Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

Bjoris

Ingen grunn til panikk, svenskene er alltid mer kritiske enn andre testere og det er bra for jeg syns jo mange er litt for positive. Pirelli dekkene er nok hardere enn nordiske vinterdekk også så det vil også gi mer støy.

Kjørte en kort runde med Mach-e på 19 tommers Connti vinterhjul, ser mange har skrevet at denne er ekstremt stille, men det syns jeg ikke. Den var ikke ille på noen måte, men tenker at ID4 er nok i samme området. Godt dempet, men neppe premium til 400 kNOK. Forventningene må settes realistisk så får en heller bli positiv overrasket:)

Jorn01

Hmm, hvorfor er det så mye synsing og subjektivitet rundt dette med støynivå i biler? Dette blir jo rett og slett oppgitt eksakt i desibel på de fleste andre områder der det er relevant.

Olemann

Gir ikke særlig mye verdi med "objektive" dB mål av støy i bil, dette er subjektivt opplevd i alle fall, og støyprofilen er for min del mye viktigere enn et totalt veid mål (dbA eller annet). 

Sitat fra: Jorn01 på lørdag 16. januar 2021, klokken 00:12
Hmm, hvorfor er det så mye synsing og subjektivitet rundt dette med støynivå i biler? Dette blir jo rett og slett oppgitt eksakt i desibel på de fleste andre områder der det er relevant.

Trond.m

Har heller aldri sett inn innvendig støy i db for biler i tekniske data. Det vil jo være helt avhengig av dekkvalg. temperatur, hastighet, veiens kvalitet etc.
Og frekvensområdet vil jo være helt avgjørende for hvordan støyen oppfattes.

02jan

Det ef riktig at målt støynivå i tillegg til bilens konstruksjon er avhengig av flere parametere, som du nevner ( dekk, veitype, værforhold, hadtiget osv). Men seriøse biltidskrifter, har i flere ti-år, hatt dB målinger i forskjellige hastigheter - typisk målt i 60 og 100 kmt.
Ekte biltester , så inngår bl.a diverse tekniske målinger, som bremselengde 100-0 km, testvac ESP, kjøreegenskaper med og uten last, priser på deler og arbeide på typiske slite og skadedeler ( bremser, lykt, støtfanger o.l).
Begynner å se at enkelte magasin begynner å få erfaring med elbil, slik at all fokus ikke ligger på hvordan lade og hvor langt man kan kjøre.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

magfred

#80
Tysk test som viser hvordan henger påvirker forbruket:

https://www.youtube.com/watch?v=lSH-n7VzoHg&t
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

MisterIngo

Denne var morsom! Verdt å se om man har en liten time ☺️

https://youtu.be/zs8y0IH86mA
Oslo - e-Golf bestilt 22.08.2014 - produeseres uke 10, 2015 - leveres uke 14, 2015

Electric cars in Norway

Sitat fra: MisterIngo på onsdag 27. januar 2021, klokken 18:47
Denne var morsom! Verdt å se om man har en liten time ☺️

https://youtu.be/zs8y0IH86mA

Takker :+1: det var god informasjon. Jeg spolte litt med bilde i denne for den var jo på 50 min.


Kjetil1986

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:24
Brukbart forbruk iaf

https://www.youtube.com/watch?v=V0h_FHkcw4g

Husk at det er nesten 10 plussgrader i den videoen der. Er redd forbruket på Norske vinterveier kan bli høyt.
Model 3 long range 2021

Roy Aasen

ID4 er vel like tørst som en Audi eller Polestar. Blir nok ikke mye å glede seg over når det gjelder bruk om vinteren.  Har selv bestilt med levering i siste uke mars.

Skulle kanskje kjøpt en Tiguan istedenfor...

Trond.m

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:19
ID4 er vel like tørst som en Audi eller Polestar. Blir nok ikke mye å glede seg over når det gjelder bruk om vinteren.  Har selv bestilt med levering i siste uke mars.

Skulle kanskje kjøpt en Tiguan istedenfor...
Med bakhjulsdrift er det vel realistisk med 15-20 % lavere forbruk enn e-tron.

hakotorg

Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:00
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:24
Brukbart forbruk iaf

https://www.youtube.com/watch?v=V0h_FHkcw4g

Husk at det er nesten 10 plussgrader i den videoen der. Er redd forbruket på Norske vinterveier kan bli høyt.

Heldigvis ikke så ofte snittfarten er over 120km/t på Norske vinterveier :)

Roy Aasen

Sitat fra: hakotorg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:47
Heldigvis ikke så ofte snittfarten er over 120km/t på Norske vinterveier :)

Du er helt klart inne på noe der  ;)

Stikkkontakt

Sitat fra: hakotorg på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:47
Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 09:00
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 02. februar 2021, klokken 08:24
Brukbart forbruk iaf

https://www.youtube.com/watch?v=V0h_FHkcw4g

Husk at det er nesten 10 plussgrader i den videoen der. Er redd forbruket på Norske vinterveier kan bli høyt.

Heldigvis ikke så ofte snittfarten er over 120km/t på Norske vinterveier :)

In strong headwind sa han vel også. Da snakker vi kanskje om air speed på 140-150 km/t.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA