Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X vs Model Y

Startet av tyggah, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:02

« forrige - neste »

tyggah

Jeg er på jakt etter en større bil og sliter litt med valget. Har i dag en Outlander som er ferdig leaset i mars 2021.
Jeg skal ha 100% EL bil og vurderer Model X, Model Y, Enyaq, E-Tron og BYD Tang 600.

Jeg har to barn på 6 og 3 år og har en tredje på vei.

Med tanke på plass til barn og bagasje ser jeg for meg at Tesla X er bilen jeg skal ha, men så en video fra youtube i går der de beskrev Model Y som så lik mtp bagasjeplass etc at jeg begynte å lure på om det kunne være lurere å kjøpe en ny model Y istedenfor en 2-3 år gammel Model X. (også mulig med 7 seter i Model Y, men da kan det ikke være mye plass i bagasjerommet..?)

Noen her inne som har tenkt å bytte inn Model X'en sin med en Model Y når den er tilgjengelig da de er såpass like i størrelse eller av andre grunner?

Det er vel ikke noen EL alternativer som har større lagringsplass enn Model X om en har tre barn og trenger plass til trillevogn etc per dags dato?

sjokomelk

Hvis du trenger en familiebuss med mye plass til både folk og bagasje, så må du vel se etter VW Transporter-typen bil, og ikke en "liten" SUV.

PSA slipper snart elektrisk Expert under alle tre merkenavnene deres, både som varebil og personbil. Skal du ha mye plass må du se på noe sånt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

AKM

Når det gjelder plass så er det ingen som slår model X, verken på plass i baksetet eller bagasjeplass. Vi har tre barn (8, 10 og 16) og har hatt vår x i snart tre år. Bilen er helt suveren med tre barn. Alle sitter godt og ALT får plass i bilen. Denne høsten har jeg testet EQC, ipace og etron fordi jeg kunne tenkt meg noe mer premium og får å se hvor bra disse er. Alle er flotte biler, men ingen er i nærheten på plass. Vi har derfor strøket EQC og ipace fra listen (selv om disse var svært gode å kjøre, bedre enn etron og x) fordi det blir for trangt i EQC og for lite bagasjeplass i ipace. Står igjen med etron og model y (som jeg har bestilt) på listen. Har lest mye om Y på nett, men blir ikke helt klok på bakseteplassen. Så enn så lenge beholder jeg X´en. Det beste du gjør er å teste bilene så ser du selv🙂

turfsurf

Vi har gått fra TMX via i-pace og skal muligens ha TMY. Vi har tre barn, men kan gå til mindre bil nå fordi de eldste nå ikke er med så mye på tur.

Men med tre barn i den alderen du beskriver vil jeg tro TMX er absolutt best, hovedsaklig grunnet innvendig bredde og utforming av seter.

Vi hadde seks seter versjonen, men med behov for barnevogn(er) ville jeg kanskje gått for 5 eller 7 seter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cstromme

Vi har 6-seter, og er utrolig fornøyd med den. Men hadde vi bestilt ny nå så hadde jeg gått for 7-seter. Mye mer praktisk med bagasjeromsplass, og så får man 3 personer inn i samme rad, med mulighet for 2 ekstra bak om nødvendig. Skal vi dra 5 stk nå så må noen sitte bakerst, som er helt greit, men hadde vært kjekt å slippe.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øyvind.h

#5
Med 3 barn vil du garantert sette pris på størrelsen til Model X. Den har god og bred plass på rad 2 og du får plass til hele familien uten å bruke bagasjerommet til seter.
Bagasjerom foran på 180 liter er veldig praktisk, og gjør at en kan ta turer med 7-seter konfigurasjon og fortsatt ha plass til ganske mye bagasje.

Og med småbarn vil du elske falkevingedørene som;
1. Gjør at du får tilgang til å hjelpe barn inn/ut av barnestoler på en måte som ikke engang er mulig i en VW Caravelle
2. Du står under tak når ungene festes. Ubetalelig i regnvær
3. Når ungene åpner bakdørene trenger du ikke lenger være redd for at de slenger døra inn i nabobilen. Dørene styres med sensorer.

Ungene klager fortsatt over overgangen fra Model X til EQC....

Y`en er litt mindre, litt mer spartansk og fort vekk fortsatt et stykke unna i tid. Flott bil det også og jeg tipper du ville blitt fornøyd med den også. Men den er størrelsesmessig mer i retning av E-tron/EQC/Ipace.
Om den kommer tidlig 2021 eller sent 2021 er ikke godt å si.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Velg Model X pga. plassen og rask levering (Telsa inventorybiler inne).
Velg Model Y pga. god nok plass, mulighet for takboks og sannsynligvis et billigere bilhold.

Med spedbarn ønsker du å sitte ved siden av barnesetet, da bør du velge 5 eller 7 seter.

Jeg ville nok heller kjøpt en ny Model Y enn en brukt Model X, det gir sannsynligvis mindre problemer og et langt billigere bilhold. Og med unger i den alderen er skiboks bra å ha :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

En stor boks på hengerfestet tar mer last og er enklere tilgjengelig enn takboks.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

tyggah

Tusen takk for gode svar.
Jeg kommer til å følge med på Finn.no fremover for å finne noen gode brukte Model X'er fra 2018 og nyere.

Det er som jeg trodde og mange av dere bekreftet den bilen med best plass for passasjerer og bagasje.

fonberg

Hvis man virkelig ønsker my plass (og ikke trenger 4wd), er vel Mercedes EQV verdt å se nærmere på: https://elbilforum.no/index.php?board=148.0
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

daktari

EQV eller X ja. Men EQV er kankje enda mer uhåndterlig i parkeringshus enn X. Har kjørt V-klasse i syden og som flyttebil, den er rett og slett diger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thomas Parsli

Sitat fra: fonberg på onsdag 07. oktober 2020, klokken 07:48
Hvis man virkelig ønsker my plass (og ikke trenger 4wd), er vel Mercedes EQV verdt å se nærmere på: https://elbilforum.no/index.php?board=148.0

EQV har enormt med plass og er en ekstremt praktisk bil (så lenge man ikke skal inn i et parkeringshus). Men den har noen ulemper man bør noterer seg:

* Kort rekkevidde (rundt 350km WLTP, tallene spriker i alle retninger)
* Høy luftmotstand (kortere rekkevidde på motorvei)
* Overraskende treg hurtiglading (bare 110kW)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

#12
Noe må man gi av, for å få en særdeles romslig bil. Rekkevidden er noe kort, og ladefarten kunne vært enda bedre, men det er kommet seg en lang vei fra hva man har fått tidligere, når Nissan E-NV200 først kom, og også hva "etterfølgeren" med usle 40 kWh batteri klarer.

Glem heller ikke hva du får av batterikapasitet og rekkevidde på E-Sprinter og andre store elvarebiler, som du ikke får i personbilutgave. Før EQV var det jo Maxus E-deliver som var det beste på rekkevidde man kunne få.

Den slår jo og de nye firlingene fra Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroën og Toyota, der sistnevnte bare kommer i varebilutgave foreløpig. disse er en god del rimeligere, men der får du enda mindre rekkevidde da de levere enten med 50 kWh-batteri eller 75 kWh, mot EQV sitt på 100 kWh.

Rekkevidden er nok betydelig mindre i motorveihastighet (110 km/h eller mer), siden de ikke har benyttet muligheten/turt å gjøre den mye mere aerodynamisk i front og resten av karosseriet.Mer kuleformet front og langt mere fokus på detaljer som å strømlinjeforme undersiden og få vekk unødvendige "luftfeller/luftfangere" hadde nok hjulpet på endel, selv om det uansett er godt med frontareal å dytte foran seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: RJK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 10:49
Noe må man gi av, for å få en særdeles romslig bil. Rekkevidden er noe kort, og ladefarten kunne vært enda bedre, ....

Når man foreslår EQV som et alternativ til Model X eller Model Y er det greit å være klar over hvor store forskjellene er.

Rekkevidden er (sannsynligvis) 150-200km kortere og hurtigladningen er under halve hastigheten.

110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:55
110kW er imponerende treigt i 2020 - ladekurven imponerer heller ikke :(
Kan du legge ut informasjon om ladekurven? Mulig den er en indikator for kommende EQS og EQE.
Vil jo tro den legger seg litt over EQC, som lader omtrent like effektivt som X90D.

Mellom EQV og Model X ville jeg nok gått for Model X. EQV har mye mer plass, men en svært uegnet karosseriform for elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA