Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Glatt ratt

Startet av Supersvein, mandag 05. oktober 2020, klokken 09:35

« forrige - neste »

Supersvein

Har akkurat byttet min tidlige 2019-model 3 med en sen 2020, for å kunne trekke tilhenger.  Er veldig fornøyd med m3, og det var derfor naturlig å gå for samme bil igjen.  Merker at den nye er litt bedre på mange områder, bortsett fra ett.  Etter å ha kjørt litt så merker jeg at jeg er sliten i underarm og håndledd, og er i ferd med å utvikle betennelse.  Når jeg søker litt så ser jeg at eneste forskjell på min gamle og nye m3 er at rattet er byttet ut med ett av "vegan leather", som i praksis betyr plast.  Jeg er vant til at en bruker krefter til å dreie på rattet, men på min nye m3 må jeg også bruker krefter på å klemme for å få grep.  Og det er nok dette jeg kjenner i armene.
Er det noen andre som sliter med grepet i det nye veganer-rattet, og som har funnet en løsning?


ladov

Både Biltema og bilxtra har egen kategori for 'rattrekk'. Kan ikke garantere at du finner noe som faller i smak da..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


Counterpointer

Superfint sandpapir (typ 3000) vil kunne lage litt struktur, evt scotchbrite pads. Hvis du vil prøve å gjøre noe selv.

Tar dog ikke ansvar for resultatet

Mondeo

Er ikke bare noe vaskemiddel\voks igjen på rattet fra fabrikken?
Prøv å vask det godt med sprit eller noe (ikke handsprit, det har fuktighetskrem i seg og vil gjøre problemet større. Bruk rødsprit eller noe)

Hadde du venta litt lenger med å bytte bil kunne du kansje ungått problemet. Model 3 får vist nytt ratt nå snart (uten at noen vet hva det innebærer. Mulighens bare varme i det)


offpist

Bruker du tilfeldigvis innstillingene på "Sport"?
Anbefaler å sette den til "Comfort".
Kjører:
Grå 2013 Model S P85


Supersvein

Takk for mange gode innspill.  Ser at det ikke er så mange som sliter med dette, så derfor så er rattet i min bil spesielt glatt, eller så er det bare meg som er sær.  Min tanke er at friksjonen i rattet bør være såpass god at det ikke skal være nødvendig å klemme for å få grep. På min gamle m3 foretrakk jeg "sport", men nå er jeg straks nede på "komfort" på innstillingen.

Skal forsøke å rense rattet, men er litt skeptisk til å bruke kjemikalier av frykt for at plastrattet skal bli ødelagt. Tror jeg prøver med rensemiddel for skinn først, da den sannsynligvis er noe mildere.

Synes det var en godt innspill å kjøpe ett brukt skinnratt.  Er nok det jeg sannsynligvis kommer til å ende opp med. Noen som vet hvilke partnummer som er skinnratt og hvilke som er plast? 

Skal også prøve å legge på noe tynn styretape fra sykkel.  Bare for å ha prøvd det.   

Magnus Hansen

Vær forsiktig med å bruke midler beregnet for skinn på plast. Bør sjekke opp at produsent også anbefaler de brukt på den type materialer.

Espen Hugaas Andersen

Kjørehansker er også et alternativ. Brukte det alltid i min forrige bil på vinteren.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

#11
Sitat fra: Supersvein på onsdag 07. oktober 2020, klokken 09:18
.....Skal forsøke å rense rattet, men er litt skeptisk til å bruke kjemikalier av frykt for at plastrattet skal bli ødelagt. Tror jeg prøver med rensemiddel for skinn først, da den sannsynligvis er noe mildere.....
For å sitere Kopperud .... "Det er det dummeste du kan gjøre"
Ikke bruk midler for skinn med mindre de spesifikt også er laget for plast.
Mange skinnprodukter har ingredienser som kan ødelegge plast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Supersvein

Turtle, Meguiars etc anbefaler sine leather conditioners også på vinyl.
Derimot så anbefales ikke vinyl/plastic cleaners på ratt da de etterlater en glatt overflate.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA