Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y vs Ford Mustang Mach-E

Startet av BWV10, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 10:24

« forrige - neste »

pekle

Men de garanterer *ikke* "at batteriet ikke vil degraderes i særlig grad" når de setter en grense på 70% restkapasitet innenfor garantiperiode. Å kunne miste inntil 30% kapasitet er absolutt "i særlig grad" i min ordbok. De eneste de gjør er å budsjettere med at de fleste lever så greit med degraderingen at det ikke blir dårlig PR ut av det.

Handyman

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:31
...Det må da være bedre å ha en bil som en slipper å tenke og bare lader til 100% hver bidige dag og samtidig har en garanti fra produsenten at dette er helt ok og at batteriet ikke vil degraderes i særlig grad fordi de har tatt høyde for det....
I følge batterigarantien må man finne seg i 30% tap av kapasitet etter 8 år. Det er svært mye! Dette er vanlig for mange av elbilprodusentene og batterigarantien er derfor verdt svært lite når det gjelder kapasitetstap. Det er derfor "ingen" risiko for bilprodusentene å anbefale en "usunn" ladepraksis. Det er nemlig svært lite sannsynlig at dette vil føre til at batteriet skal degraderes mer enn 30% pga. dette. Jeg tror de sier dette for å gjøre det enkelt, og derfor ikke skremme kunder og samtidig vil mange tro at de har bedre batteri enn andre.
Det er først etter en del år at man ser effekten av produsentenes valg når det gjelder håndtering av batteriene.
Å lage seg gode vaner for god batterihelse, er ikke vanskelig. Lad kun helt fullt kun når du skal på langtur og trenger rekkevidden. Dette er det beste for alle lithium-batterier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

chargedup

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:28
BMW anbefaler faktisk å lade til 100% og ha bilen tilkoblet lader når det parkeres, så jo noen anbefaler det faktisk..
https://www.dinside.no/motor/redd-for-utslitt-elbil-batteri/72724405
Ifølge denne artikkelen er derfor BMW i3, 2017 mod, den med mest degradering av batteriet av alle produsenter. 84,1% av batteriet igjen etter 3 år, med Leaf som nest dårligst med 92,1%. Nå trenger ikke denne undersøkelsen være 100% riktig, men viser jo i alle fall tendenser til at begge BMW havner mye dårligere ut enn feks Tesla som anbefaler 80-90% i det daglige.
Poenget er vel uansett at man ønsker at bilen skal holde bedre enn det batterigarantiene dekker og da anbefaler ingen som har greie på batterier å ligge nær 100% eller nær 0% over tid. 70% restkapasitet er egentlig ganske lite restkapasitet etter på 8år/160'km og alle produsentene klarer nok for det meste (bortsett fra noen få tilfeller) å holde seg bedre enn det, samme om man lader til 100% hver eneste dag.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:31
Når man bygger hus så bygger man huset for at det skal tåle alle snølaster som huset kan bli utsatt for - og legger gjerne på en ekstra buffer over der igjen. Dersom en snekker sier til deg at huset ikke tåler snølast f.eks over 1.5 meter så må du jo passe på dette gjennom hele vinteren hvert bidige år. Da må det være bedre å bare vite at huset er konstruert slik at snølast kan du bare glemme - det finnes ikke sjans i havet for at huset ikke tåler 1000 års stormen.

Med feks en i3 60aH er det klart at man i det daglige ikke bare kan lade til 80% med NEDC rekkevidde på 18-19 mil. Med en Tesla med 45 mil WLTP holder 80% i massevis til den daglige kjøringen. Fordelen med Tesla er at appen fungerer i 99 av 100 tilfeller, og da ser jeg ikke sammenligningen med taket på huset ditt. Kan ikke sitte hjemme på kvelden (uten å se på værmelding/snøen på taket, for i 97 av 100 tilfeller vet jeg om at jeg skal kjøre lenger enn WLTP senest kvelden før) og trykke på appen for at snøen skal forsvinne av seg selv på taket gratis, samtidig risikerer jeg kun noen få min ekstra på en ladestasjon hvis det skulle glemmes å sette til 100% istedenfor at jeg må kjøpe nytt hus...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hELgenen

Jeg har hatt flere i3 - den første kjørte jeg 70k - ingen degradering av den på 3 år.
Den andre 40k - ingen degradering synlig der heller på 2 år. Tror ikke det vil synes på den siste heller.
Nå hurtiglader jeg knapt nok, men bilen står alltid på lading til 100% - og aldri opplevd synlig degradering. Sjekket og verifisert av forhandler også da det ble gjort innbytte der. Og jeg har aldri opplevd å ikke kunne klare WLTP om sommeren. Så det tyder vel på at batteriet i alle fall holder det som er lovet.  Jeg liker det sånn.

Batteri- og drivenheten i Teslaen er dekket i 8 år eller 240.000 km, avhengig av hva som kommer først, med minimum 70 % av gjenværende batterikapasitet i garantiperioden.

Ford Mach-e har 8-års / 160 000 km garanti på batterier - det står ikke spesifikt 70% restkapasitet på ford sine sider, men regner nesten med det.

Med 70% restkapasitet så forteller jo garantien svært lite.
Jeg tror stort buffer er med på å gjøre det enklere å holde batteriene gode lengre.
God software og advarsler mm. vil jo også telle i positiv retning - Tesla har dette - Hva Ford har aner jeg ikke - vet hva det heter, har sett bilder, men hvor bra det er vet jeg ikke

Tellus

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 16:17
Jeg har hatt flere i3 - den første kjørte jeg 70k - ingen degradering av den på 3 år.
Den andre 40k - ingen degradering synlig der heller på 2 år.

Hvordan måler du degradering ?

Øyvind.h

Batteriene i i3 degraderes naturligvis av alder og bruk de også. Å tro noe annet er naivt.
Men kjemien de har valgt virker meget god mtp ladesykluser.
Artikkel om temaet her:

https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 17:09
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 16:17
Jeg har hatt flere i3 - den første kjørte jeg 70k - ingen degradering av den på 3 år.
Den andre 40k - ingen degradering synlig der heller på 2 år.

Hvordan måler du degradering ?

Det er flere måter - forhandleren har egne verktøy til dette .
Men du kan også sjekke det selv :

https://www.evolutionaustralia.com.au/how-to-view-the-soh-of-your-bmw-i3

Du kan også sjekke det via en egen nettside bmw connected drive site - gitt at du har brukernavn/passord. Da kan du dra ut en xml fil som viser ytelser - lagde noe slik for noen år siden da jeg dro opp informasjonen til et smarthus panel jeg satte opp - fikk opp temperatur i bilen,i garasjen (fra en annen sensor som ikke hadde noe med bilen å gjøre ) - ladestatus og SoH på batteriet. 

Kort fortalt - det var det bilen rapporerte - om den var korrekt vet jeg ikke - men WLTP distansen hadde jeg aldri noen problem med å nå på sommeren.

Thomas Parsli

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 17:34
Sitat fra: Tellus på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 17:09
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 16:17
Jeg har hatt flere i3 - den første kjørte jeg 70k - ingen degradering av den på 3 år.
Den andre 40k - ingen degradering synlig der heller på 2 år.

Hvordan måler du degradering ?

Det er flere måter - forhandleren har egne verktøy til dette .
Men du kan også sjekke det selv :

https://www.evolutionaustralia.com.au/how-to-view-the-soh-of-your-bmw-i3

Du kan også sjekke det via en egen nettside bmw connected drive site - gitt at du har brukernavn/passord. Da kan du dra ut en xml fil som viser ytelser - lagde noe slik for noen år siden da jeg dro opp informasjonen til et smarthus panel jeg satte opp - fikk opp temperatur i bilen,i garasjen (fra en annen sensor som ikke hadde noe med bilen å gjøre ) - ladestatus og SoH på batteriet. 

Kort fortalt - det var det bilen rapporerte - om den var korrekt vet jeg ikke - men WLTP distansen hadde jeg aldri noen problem med å nå på sommeren.

Så svaret er at du ikke har målt degradering?
Men ikke opplever batteriet som degradert?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hELgenen

1. Bilene har ikke rapportert noen degradering av tilgjengelig kapasitet
2. WLTP rekkevidden har vært fullt mulig å oppnå i hele eierskapet til alle bilene.
3. Forhandler (Bilia) sjekket den ene bilen ved innbytte og fant heller ingen redusert tilgjengelig kapasitet - de sa den var som ny

Så for alle praktiske formål klarte bilen å kjøre like langt brukt som ny.
Om batteriet i seg selv - altså  hele den fulle kapasiteten, inkl bufferet - var degradert. Det vet jeg ikke.
Men brukeren av bilene hadde i alle fall like mye tilgjengelig kapasitet hele eierskapet.
Degraderingen - som en vet naturlig vil finne sted - kan jo ha spist opp av bufferet?
Jeg vet ikke - men jeg vet bare at bilene kunne kjøre hele WLTP distansen og mer til i hele min eietid.
Du kan gjerne skrive/si at jeg ikke opplevde noen degradering og at batteriet rapportere full tilgjengelig kapasitet i menyen hele tiden (pkt 1 og 2 over)

Hvordan forhandler sjekket dette (pkt 3) vet jeg ikke - men de sa i alle fall at batteriet var som nytt.....

Som nevnt før - noe hurtiglading var det knapt på noen av dem - så mulig det har en del å si.

chargedup

De færreste merker degradering av batteriet fordi det normalt går langsomt. De færreste elbiler har mulighet for at hvermansen kan enkelt lese av hvor mye batteriet har degradert, kun Leaf med enten antall barer eller med Leafspy som jeg vet om. Jeg har selv lest av SOH på min Opela Ampera med obd plugg som viste at SOH var over 95% samtidig som jeg kunne hadde ca 50% av batteriet tilgjengelig pga ødelagt celle (bilen viste ingen feil i display, men GOM viste lave tall og jeg sjekket også hvor mye lading bilen tok imot i forhold til SOC). Med såpass brå bevegelser i batterikapasitet merker man det, men noen prosent i året er ikke merkbart. En liten endring i kjørestil over år eller bedre/dårligere vær har mer å si for rekkevidde enn degraderingen på elbiler som bare er noen få år gamle. Som sagt er det vel kun Leaf med Leafspy jeg vet om som faktisk fungerer til å lese av SOH uten å måtte lade bilen til 100% og kjøre til 0% og deretter måle hvor mye batteriet tar imot mot hva du fikk på samme test når den var ny.

På min i3 kunne jeg heller ikke merke degraderingen etter 3 år, men at degradering har funnet sted er vi vel alle enige om? Pr nå finnes det ikke elbilbatterier som har null degradering. Batt kap max i linken din (og ja, jeg leste av den i min bil, den endret seg etter bilen hadde vært på service/softwareupdate og ved mye hurtiglading, men kom alltid tilbake til ca det andre med samme software utgave hadde etter noen tregladinger) viser et gjettometer som BMW selv bestemmer. Sagt med andre ord: produsentene vil helst ikke at man enkelt skal kunne lese reell SOH fordi de sannsynligvis da vil få flere krav før garantitid er over (som Leaf med sine x antall barer igjen i display for at du skal få nytt batteri på garanti). At forhandler sier at batteriet er som nytt vil si at de regelrett lyver, sannsynligvis bare en talemåte for at bilen du leverte inn er like fin som de fineste andre innbyttebilene vi har mottatt og batteriet ditt er som alle andres med samme årsmodell/software/km stand.

Men nå er vi uansett langt langt utenfor topic som er model y vs Mach-e, beklager avsporingen. Jeg har ingen fobi mot å lade en Tesla (eller en annen elbil) til 100% flere ganger i uken, men for eier nr x etter 10-15 år er det en fordel at alle tidligere eiere har vært nøye med å lade til 100% kun ved behov og for miljøet er det en fordel at batteriet degraderes minst mulig (samt at man ikke produserer for store batteri med feks 20% buffer, som ingen jeg vet om gjør).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 14:09

BMW har vel den største bufferen såvidt jeg har skjønt, og de garanterer bare 70 % restkapasitet i garantiperioden.
I3 har ikke spesielt stort buffer. Er vel 7-8% på 120Ah. Etron 55 2109 modell har vel rekorden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleBrummen


Tesla får: Større hengervekt, mulighet for taklast, bedre bagasjeplass, eget ladernettverk, litt bedre akselerasjon.

Ford får: Frunk med drenering. Et mer spennende design, avhengig av øynene som ser. Større buffer batteri som mange var inne på. Unbridled mode, om man er fan av motorlyd. (Dog tror jeg det bare blir teit med falske motorlyder fra musikkanlegget) Den blir nok levert mye tidligere enn Tesla Y til Norge.

Andre fordeler vil kunne være økt rekkevidde om man går for 2wd og long range, eller redusert pris sammenlignet m model y til 422 000 om man går for basic modell. Her mister man imidlertid ting som panoramaglasstak da dette er ekstra. Spørs hva en trenger i daglig liv, bilen kan designes mer individuelt.

Tror ellers at andre fordeler er noe man bare må se når bilen kommer. Blir byggekvalitet bedre enn Tesla? Vil den ha mange «barnesykdommer» som ny modell? (Polestar viste seg jo å ha en del problemer) Vil «over the air» oppdateringer være like bra som hos Tesla? Time will tell...kan bli en ny I-pace eller ha mange problemer fra start. Vi vet ikke om Ford blir bedre på kvalitetssjekk av bilene enn Tesla er i dag.

Personlig liker jeg looken på Mustang bedre. Men, stort minus med mangel på taklast på en bil som allerede ikke helt imponerer med bagasjerommet. Så langt avskrevet den da det blir tungvint å få med seg ski på hyttetur med den. Aner også at det kommer en lang fordyrende liste på ekstrautstyr som ellers vil være inkludert. De tar seg også godt betalt for en annen farge enn sort, uten at det er en dealbraker slik taklsten blir. (En sterk farge er et must når man skal ha en ponni-bil)

Vaduz

Har alltid tenkt at det er rart når folk skryter av store buffere, det blir litt sånn «se så mye av batteriet jeg betalte for jeg ikke får brukt!». Når det kommer til TMY vs Mach e ville jeg prøvekjørt begge og valgt den jeg likte best. Dette er så gode elbiler (teoretisk i alle fall) at det bare blir smak som avgjør. Et lite forsprang med SuC fortsatt dog.

Tellus

Største pluss med Mach-E er at den ser ganske OK ut i motsetning til Model-Y. Den har også et tilnærmet ordinært instrumentpanel. Man får vel til og med HUD tror jeg. Største ulempen med bilen er at den i likhet med Model-Y har en stygg skjerm hengende fritt i kupeen. Ladenettverket er som alltid et pluss for Tesla for de som drømmer om europaturné.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på fredag 09. oktober 2020, klokken 19:20
Har alltid tenkt at det er rart når folk skryter av store buffere, det blir litt sånn «se så mye av batteriet jeg betalte for jeg ikke får brukt!». Når det kommer til TMY vs Mach e ville jeg prøvekjørt begge og valgt den jeg likte best. Dette er så gode elbiler (teoretisk i alle fall) at det bare blir smak som avgjør. Et lite forsprang med SuC fortsatt dog.

Er også en måte å se det på - jeg ser det litt annerledes. Har du to biler X og Y med samme WLTP tall til omtrent samme pris - så tar jeg den med størst buffer gitt at de ellers faller i smak og har like praktiske egenskaper.  Nå er ikke buffer det første jeg ser på - men det er en av mange parametere en kan veie +/- på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA