Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudskjettet og økning av årsavgift

Startet av elektrolux, onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:29

« forrige - neste »

elektrolux

Årsavgiften foreslås økt fra 0 til 2135 kr, og med det forsvinner en av de siste fordelene med å kjøre elbil, eller ha en elbil i tillegg til Dieselen.

https://www.nrk.no/nyheter/statsbudsjettet-2021-1.15156985

Bare for meg alene betyr det en ekstra skatteregning på nærmere 15 000 kr >:(

Løsningen er selvfølgelig å parkere bilene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Facet

#1
Trist.  :(
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

daarv

Misvisende å klippe inn kommentaren fra AP-politikeren da den ikke har noe med elbilavgiften å gjøre.


Skorpo

#4
Den nye årsavgifta blir 5,85 kr per dag for ein elbil, 8,40 kr dagen for ein fossilbil.
Meir nøktern enn trådstart er oppsummeringa her:
https://direkte.e24.no/statsbudsjettet-2021/tag/Elbil

daktari

2000,- årlig for elbil betyr ca 800 mill inntekt for staten. Det dekker mesteparten av reduksjon i formueskatten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Skorpo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:09
Den nye årsavgifta blir 5,85 kr per dag for ein elbil, 8,40 kr dagen for ein fossilbil.
Meir nøktern enn trådstart er oppsummeringa her:
https://direkte.e24.no/statsbudsjettet-2021/tag/Elbil

Den linken du viser til der har en stor feil. Der står det at avgiften for elbil er 455 i dag. Den er 0 i dag. Det var for noen år siden at den var 455, men det ble fjernet da en gikk over i 2018.

Er og verdt å merke seg at Tadjik fra AP gikk på talerstolen og kritiserte regjeringen for ikke å innføre merverdiavgift på kjøp av elbil i 2021...de syntes det var bortkastede penger å støtte rike folk på denne måten.

Uansett... her er hele avgiftstabellen:
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Skorpo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:09
Den nye årsavgifta blir 5,85 kr per dag for ein elbil, 8,40 kr dagen for ein fossilbil.
Meir nøktern enn trådstart er oppsummeringa her:
https://direkte.e24.no/statsbudsjettet-2021/tag/Elbil
Økning for elbil: 5,85 pr dag. Økning for bensinbil 0,28 pr dag. Økning for diesel: 0,33 pr dag.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#8
Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Skorpo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:09
Den nye årsavgifta blir 5,85 kr per dag for ein elbil, 8,40 kr dagen for ein fossilbil.
Meir nøktern enn trådstart er oppsummeringa her:
https://direkte.e24.no/statsbudsjettet-2021/tag/Elbil
Økning for elbil: 5,85 pr dag. Økning for bensinbil 0,28 pr dag. Økning for diesel: 0,33 pr dag.

Tja, til gjengjeld er kjøpsavgiften på bensin og hybrid-biler økt ganske kraftig (mens moms og andre kjøpsavgifter for elbiler fortsatt er 0 inntil videre). I tillegg tar de jo inn mye bompenger, som øker pga mange nye veier, mens det for elbiler bare øker 50% av dette pga maks halv pris i bom for elbiler. 2000 i året i økning kan jeg leve med :-)....

PS: Dette er bare et "førsteutkast" hvor de sannsynligvis med vilje har lagt inn mange punkter som så FRP får lov til å forhandle ned/opp...sånn at FRP skal kunne se bra ut for velgerne.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Blir dyrere å ha en elbil som nr 2 bil nå, kanskje flere går over til å ha kun 1 bil enten el eller fosil.
Model 3 2019 LR Rwd

Motorwatt

Dyrere pumpepris på drivstoff:

Veibruksavgiften økes med 2 prosent til 5,01 kroner per liter bensin.
Veibruksavgiften på autodiesel senkes med 1,1 prosent til 3,58 kroner per liter.
Co₂-avgiften på bensin øker med hele 8,7 prosent til 1,37 kroner per liter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Sitat fra: daktari på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:26
Avgiftskalkulatoren er klar. Det er synd at hybrider øker mer i pris enn hel-fossile.
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8485
Flere av de hybrider som omfattes av avgiftsøkningen er store biler hvor batteriet bare rekker til for 20-30 km, og blir vanligvis heller ikke benyttet. Virker bare avgiftsdempende.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1317142119

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:58
Veibruksavgiften på autodiesel senkes med 1,1 prosent til 3,58 kroner per liter.
😮

Liten endring med minimal betydning, men sender allikevel et litt merkelig signal.

Sette opp avgiften på ren luft og ned avgiften på kreft.

Blouberg

Synes ikke dette er dramatisk, innfasing av avgifter har jo vært varslet over lang tid. Nå ser det ut som det ikke blir MVA i denne omgangen iallefall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA