Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge bil via forhandler

Startet av castortroy, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 17:41

« forrige - neste »

castortroy

Er det noen som har solgt sin tesla model 3 via en forhandler og har erfaring med det? Vurderer både Marcusbil og K bil AS for å selge min model 3

Cowboystrekk

Jeg ville vurdert nettbil og, fikk veldig god pris for TMS der. Ingen utgifter og null forpliktelser om du ikke blir fornøyd med prisen :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

1000kwh

Hvorfor det når du får mer penger ved privatssalg?

Veldig dum løsning på en så ny bil. Ikke la deg lure av at du har så mye ansvar. Bare gi riktige opplysninger så er det greit.

trykkertor

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:29
Hvorfor det når du får mer penger ved privatssalg?

Veldig dum løsning på en så ny bil. Ikke la deg lure av at du har så mye ansvar. Bare gi riktige opplysninger så er det greit.
Vel, det finnes et marked vi private ikke klarer.
Det en butikk kan tilby, og som skjedde med min bil, er at de kan selge den videre og samtidig tilby finansiering til neste eier. Det klarer ikke jeg som privatselger.

Jeg også fikk ca like mye i mitt salg til butikk, som om jeg skulle solgt privat. Forskjellen var at handelen var over rimelig kjapt, og uten å tenke på noe mer.
Så hvis en vil ha en kjapp og effektiv handel, og prisen blir ca. det samme, så er ikke å bruke en bilformidler noe dum idé.

1000kwh

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:44
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:29
Hvorfor det når du får mer penger ved privatssalg?

Veldig dum løsning på en så ny bil. Ikke la deg lure av at du har så mye ansvar. Bare gi riktige opplysninger så er det greit.
Vel, det finnes et marked vi private ikke klarer.
Det en butikk kan tilby, og som skjedde med min bil, er at de kan selge den videre og samtidig tilby finansiering til neste eier. Det klarer ikke jeg som privatselger.

Jeg også fikk ca like mye i mitt salg til butikk, som om jeg skulle solgt privat. Forskjellen var at handelen var over rimelig kjapt, og uten å tenke på noe mer.
Så hvis en vil ha en kjapp og effektiv handel, og prisen blir ca. det samme, så er ikke å bruke en bilformidler noe dum idé.

Det er alltid en dum ide fordi bilselgeren skal tjene penger han og.

Så med mindre du er desperat etter raske penger så er privatsalg definitivt mest lønnsomt.

Lapskaus

Hvis du anser tiden din som verdiløs så er det jo så enkelt. Å selge privat innebærer å bruke tid på å prate med potensielle kjøpere, annonsering, bare å sette seg inn i prosessen kan ta en del tid hvis du ikke har greie på det fra før.
Det er mye verkstedjobb man kan gjøre selv også. Men hvis jeg skal begynne å styre med sånt selv vil jeg bruke masse tid på å prøve å finne it av hva jeg driver med. Og så bruke masse tid på å rette opp det jeg har gjort feil. Flere runder for å kjøpe deler og verktøy. Da er det kanskje bedre å betale en mekaniker et par tusen kroner fremfor å bruke ti timer av tiden min på det selv. Det koster litt å få noen til å gjøre det for deg, men det er ofte verdt det.

hemi

Solgt  10? ish av siste 12 bilene via forhandler ut igjen. (samme forhandler)

På flere av de har forhandlern tatt innbytte biler, på flere har de også solgt lån.


RJK

Søsteren min solgte sin Renault Zoe ved å ta den som innbyttebil ved uttak av ny Renault Zoe. Kanskje kunne hun skvist noen småkroner mere ut av den ved å selge selv, men ville da hatt mere ansvar, men jeg syns prisen hun fikk fra forhandler var så god at jeg anbefalte henne å slå til.


Dette var ca i samme tidsrom som tilsvarende Zoe's av den gamle typen fikk et godt fall i bruktmarkedet, som nå ble forhandlers problem, og ikke hennes. Jeg forutså at det fallet ville komme, som var en del av begrunnelsen for å anbefale henne å akseptere. Må sies at hverken henne eller jeg vet vet om den gamle gikk før prisdroppet, eller om selger solgte den med litt tap.


Er bilen som skal selges iferd med å falle i en slik "sprekk av unaturlig elde" fordi det kommer et lass med langt bedre biler, så kan det å bruke forhandler være veldig smart, nettopp fordi man ikke får konsekvensene av et prisdropp før bilen faktisk blir solgt. Er pris man får fra forhandler opp mot det man forventer å få, så er det god grunn til å ta det den veien.


Ser du derimot at du får et "dårlig" tilbud av forhandler, så shop rundt eller selg selv, men 5-10 000 kroner kan fort være tjent inn om det skulle skje bilen noe innen de to årene med reklamasjonsrett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Det er vel litt vanskelig å gi et generelt svar på hva som lønner seg, men i de fleste tilfeller vil det trolig være å selge selv.

Ved siste bilbytte fikk jeg 35 k over innbytteprisen ved privatsalg. Det gikk såpass raskt at jeg tror jeg hadde lagt den ut litt vel rimelig (ble heller ingen pruting).

Gangen før lot jeg bilen gå i innbytte da prisene på tilsvarende bil på finn lå på det samme, eller til dels under min innbyttepris.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

Selger du en bil via forhandler så vil både du og forhandler hefte i fem år (!) mht reklamasjon. Selger du privat slipper du unna med to år. Sørger du for å selge bilen "som den er" hefter du kun for skjulte feil eller mangler. Hvordan man skal prissette disse forskjellene får den enkelte selv avgjøre, men sånn er jusen! Jeg snakker her IKKE om garanti, men rettigheter etter loven, Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven avhengig av hvordan salget gjøres og av hvem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 19:28
Det er alltid en dum ide fordi bilselgeren skal tjene penger han og.

Så med mindre du er desperat etter raske penger så er privatsalg definitivt mest lønnsomt.
Tror ikke du skjønte meg.
Jeg kunne ikke fått mer for min bil privat, enn hva forhandler gav meg. Hadde fulgt markedet en stund.
Likevel klarer også forhandler å tjene penger, fordi han kunne selge min bil til "overpris" til en kunde som ønsket fullfinansiering. Forhandler kremmet ca 5.000 -10.000,- på bilen, og fikk helt sikkert noe slags provisjon fra finansieringsselskapet for å ha solgt en bilfinansiering.

Så visst kan en selge til forhandler, og få samme sum som i privatmarkedet.
Og som flere andre skriver her inne, så slapp jeg å besvare finn-kjøpere, tullete prutesamtaler, prøveturer og "kommer forbi og ser på den"-avtaler.
Forhandleren gav faktisk annonsert pris, sendte elektronisk kontrakt, overførte pengene til meg, og ordnet med henting avbilen.

chargedup

Sitat fra: arthur på onsdag 07. oktober 2020, klokken 08:49
Selger du en bil via forhandler så vil både du og forhandler hefte i fem år (!) mht reklamasjon. Selger du privat slipper du unna med to år. Sørger du for å selge bilen "som den er" hefter du kun for skjulte feil eller mangler. Hvordan man skal prissette disse forskjellene får den enkelte selv avgjøre, men sånn er jusen! Jeg snakker her IKKE om garanti, men rettigheter etter loven, Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven avhengig av hvordan salget gjøres og av hvem.
Hvis man ikke vil selge bilen selv kan man selge bilen i kommisjon (forhandler tar da feks 20' kr for å være mellommann og selge bilen for deg) eller selge den til forhandler. Ved kommisjonssalg er det et salg innenfor forbrukerkjøpsloven som gjør at ditt ansvar ihht reklamasjon øker fra 2 til 5 år. Ved å selge den til forhandler (evt innbytte, nettbil osv) har du kun 2 års reklamasjon ihht kjøpsloven (at forhandler selger bilen din igjen ihht forbrukerkjøpsloven har NULL betydning for deg).
Nå er vel dette neppe reklamasjonsfrister noen stor problemstilling på en såpass ny bil som model 3, men verdt å vite om.

Er både fordeler og ulemper ved alle salgsmetoder. Jeg er sikker på at forhandlere kan få høyere priser enn privatpersoner (finansiering er enklere og folk føler mer trygghet ved å kjøpe den av en forhandler), men de skal jo også ha betalt for jobben. Jeg har solgt biler til flere forhandlere, men det var fordi jeg la ut bilen billig på finn og forhandler er første som ringer og sier at de kommer med penger i hånden (har penger til å betale bilen ila en dag) og kan hente bil imorgen. Forhandler la på 15' på min salgspris på model 3 i mars/april (forble usolgt en stund, før prisene steg på nybil og bruktmarkedet fulgte etter, til slutt endte den 30-40' over min salgspris på finn da den ble solgt). På I-pace la forhandler på 30' over min salgspris ved salg (men ble ikke solgt før prisen var tilnærmet lik min pris).

Det enkleste er nettbil eller salg til forhandler direkte, men du kan nok få høyere priser ved å bruke et par timer (fordelt over noen dager) og heller legge deg ut lavt på finn. Ved kommisjonssalg har jo feks marcusbil en fastpris og en track record for å selge biler dyrere enn privatpersoner så der kan man jo lett regne på prisforskjellen, men for de som da er redde for forlenget reklamasjonsansvar på en nesten ny bil, anbefales ikke det.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Sitat fra: chargedup på onsdag 07. oktober 2020, klokken 12:15
Sitat fra: arthur på onsdag 07. oktober 2020, klokken 08:49
Selger du en bil via forhandler så vil både du og forhandler hefte i fem år (!) mht reklamasjon. Selger du privat slipper du unna med to år. Sørger du for å selge bilen "som den er" hefter du kun for skjulte feil eller mangler. Hvordan man skal prissette disse forskjellene får den enkelte selv avgjøre, men sånn er jusen! Jeg snakker her IKKE om garanti, men rettigheter etter loven, Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven avhengig av hvordan salget gjøres og av hvem.
Hvis man ikke vil selge bilen selv kan man selge bilen i kommisjon (forhandler tar da feks 20' kr for å være mellommann og selge bilen for deg) eller selge den til forhandler. Ved kommisjonssalg er det et salg innenfor forbrukerkjøpsloven som gjør at ditt ansvar ihht reklamasjon øker fra 2 til 5 år. Ved å selge den til forhandler (evt innbytte, nettbil osv) har du kun 2 års reklamasjon ihht kjøpsloven (at forhandler selger bilen din igjen ihht forbrukerkjøpsloven har NULL betydning for deg).
Nå er vel dette neppe reklamasjonsfrister noen stor problemstilling på en såpass ny bil som model 3, men verdt å vite om.

Er både fordeler og ulemper ved alle salgsmetoder. Jeg er sikker på at forhandlere kan få høyere priser enn privatpersoner (finansiering er enklere og folk føler mer trygghet ved å kjøpe den av en forhandler), men de skal jo også ha betalt for jobben. Jeg har solgt biler til flere forhandlere, men det var fordi jeg la ut bilen billig på finn og forhandler er første som ringer og sier at de kommer med penger i hånden (har penger til å betale bilen ila en dag) og kan hente bil imorgen. Forhandler la på 15' på min salgspris på model 3 i mars/april (forble usolgt en stund, før prisene steg på nybil og bruktmarkedet fulgte etter, til slutt endte den 30-40' over min salgspris på finn da den ble solgt). På I-pace la forhandler på 30' over min salgspris ved salg (men ble ikke solgt før prisen var tilnærmet lik min pris).

Det enkleste er nettbil eller salg til forhandler direkte, men du kan nok få høyere priser ved å bruke et par timer (fordelt over noen dager) og heller legge deg ut lavt på finn. Ved kommisjonssalg har jo feks marcusbil en fastpris og en track record for å selge biler dyrere enn privatpersoner så der kan man jo lett regne på prisforskjellen, men for de som da er redde for forlenget reklamasjonsansvar på en nesten ny bil, anbefales ikke det.

Av nysjerrighet; hva var feil med hva jeg skrev?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 07. oktober 2020, klokken 08:49
Selger du en bil via forhandler så vil både du og forhandler hefte i fem år (!) mht reklamasjon. Selger du privat slipper du unna med to år. Sørger du for å selge bilen "som den er" hefter du kun for skjulte feil eller mangler. Hvordan man skal prissette disse forskjellene får den enkelte selv avgjøre, men sånn er jusen! Jeg snakker her IKKE om garanti, men rettigheter etter loven, Kjøpsloven eller Forbrukerkjøpsloven avhengig av hvordan salget gjøres og av hvem.


Har du noe som dekker den påstanden din? Jeg får den ikke til å stemme. Selger du til forhandler, er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder men kjøpsloven, og da er det avtalefrihet og reklamasjonsretten kan avtales vekk. Dere kan altså avtale at kjøper tar alt ansvar. Uten å avtale vekk reklamasjonsretten, er det da de 2 år som er gjeldende.


Kjøper du fra forhandler, og selv er forbruker, så er det derimot forbrukerkjøpsloven som gjelder, og du som kjøper får da 5 års reklamasjonsfrist. Dette er ufravikelig, og det kan ikke avtales vilkår som er dårligere for forbruker, men det er fullt mulig å avtale bedre vilkår for kjøperen.


Kjøper du bil i næringssammenheng, er det likevel kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven, og her er det mange som går i baret. Samme med når 2 privatpersoner handler mellom seg. Da er det og kjøpsloven som gjelder. Og igjen så er det avtalefrihet.


Du har altså 2 år mot forhandler om ikke annet avtales, men siden forhandler er den sterke part, så skal det langt mere til for at et krav kan gjøres gyldig mot deg, med mindre man bevisst har løyet eller holdt tilbake opplysninger. Som profesjonell, har de dermed i realiteten en svakere sak om de ikke har benyttet muligheten til å sjekke kjøpsgjenstanden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Ser det er mange som har latt seg skremme til å gi bort bilen til forhandler.

Trykkertor: hva slags bil og hvordan kan du mene at du ikke ville fått mer enn privatsalg? Du gav den jo til en forhandler?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA