Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudskjettet og økning av årsavgift

Startet av elektrolux, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Blouberg på mandag 12. oktober 2020, klokken 08:30
Sitat fra: Counterpointer på søndag 11. oktober 2020, klokken 22:19

Det vil ta ekstremt lang tid å nå overvekt utslippsfrie biler uansett, så å svekke takten i 2020 når målet er å selge bare utslippsfrie i 2025, er temmelig kontrært.
Poenget må vel være at det sikres en positiv differanse i kostnadene i EL-bilens favør? Har litt vondt for å tro at en avgift på et par tusenlapper i året vil påvirke EL-bil salget nevneverdig..

Er enig i det. I tillegg er ulempen for en elbil i dag mindre (utenom avgifter) enn for noen år siden, ettersom rekkevidden er doblet uten å øke tilsvarende i pris (f.eks. Zoe / Leaf osv), sånn at selv med 2000 ekstra i årsavgift så er det mer lukrativt nå å kjøpe elbil (vs diesel/bensin) enn for et par år siden for de fleste. Det er og mye lettere å kjøpe en elbil som passer perfekt med tanke på størrelse og plass for den enkelte, ettersom modellutvalget i år / neste år har eksplodert. Se bare BOS...
Tesla Model Y                         2021-

Stranda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. oktober 2020, klokken 11:00Det er og mye lettere å kjøpe en elbil som passer perfekt med tanke på størrelse og plass for den enkelte, ettersom modellutvalget i år / neste år har eksplodert. Se bare BOS...
Mange modeller på trappene nå ja, men er stadig overrasket over at de litt større SUV-ene lar vente på seg. Hvor blir det av elbilenes Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE, Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, etc?

Ja, jeg kjenner til de nye kinesiske merkene som XPeng, BYD og Maxus, samt Tesla X. De har alle sine issues.

Daniel_0007

Sitat fra: Stranda på mandag 12. oktober 2020, klokken 13:26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. oktober 2020, klokken 11:00Det er og mye lettere å kjøpe en elbil som passer perfekt med tanke på størrelse og plass for den enkelte, ettersom modellutvalget i år / neste år har eksplodert. Se bare BOS...
Mange modeller på trappene nå ja, men er stadig overrasket over at de litt større SUV-ene lar vente på seg. Hvor blir det av elbilenes Volvo XC90, BMW X5, Audi Q7, Mercedes GLE, Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, etc?

Ja, jeg kjenner til de nye kinesiske merkene som XPeng, BYD og Maxus, samt Tesla X. De har alle sine issues.

Ser man europa som et stort marked så ser man at de fleste bilene på top 10 listen er små biler, tror ikke de fleste legacy merker tør å satse helt på elbiler da spesielt store biler da man taper en del penger hvis de flopper, lettere å selge en små bil når det er det markedet flest vil ha.
Tror og de fleste venter på batterier blir billigere da større biler krever som regel større batteri for å få en grei rekkevidde.
Model 3 2019 LR Rwd

Olemann

#63
Elbilene er snart bedre enn fossil-bilene, da velger folk dem uten for mye avgiftslette.  Tror jeg.

Nå trenger man verken ull elbil-lue eller elbil-stilongs, det koster ikke lenger verken rød nesetipp eller forfrosne tær å kjøre elbil, folk er blitt kresne  :D   

Moms (helt eller delvis) på elbil over 600k er et bra innspill, da kan man heller holde avgiftene i null på alle biler under 600k. 

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på mandag 12. oktober 2020, klokken 16:45
Nå trenger man verken ull elbil-lue og elbil-stilongs, det koster ikke lenger verken rød nesetipp eller forfrosne tær å kjøre elbil, folk er blitt kresne  :D   

Ja nå er det underholdende nok blitt omvendt. Elbiler er mer komfortable, bedre å kjøre, bedre på forvarming/avkjøling og trenger nesten aldri besøke fyllestasjoner.

Fossilbilene er blitt underlegne på så mange områder at de er forbeholdt spesielle behov eller litt sære preferanser (eksempelvis at bilen MÅ lage motorlyd). Men - globalt opplever jeg ikke at rekkevidden er god nok/prisen lav nok helt enda. Vi nærmer oss dog med stormskritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

#65
Iflg. denne artikkelen fra Boston Consulting Group må staten opprettholde elbilfordelene til 2022-2023. Etter det blir TCO (totalkostnad i eierskap) om man beholder bilen i fem år lavere med elbil enn ren bensin/diesel-bil og markedskreftene vil alene kunne drive salget.

https://www.bcg.com/publications/2020/drive-electric-cars-to-the-tipping-point

I Norge hvor politikerne har vært enige om at 100% av nybilsalget skulle være utslippfritt i 2025 hadde det vært bedre om de hadde innført avgifter litt senere. 2022-2023 er som nevnt prognose hvor elbiler blir konkurransedyktig uten subsidier. Ev. de kunne innført avgifter som foreslått men samtidig kommet med andre tiltak for å redusere CO2 avtrykk. For min del kunne de gjerne sagt at nybilsalg av personbiler uten elektrifisering ble forbudt fra 2025-2030 (dvs. bare tillate mhev, hev, phev og nullutslipp) for å kompensere for lavere elbilambisjoner. Ikke sikkert det er nødvendig med forbud men det er mye signaleffekt i det.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

stefse

Også i denne tråden klarer ikke folk å skille på fordelingspolitikk og miljøincentiver. "Jada, det er jo greit å betale skatt og avgift når man har råd til bil til 700-800 000".
Mulig det, men det er ikke det som er poenget her. Formålet er å forhindre salg av utslippskjøretøy, uavhengig av prisklassen til kjøretøyet.
Det kan godt hende det må bli avgifter, men hvis det ikke lenger lønner seg å avstå fra å forurense, så vil folk fortsette med det.

Litt av problemet i andre enden av fordelingsskalen er at vi ikke kan skru opp avgiftene på bruk av fossile biler enda, fordi en god del av folkene som har dem, ikke har råd til å kjøpe en relativt sett, dyrere elbil enda.
Da er ikke løsningen å gjøre elbiler enda dyrere.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Orbit

NAF sin siste elbilpodcast tok opp denne problemstillingen. Det er i alle fall bra at NAF er fullstendig klar over at innføring av MVA og andre avgifter på elbil, også vil kreve en mangedobling av fossil-avgiftene for å gjøre fossil så lite attraktivt at salget blir null i 2025. Så spørs det om de som roper på elbilavgifter forstår at dette også vil være avgiftsdrivende på fossil.... uavhengig om det blir rødt eller blått flertall etter valget i 2021.

https://open.spotify.com/episode/50bjaIwK5tiwtmvMTsmlYJ?si=VVFwof0VSz2BeLDT1XUSlQ
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA