Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Vaduz

Ingen liker det når noen kritiserer store avgjørelser de gjør:p

hELgenen

Det går bra. Ikke noe stress at noen ikke liker touch. Synes bilen er bra,null problem med touch her.

daktari

Begrenset hvor mange youtubere man kan følge. TeslaBjørn har lang historie og rimelig standardiserte tester, og går litt i dybden på rekkevidde, lading og plass. Ellers ser jeg gjerne en eller to tyske for å få et tysk perspektiv på bilen. Gjerne en engelsk og en amerikansk også. Nyttig med forskjellige vinklinger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Dieselgubben

#198
Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. mai 2021, klokken 18:37
Ingen liker det når noen kritiserer store avgjørelser de gjør:p

Det får du gjerne mene.

Men skjønner ikke poenget ditt. Mener du at når en biltester helt tydelig ikke vil eller ønsker å forstår f.eks slider funksjonalitet og trykker demonstrativt på en slider for temp og volum, at det er personlig hårsårhet som gjør at folk reagerer? Eller at tester ikke prøver å forstå logikk bak retningsbestemmelse for slider? Eller at en en liten lag når man blar i menyer, noe som skjer sjeldent (og folk flest blar nok ikke veldig mye heller så dette er ikke et problem i virkelig bruk), skal diskvalifisere en bil? Mener du virkelig at en karikert test som viser null forståelse skal stå uimotsagt? Eller er du ute etter å trolle?

Olemann


Testing er en evig diskusjon.  Ikke fordi testing ikke lar seg gjøre på skikkelig vis, men fordi så mange slurver og mangler grunnleggende vitenskapelig kunnskap om objektivitet og derfor blander inn egne preferanser uten å ha et forhold til disse og/eller beskrive dem.

Sjekk f.eks. tråden om oppgradert lyd.  Det er rimelig meningsløst å hevde at en bil har "god lyd".  Det er greit nok for den som mener det, men betyr jo absolutt intet for andre.
Skal "god lyd" ha mening så må den selvsagt defineres, ikke lett for noe så subjektivt som lyd, men man må prøve.  Det finnes nomenklatur for lyd, som gjør dette bedre, men 100% blir det aldri.  Måling kan være fint, mer objektivt og etterprøvbart, men så oppstår et nytt problem, nemlig sammenhengen mellom måledata og opplevd lyd.

Touch knapper er det samme.  Subjektivt så det holder.  Har man pølsefingre etter 40 år med arbeid i steinbrudd sliter man antagelig mer enn om man er hjertekirurg.  Noen liker aldri lære noe nytt, andre elsker ting de ikke får til med en gang. Men dette har intet med knappene å gjøre, det handler om testeren selv.  Og når så vi sist en tester avklare sine preferanser skikkelig før testing og uttalelser?

Tester kan være bra, men det er mye tull på Youtube fra folk som blander sammen bilen og egne preferanser.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Olemann på søndag 16. mai 2021, klokken 11:51

Testing er en evig diskusjon.  Ikke fordi testing ikke lar seg gjøre på skikkelig vis, men fordi så mange slurver og mangler grunnleggende vitenskapelig kunnskap om objektivitet og derfor blander inn egne preferanser uten å ha et forhold til disse og/eller beskrive dem.


Ja, det blir slik. Både subjektivitet og objektivitet i samme test. Det er nesten umulig å skille slikt.

LMOR

Helt enig, men ift lyd så mener nå jeg at målinger bør kunne omsettes til opplevd lyd for det fleste.
De jeg gjorde stemte 100% med din beskrivelse som du faktisk har brukt tid på Olemann, og mitt opplevde lydbilde også. Samme med de bilene som var bedre og dårligere for meg og ift målinger.
Min opprinnelige bekymring var basert på ca 30s test med helt feil innstillinger.

Jeg tror det meste kan måles, men touch eller knapper må baseres på hva et flertall mener.

Jeg opplever id.4 som enkel å bruke. Men trodde jeg ville like Enyaq bedre pga knapper og hendler. Men knapper var fint, men de på Enyaq var faktisk mindre intuitive å bruke inn touch på id.4. F.eks var det lite intuitivt å kombinere knapper og hendler for ACC og Assist systemene. Jeg kjører mye leiebil, og tror det er den bilen jeg brukte lengst tid på å forstå og måtte til slutt lese manualen..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

https://www.macrumors.com/review/2021-volkswagen-id-4-carplay/

Her er en veldig god review synes jeg. Grundig og «riktig».

Det jeg ikke var klar over var at en får opp pilene fra CarPlay navigasjonen i displayet foran føreren! Det er bedre enn jeg trodde.

Noen som vet om pilene også kommer opp i HUD?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

https://youtu.be/zGGsAFLAKi8

Dette var en god gjennomgang for de som kan tysk..

Han bekrefter at HUD også viser pilene fra CarPlay! Det er jo helt fantastisk!
Bilen steg i nytteverdi flere hakk!

Og en fin demonstasjon av IQ.Lights på slutten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

igniztion

Både HUD (AR Navigasjon) og display foran fører fungerer om man bruker Apple Maps på CarPlay eller Google Maps på Android Auto.

Dessverre fungerer det ikke med Google Maps på CarPlay, men det var vel egentlig ikke en stor overraskelse.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

LMOR

Det er vel bare et tidsspørsmål. Tom Tom er også aktuelt å bruke.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

magfred

Test med en runde offroad (moroa starter etter ca 21 minutter):
https://www.youtube.com/watch?v=K-Q5o96tsoI
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA