Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstra skatt på elbil

Startet av Sterkstrøm, mandag 07. mai 2012, klokken 15:13

« forrige - neste »

Sterkstrøm

Det har kommet en uttalelse fra skattemyndighetene som sier at du ikke får fradrag for strøm på firmabil. Min revisor var i kontakt med Skattemyndighetene vedr. refusjon av kostnad for ladestrøm du tar ut hjemme. Dette er noe brukeren må dekke selv. Begrunnelsen er at firmaskatten allerede er så lav at det er rimelig strøm til firmabil dekkes av brukeren og ikke firmaet. Dersom dette også er gjeldende for hurtiglading og abonentsordninger vil dette være en betydelig merkostnad for oss. Dette er kanskje noe for elbil forbundet å se på. Åpner skattemyndighetene først for å trekke fra goder blir det kanskje ikke så mye igjen til slutt. >:(

hkaspenberg

Sitat fra: Sterkstrøm på mandag 07. mai 2012, klokken 15:13
Det har kommet en uttalelse fra skattemyndighetene som sier at du ikke får fradrag for strøm på firmabil. Min revisor var i kontakt med Skattemyndighetene vedr. refusjon av kostnad for ladestrøm du tar ut hjemme. Dette er noe brukeren må dekke selv. Begrunnelsen er at firmaskatten allerede er så lav at det er rimelig strøm til firmabil dekkes av brukeren og ikke firmaet. Dersom dette også er gjeldende for hurtiglading og abonentsordninger vil dette være en betydelig merkostnad for oss. Dette er kanskje noe for elbil forbundet å se på. Åpner skattemyndighetene først for å trekke fra goder blir det kanskje ikke så mye igjen til slutt. >:(

Prinsipielt enig, men i fjor brukte jeg 1050kWh hjemme til lading av bil utav et totalforbruk på rundt 36.000 kWh. Ergo er det ikke det store beløpet. Får man fradrag for fossilt drivstoiff?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Sterkstrøm

Ved bruk av fossil firmabil dekkes 100% av drifts kostnadene av arbeidsgiver.

BE

Ved å lade på jobben så løser dette, men "på jobben" er normalt hjemme dersom du er selvstendig næringsdrivende, så da er du like langt.

Alternativet blir da å lade på offentlig ladestasjon eller hurtiglader. Dersom denne form for lading dette krever betaling eller abonnement så utgiftsføres dette på firmaet på lik linje med andre utgifter.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Jeg vil da tro at utgifter du pådrar deg ved hurtiglading på betal-ladere refunderes pr kvittering på samme måte som andre utlegg. Å dille med det jeg lader hjemme tror jeg ikke jeg hadde giddet å bry meg med. Men jeg er prinsipielt helt enig med deg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvis de faktisk holder på den konklusjonen (som ikke henger helt på greip), kan du jo fakturere firmaet for strømmen :)  Du må riktignok skatte av inntektene, men det blir vel ikke så langt unna fradraget?

Jeg skulle gjerne sett hvilke regler de baserer seg på, meg bekjent er det bare halv firmabilskatt som er spesielt for elbil i denne sammenhengen.

Det høres ut som om noen synes halv skatt på elektrisk filmabil egentlig er feil og prøver å "ta det igjenn" på denne måten. Hvis strøm for 4600,- (230 dager à 20,-) skal dekkes privat er det vel like naturlig at service og bilvask også dekkes privat?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Det er vel kanskje dokumentasjon på utgifter som er det egentlige problemet.
Dokumenterbare utgifter fra en elfylletasjon (abonnement eller enkel tanking) bør det jo ikke være noe problemer med.
En regner vel med at de fleste med Elfirmabil lader på jobb, så de har ingen utgifter.
De som gjenstår er enmans selvstendige næringsdrivende med hjemmekontor og som lader hjemme, men de er vel i følge skattemyndighetene stor sett skurker i skattesammenheng og som da ikke i et hvertfall ikke kan få noen lettelse uten dokumentasjon, og at når bilen brukes parkeres den hos en kunde hvor en kan lade gratis.
Siden strøm til elbil hjemme ikke er lett å dokumentere kommer spørsmålet om en eller annen type sjablong regel, og da er utgiften tydligvis betraktet som så liten sammenlignet med skattefordelen for en elfirmabil at denne utgiften inngår.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA