Med de (åger)prisene for batterileie som kreves i Norge, vil elbil aldri lønne seg.
Husk leien er som all leasing km-begrenset med surcharge dersom du kjører mer enn stipulert og delvis bortkastet leie dersom du kjører mindre enn stipulert.
Kjøper du bil inkl batteri, må du regne med NOK 100K i høyere innkjøpspris.
Til gjengjeld kan du regne med en batterilevetid som neppe overstiger en km-utgift på 25% av leieprisen for batteriet.
Du bør vente med å gå over til elbil inntil du finner en med daglig rekkevidde godt over din daglige kjørelengde. Du behøver neppe å vente mer enn 2-3 år før anerkjente merker som f.eks. VW kommer med en slik varebil.
Fordelen med elbil i forhold til diesel i typisk bykjøring med mange korte turer, mye halvvarm motor, stop-and-go mv er at slik kjøring er ren gift for en bil med forbrenningsmotor. En elbil derimot trives som fisken i vannet her.