldig ut for de som i utgangspunktet ønsker å kjøpe brukt elbil. Hvis valget står mellom en 5 år gammel elbil eller en 5 år gammel fossilbil vil denne endringen favorisere fossilbilen.

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. oktober 2020, klokken 17:37
Tellus:  :+1: :+1: jeg er veldig enig i din beskrivelse og det er ikke bra når det kansje blir til at man kjøper brukt fossil bil i steden for brukt elbil. Kopi under:

Kopi fra Tellus:
Viktig at det er populært å kjøpe brukte elbiler. Veitrafikkavgift slår uheldig ut for de som i utgangspunktet ønsker å kjøpe brukt elbil. Hvis valget står mellom en 5 år gammel elbil eller en 5 år gammel fossilbil vil denne endringen favorisere fossilbilen.

Det spørs nok hvor i landet man bor. Det koster meg 10kr å kjøre 16 el-mil til jobben og tilbake, lader, gratis der. Enn så lenge. Driftsutgifter er totalt sett mye lavere for el, enn konvensjonelle biler. Jeg sparer i alle fall ca. 4000/mnd på el transport, kontra diesel.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Loff

Veteran ved 10 eller 15 år på elbil vil kunne gjere at eldre kortrekkeviddebilar er attraktive i bruktmarkedet. Ellers er eg redd mange vil bli kasta..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

elektrolux

Godt forslag, men redd for at siste spikeren i kista for Classic elbil nå er satt.

Til nå har det vært rimelig å ha en slik til småturene, men nå blir det for dyrt.

Kommer til å avskilte både Vectrix scooter, Saxo, Citroën C1 EVie og Think og vurderer å gjøre det samme med Citroën Berlingoen som kun brukes annenhver måned for å hente varer på flyplassen og i stedet bruke prøveskilt eller hente ut original skiltet kun for disse turene. e-Up er allerede for salg og nå spøker det for Smart ED. Tesla S beholdes.

De nye avgiftene favoriserer et stort kjøretøy for all bruk i stedet for å kunne velge det som er best egnet for formålet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

espenri

SitatDe nye avgiftene favoriserer et stort kjøretøy for all bruk i stedet for å kunne velge det som er best egnet for formålet.

Og godt er det, tenk om alle hadde hatt 8 kjøretøy for å dekke sitt behov!
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Tjomsas

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. oktober 2020, klokken 08:37
Godt forslag, men redd for at siste spikeren i kista for Classic elbil nå er satt.

Til nå har det vært rimelig å ha en slik til småturene, men nå blir det for dyrt.

Kommer til å avskilte både Vectrix scooter, Saxo, Citroën C1 EVie og Think og vurderer å gjøre det samme med Citroën Berlingoen som kun brukes annenhver måned for å hente varer på flyplassen og i stedet bruke prøveskilt eller hente ut original skiltet kun for disse turene. e-Up er allerede for salg og nå spøker det for Smart ED. Tesla S beholdes.

De nye avgiftene favoriserer et stort kjøretøy for all bruk i stedet for å kunne velge det som er best egnet for formålet.

Det er virkelig ikke plass til at alle skal ha en armada av kjøretøy. Det er helt uforenlig med en helhetlig, miljø- og klimavennlig, fremtidsrettet og arealeffektiv byutvikling.

Kjøretøy tar opp areal (veier, parkeringsplasser). Verdifullt areal som kan brukes til boliger, grøntområder, offentlige tjenestetilbud, gang- og sykkelstier ++.

At det blir dyrere å eie åtte kjøretøy er for de aller fleste helt uproblematisk. Jeg liker ikke å slenge rundt meg med dette ordet, men syns det er en ganske egoistisk tankegang som ikke tar innover seg at vi bor i et samfunn.

Rosstopher

Sitat fra: Loff på torsdag 08. oktober 2020, klokken 01:45
Veteran ved 10 eller 15 år på elbil vil kunne gjere at eldre kortrekkeviddebilar er attraktive i bruktmarkedet. Ellers er eg redd mange vil bli kasta..

Dette er muligens ikke noe viktig tiltak for å få flere til å kjøpe elbil, men et godt miljøtiltak som kan forlenge livet på biler som ellers ville blitt spiker. Det er ikke søkt at biler er "veteran" når de er 15 år. Noen stater i USA regner biler som "classic" når de er 15 år, og når det ikke er avgifter inni bildet så er det vel ingen grunn til ikke å gjøre det?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA