Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ID4

Startet av ihaal, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 12:54

« forrige - neste »

ID4

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. januar 2021, klokken 09:14
Sitat fra: HelEl på tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:53
Sitat fra: Bjoris på mandag 11. januar 2021, klokken 22:05
Ser frem til den første testen som simulerer vestlandsveier gjennom 50-60-70-80 grenser. Utfra det vi har sett til nå tror jeg ID4 kommer til å gå veldig langt under slike forhold, både vinter og sommer

Blir den da testet av "vwbjoris" ? I stedet for teslabjørn :) :)

Teslabjørn kommer garantert til å teste denne - dog i hastigheter på 90 og 120 - så forbruket som fremkommer der vil trolig være høyere enn hva hvermansen vil oppleve gitt at hvermansen ikke kjører så mye i de hastighetene der. Min egen erfaring er at tallene til TB blir alt for høye i forhold til mitt kjøremønster - som da er landevei i 60-80 km/t. Jo dårligere bilen er aerodynamisk jo større forskjell mellom mine egne målinger og TB sine - ikke så rart når en vet at hastigheten dobles - så firedobles vind motstanden.

https://www.tu.no/artikler/aerodynamikk-avgjor-farta/326465

Så om bilen er utformet som murstein - vel da vil TB sine tester slå ekstremt ut ettersom de kjøres i 90 og 120 - hastigheter som mange av oss ikke vil befinne oss i så veldig mange timer av året.

Synes testene hans er generelt gode. Nå tester han ikke bar for det norske markedet, og derfor i høyere gjennomsnitts hastigheter enn det som er vanlig hos oss.

Øyvind.h

Synes Bjørns tester er veldig relevante for meg som bor i Oslo i hvert fall. 15 mil med motorvei + 6 mil primært 80-sone til hytta (som i løpet av få år blir ytterligere 6 mil med 110-sone). Så det treffer ganske perfekt, rett og slett.
Skal jeg besøke familie i Sandefjord er det bare motorvei dit også. Skal vi på familiens hytte på sommeren er det ca 14 mil motorvei dit.
Rett og slett stort sett motorvei i de fleste retninger med mye 100-110-sone.

Men skal sies at bare ca 1,5 mill personer bor i stor-Oslo ut av landets totalbefolkning på 5,3 mill, så for en vesentlig andel av befolkningen vil ikke motorvei-tester være spesielt relevant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moas

TB testene kan være god underholdning, men er ikke resultatet alltid gitt på forhånd?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Øyvind.h

#48
Sitat fra: Moas på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:04
TB testene kan være god underholdning, men er ikke resultatet alltid gitt på forhånd?
Jo resultatene er som oftest som forventet utfra netto kapasitet, karosseriform/størrelse, drivlinje, vær og varmepumpe/ikke varmepumpe. Med noen avvik.
Ingen har klart å oppheve fysikkens lover foreløpig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvindkwh

Sitat fra: Moas på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:04
TB testene kan være god underholdning, men er ikke resultatet alltid gitt på forhånd?

Vil ikke si det. For eksempel hans nyeste test om ID3 forbruk på vinteren. Når han testet ID3 på sommeren var den neste like effektiv som Tesla model 3. Men ved vintertesten viste det seg at ID3 var mye mindre effektiv enn Model 3 på vinteren. Det resultatet var ikke gitt på forhånd. Interessant.

hELgenen

Varmepumpen til ID.3 var kanskje overraskende lite effektiv?
1.9 vs 2.4 om jeg leste tallene rett. Mao ca 26% mer på vinteren.
Uten varmepumpe så hadde vi kanskje sett 50%??
Enig at akkurat forskjellen på sommer/vinter er interessant - spesielt når en vurderer
bil med/uten varmepumpe.



Bjoris

#51
Lurer på om det kan være for at batteri tydeligvis ikke blir skikkelig varmt? Akkurat nå kjører jeg gml Soul (2016) model og det er helt utrolig hvor mye mer strøm den bruker før en hurtiglading som etter. Nå var det vel gjengs mer forbruk på IDen så sikkert ikke bare det, men aerodynamikken er vel enda viktigere på vinteren da luftmotstanden blir større i samme fart, men her er jo mange ting som hvor lett bilen ruller når det blir kaldt og selvsagt effektiviteten på klimanalegget. Det er jo også ett problem for Teslabjørn at han kjører med forskjellige dekk og jeg har ikke inntrykk av at han er så nøye på hvor mye lufttrykk han kjører med...

Dette med klimaanlegget får han vel testet i "neste episode" er nok beste med separat test av dette før en konkludere. Men spent på om varmepumpen til VW er noe sårlig, helt nytt medium som er mye bedre for miljøet, har jo en tendens til å være dårligere alt som er bra for noe annet:)

hELgenen

#52
Kaldt batteri er døden for forbruket - det merker vel alle som kjører rundt med elbil om dagen - de første km får ofte et hinsides forbruk. Så roer det seg ned. Er det brukt nytt kjølemedium i varmepumpen til VW?

Fant denne forresten :

https://insideevs.com/news/460193/nextmove-heat-pump-vw-id3-less-efficient/

Forvarming av batteriet fungerer ikke - rett og slett - og skal løses med en software update
Så at TB fant forbruket høyt...vel det er det da en forklaring på..

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. januar 2021, klokken 16:01
Kaldt batteri er døden for forbruket - det merker vel alle som kjører rundt med elbil om dagen - de første km får ofte et hinsides forbruk. Så roer det seg ned.
Min erfaring er at de ikke er kaldt batteri, men kald kupe som drar opp forbruket. Har kjørt noen turer på 2-4 km med EQC og hatt forbruk på 45+ kwh/100 km. Så forsøkte jeg uten varme (bilen stod i garasje med 8 grader) siden jeg bare skulle en kort tur. Da var forbruket under 25 kwh/100 km.

hELgenen

Snodig. Når jeg forvarmer kupeen i i3 så er det uansett høyt forbruk de første km. Mulig dette er litt forskjellig fra bilmerke til bilmerke. Videoen som jeg lenket til så sier man 1/3 til kupe 2/3 til batteri

02jan

Ja , starte opp kjærra med kaldt batteri, dvs bilen har stått ute noen dager , eier har ikke kontroll over hvordan/hvorfor varme opp batteri får avreise,  bilen har manglende varmestyringsystem eller mangel Kraftig nok på strømkilde (Parkert på hytte). Batteripakka på 400 kg, som f.eks holder -10 grader vil nødvendigvis gå med en del enegi for å varme opp.

I tillegg til høyt forbruk, ekstra slitasje på motor/drivsystem, vil de som er med på langturen oppdage at det vil ta svært lang tid å stappe inn de nødvendige 7-10 milene på hurtiglader.

På norske vinterveier er det vanskelig for den jevne fører å selv varme opp batteri, uten å grisekjøre eller lage et bål under bilen, ikke bilen har et fungerende aktivt varmesystem.
Uansett med kaldt batteri blir hurtiglading en svært langtekkelig opplevelse.

Mye fokus på varmepumpe, programvare, autokjøring og store skjermer i dashbordet, noe så kjedelig og umoderne som varmeapparat og varmestyring , vi må huske på at resten av verden kanskje ikke har samme behov for dette , så jeg tenker å slå meg til ro med at det er slik og ikke klage/syte over bagateller.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

andre1980

Nå viste vel nextmove at ID3 MED varmepumpe faktisk hadde HØYERE forbruke en en ID3 uten og som brukte PTC. Testen bestod i at de tvang bilene på tomgang over natten. Temperaturen var vel rundt 0 grader.

Så enten må må VW justere styringen på varmepumpen, eller så må de kompensere alle de tyskere og andre i Europa som betalte ekstra for denne varmepumpa.

Virker egentlig som de heiv en haug med deler inn i bilen, og svosj ut til kunder uten å stille inn noenting som helst.

Link til video (på tysk): https://www.youtube.com/watch?v=Zf-ikz0wrls&list=PLdfanl0n5n_yqZCgH2zd_HF8nJRUR3bbr&index=1&t=2146s

Engelsk tekstversjon (med bilder og grafer): https://nextmove.de/winter-performance-nextmove-tests-electric-verhicles/

hELgenen

Ja,det var hele poenget å vise at med VP bruker mer,hvilket betyr at VW har store problemer med SW.
Videre så viser videoen at forbruket høyt når batteriet er kaldt.

Bjoris

Jeg tenker at det kommer oppdateringer på dette, men som det også skrives så har det nok vært armer og bein for å få SW til å funksjonere og optimalisering har nok blitt utsatt. Siden bilene får OTA så er det ikke noe stort problem for oss som får ID4. Der skal OTA være aktivert fra vi får bilene og vi får bilene når det er snart er vår så til neste vinter tenker jeg dette er på stell:)

Men imponerende test av nextmove, de har peiling de karene der, synd mye av det de lager er på tysk!

hELgenen

Enig i dette - når kundene får sin ID.4 så er nok OTA aktivert - og innen neste vinter så er dette med forvarming av batteriet når bilen lades hjemme på plass. Videre vil de sikkert har gjort grep som gjør at varmepumpen faktisk betyr lengre rekkevidde på vinteren. Noe annet vil jo være total fallitterklæring - ingen vil vel betale ekstra for å få korterere rekkevidde?

Litt kjedelig denne ID.3 testen til TB som helt klart viser at forvarmingen av batteriet ikke fungerte - hadde det gjort det burde forbruket hans vært en del lavere i starten. En ser også at forbruket faller en del etterhvert, men når utgangspunktet ble så dårlig som det ble - så blir totalen fortsatt dårlig.

Videre håper jeg at de får på plass en "camp-mode" og "dog mode" på ID.4 - virker jo som VW plukker opp en del tilbakemeldinger - så kanskje det er lov å håpe....
I Norge ble jo bilen vist frem med hundebur - så de norske forhandlerene ønsker jo å fremstille bilen som en "folkebil" egnet for de med og uten hund....Dog mode og camp mode vil være et pluss i så måte.....


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA