Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Droppe Tesla om Trump blir president

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Jeg vurderer å kjøpe Tesla Model Y, men merker at jeg får veldig lite lyst å kjøpe et amerikansk merke, riktignok sannsynligvis produsert i Tyskland, dersom det amerikanske folket finner ut at det er en fantastisk idé om Trump er president i fire nye år. En ting er at Trump selv er en lygende, manipulerende fyr, men mye verre er det at omtrent halvparten stemmer på han selv etter alt han har gjort og sagt, og ikke vil ta hensyn til vitenskapsmenn, og bli med på Paris-avtalen.

Siste nytt er jo at han kastet masken i det hvite hus, før smittefaren er over, og setter andre i fare (med mindre han har fått vidundermedisin).

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EpWwva/donald-trump-har-forlatt-sykehuset-jeg-visste-at-det-var-en-risiko

Er jeg helt på jordet? Bør jeg heller støtte Musk og sin kamp mot Trumps kull-regime? Ser imidlertid at Musk ikke utelukker å stemme på verken Biden eller Trump, men det må han vel si for ikke å såre drittungen Trump, og miste SpaceX oppdrag.
Tesla Model Y                         2021-

Lepet65


hELgenen

Ikke la politikk hindre deg fra å velge miljøvennelige produkter. Om det er fra Kina,Europa eller USA synes jeg ikke bør vektlegges. Synes TMY er mye bil for pengene og har null aversjoner mot å anbefale den

turfsurf

Mange grunner til å ikke velge TMY, men Trump er ikke en av de.

Det er ikke over halvparten av amerikanerne som stemmer Trump, men halvparten av de som gidder å stemme. Det var faktisk under halvparten av de og, men grunnet valgsystemet i USA vant Trump allikevel.

Tesla er vel en av de få som faktisk har som uttalt mål å bygge biler for å gjøre klimaet bedre, sånn sett bør jo det veie tyngre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Hva er alternativet?

Kjøpe et fra et selskap hvor deler av det du betaler potensielt kan gå til forbrenningsmotorer? Kjøpe fra et selskap som synes det er greit å teste på dyr og jukse i utslippstester? Jeg er mer opptatt av hva selskapet står for, enn hva landet står for.

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:23Er jeg helt på jordet?

Nei, det er jo viktig å følge med på hva som rører seg i verden.

Imidlertid blir det vanskelig å få kjøpt seg bil (eller andre produkter) i det hele tatt hvis man ikke skal kjøpe fra bedrifter eller stater man er uenig med. VAG-konsernet har gjort en del dritt så da kan man ikke kjøpe elbil fra VW/Audi/Porsche. Kina gjør mye rart så Volvo/Polestar/BYD/Maxus/Xpeng/Byton blir ikke aktuelt. Jeg er uenig i Trump så jeg kan ikke kjøpe Tesla eller Ford. Hvis man vil klarer man sikkert å grave opp noe dritt om de andre landene og produsentene også.  :P
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

OhmPaPa

Hvorfor straffe Tesla (og deg selv) for noe andre gjør? Virker bakvendt på meg.




Å rette baker for smed, egentlig For Smed at rette Bager, betyr å straffe en uskyldig for det en annen har gjort.

Uttrykket er avledet av Johan Herman Wessels Smeden og Bageren, utgitt i 1777. Smeden hadde forbrutt seg og skulle etter loven henrettes, men fordi byen bare hadde én smed, men to bakere, ble en av de bakerne henrettet i stedet.

hgs

Prøv heller å tenke at du kjøper en bil fra California, som er i opposisjon til det meste av det Trump står for.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Rosstopher

Sitat fra: hgs på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:44
Prøv heller å tenke at du kjøper en bil fra California, som er i opposisjon til det meste av det Trump står for.

Eller at du kjøper bil fra et firma med et klart mission statement om å fasilitere overgangen til fornybar energi. Uten Tesla hadde vi (muligens) ikke hatt E-Tron, Ipace, EQC, Taycan, Enyaq, Mach-E, ID4, iX3 osv. Da hadde de store produsentene (muligens) fortsatt prøvd å komme seg unna med kun compliance cars.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Espen Hugaas Andersen

#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 08:23
Jeg vurderer å kjøpe Tesla Model Y, men merker at jeg får veldig lite lyst å kjøpe et amerikansk merke, riktignok sannsynligvis produsert i Tyskland, dersom det amerikanske folket finner ut at det er en fantastisk idé om Trump er president i fire nye år. En ting er at Trump selv er en lygende, manipulerende fyr, men mye verre er det at omtrent halvparten stemmer på han selv etter alt han har gjort og sagt, og ikke vil ta hensyn til vitenskapsmenn, og bli med på Paris-avtalen.
Om det gjør noen forskjell så var det under halvparten av velgerne som stemte på Trump, ca 46% der Hillary fikk ca 48% av stemmene, og som en prosentandel av hele befolkningen så var det bare rundt 20% som stemte på han.

Om han skulle klare å klamre seg fast i det hvite hus, så er det nok med enda færre stemmer i år enn sist. Han planlegger å sørge for at færrest mulig av demokratenes stemmer telles. Gjennom støtte fra både politi og høyreekstreme forsøker han skremme bort velgere, og gjennom rettsaker (der han har innsatt vennligsinnede dommere) forsøker han få forkastet stemmer til demokratene.

Altså selv om Trump skulle klamre seg fast i det hvite hus, så er det ikke slik at det amerikanske folk støtter han.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:24
Hva er alternativet?

Kjøpe et fra et selskap hvor deler av det du betaler potensielt kan gå til forbrenningsmotorer? Kjøpe fra et selskap som synes det er greit å teste på dyr og jukse i utslippstester? Jeg er mer opptatt av hva selskapet står for, enn hva landet står for.
Veeel.. ved å kjøpe Tesla bidrar man dessverre også til fossilsalget, ved at utslippsfrie biler regnes inn i flåten til fossilprodusenter, som igjen kan selge fossilbiler til ok priser (pga reduserte eller ingen bøter), eller i USA der Tesla får ZEV credits som de så selger til fossilprodusenter.

Sier ikke at det er noen bedre alternativer, for de andre selger jo også fossilbiler selv, men Tesla har ikke ren samvittighet.

RJK

Har bestemt meg for ikke å dra til USA så lenge Trump er president, men håper den pausen straks er over. Men jeg tror jeg tåler 4 år til bedre enn Amerika klarer 4 år til med den klovnen.


Å kjøpe en Tesla blir derimot et klaps i trynet på kull og fossilentusiasten Trump, og enda bedre blir det om man får en Kina-produsert Tesla, eller enda bedre for vår del, en europeisk Tesla.


Så vil du gi en viss effekt mot Trump, avvent til du vet om du får en kinesisk eller europeisk Tesla, fremfor en amerikanskprodusert. Kanskje du at på til får en bedre sammenskrudd bil som en bonus.


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Det beste er jo dersom man kan klare seg uten bil.
Dersom formålet er å ramme landet der Trump er sjef, så må man vel droppe Facebook, HBO/Netflix/Amazon/Disney,  Google/Microsoft/Apple/HP/Dell, Nike, Levis, VISA/Mastercard, en haug av filmer og TV-serier..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 20:54
Veeel.. ved å kjøpe Tesla bidrar man dessverre også til fossilsalget, ved at utslippsfrie biler regnes inn i flåten til fossilprodusenter, som igjen kan selge fossilbiler til ok priser (pga reduserte eller ingen bøter), eller i USA der Tesla får ZEV credits som de så selger til fossilprodusenter.

Sier ikke at det er noen bedre alternativer, for de andre selger jo også fossilbiler selv, men Tesla har ikke ren samvittighet.

Er det ingen rene elbil produsenter der ute som ikke tar imot penger fra fossilindustrien?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA