Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X vs Model Y

Startet av tyggah, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:02

« forrige - neste »

Thomas Parsli

#15
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2020, klokken 12:05
Kan du legge ut informasjon om ladekurven?

Nei - jeg har bare sett ladetidene (0-10% og 10-80%) Mercedes har gått ut med. Der så ut som EQC. (Jeg burde brukt et annet ord enn "ladekurven")

(10-80% oppgis til 40 min. på EQC og 45 min. på EQV)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:55
...
Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.
Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.
110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(
Trådstarter sier at han skal prøve å "finne noen gode brukte Model X'er fra 2018 og nyere". Da er ikke den rekkevidde og ladehastigheten så veldig forskjellig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på lørdag 10. oktober 2020, klokken 17:50
Trådstarter sier at han skal prøve å "finne noen gode brukte Model X'er fra 2018 og nyere". Da er ikke den rekkevidde og ladehastigheten så veldig forskjellig.
TMX lader vel med Max 140kW, for så å trappe ned. M.t.p. at den og har vesentlig lavere forbruk vil jeg si ladehastigheten er vesentlig forskjellig jo. Rekkevidde og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

keepitsimple

110 kW er mer enn nokk. Rekker jo ikke burgeren før det er 80%.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Rosstopher

Sitat fra: keepitsimple på lørdag 10. oktober 2020, klokken 20:28
110 kW er mer enn nokk. Rekker jo ikke burgeren før det er 80%.

110 kW i snitt hadde vært bra. Hvis den har 90 kWh batteri og lader 0-80% på 45 minutter så holder den 84 kW i snitt. Det er jo langt ifra noen krise, men overhode ikke noe imponerende. Min 4 år gamle Model S med mindre batteri lader med betydelig høyere snitteffekt fra 10 til 80 prosent i hvertfall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. oktober 2020, klokken 18:11
Sitat fra: kodax på lørdag 10. oktober 2020, klokken 17:50
Trådstarter sier at han skal prøve å "finne noen gode brukte Model X'er fra 2018 og nyere". Da er ikke den rekkevidde og ladehastigheten så veldig forskjellig.
TMX lader vel med Max 140kW, for så å trappe ned. M.t.p. at den og har vesentlig lavere forbruk vil jeg si ladehastigheten er vesentlig forskjellig jo. Rekkevidde og.
ikke en 90D, men 2018 var kanskje bare 100D i salg? Har ikke 100-batteriene fått begrensninger på hurtiglading slik som 90ene får?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#21
Det kommer an på bruken. Min X90d toppet på snaut 140kW rett før jeg solgte den med 72-73.000km tilbakelagt.

Men - snitteffekten er så som så. Ved 50%  ladet den med rundt 84kW.
Hadde jeg hatt reelt behov for å lade opp til 80% på en tur hadde nok ikke snittet blitt mer enn kanskje 80-90kW. Effekten stuper ganske raskt. På 80% var effekten under 40kW, så snittet torpederes effektivt.
Når Tesla satt opp peak effekt på 90D skrudde de samtidig ned effekten på middels og høy SOC, så en blir litt lurt av tallene.

Om en bare har behov for et moderat påfyll derimot kan snitteffekten bli ganske god.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

#22
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:55
Sitat fra: RJK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:49
Noe må man gi av, for å få en særdeles romslig bil. Rekkevidden er noe kort, og ladefarten kunne vært enda bedre, ....

Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.

Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.

110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(

Det blir jo å bytte mange liter med bagasjekapasitet og flere fullsize seter mot rekkevidde og ladefart, og det er en hel del mere forskjell også.

Er helt enig i at den fortjener langt større batteri, og at den burde lade kjappere. Men det er selvsagt blant de tingene man ofrer/taper.

Til gjengjeld har den altså bøtter og spann mere plass, spesielt om man tar lang versjon og fyller til taket. Her kan man altså fylle opp med inntil ni personer inkludert sjåfør, og likevel ha godt med plass til alles bagasje.

De som vurderer denne, har ikke hatt noe i nærheten av bra alternativer med eldrift. Man har da stått mellom en TMX eller en V-klasse eller Vito i ice-versjon, og da i realiteten en dieselversjon de ikke kunne kjørt overalt med pga grønne soner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: kodax på lørdag 10. oktober 2020, klokken 17:50
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:55
...
Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.
Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.
110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(
Trådstarter sier at han skal prøve å "finne noen gode brukte Model X'er fra 2018 og nyere". Da er ikke den rekkevidde og ladehastigheten så veldig forskjellig.

Ny EQV begynner på 750.000,- som er 100.000,- mindre enn en ny Model X. Tesla har også flere inventory 5-setere til redusert pris.
Til prisen av en EQV finner man 2019 og 2020-modeller med langt raskere lading og bedre rekkevidde.

(Men det trådstarter egentlig sier er «ny Model Y» eller «brukt Model X til samme pris». Da er ikke EQV et alternativ, siden den koster over 200.000,- for mye)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA