Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan bilen sees før 1ST blir utsolgt?

Startet av elektro, mandag 05. oktober 2020, klokken 00:49

« forrige - neste »

RJK

Møller kan fritt sette hvilken som helst pris de vil, men til syvende og siste er det kundene som avgjør hva som for dem er riktig pris. De har nok erfaring nok til å vite hva de kan prøve å få, men å måtte gi for store rabatter i ettertid er jo uheldig for dem.


Kan virke som ikke mange nok synes ID3 er riktig priset, mens ID4 treffer bedre. Tror derfor det blir en større selger enn ID3.


Men vi får jo se når den kommer...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Tja, synes nå ikke ID.3 er noen fiasko salgsmessig akkurat. :) Men de lanserte jo ID.4 omtrent samtidig og den har nok tatt litt av salget/oppmerksomheten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

ID.3 har jo solgt i "bøtter og spann" på den korte tiden den har vært til salgs. Snakket med en på Møller her om dagen og de var veldig fornøyd der i huset.

daktari

Før elbilbølgen var jo både Golf og Passat bl.a. topp 5 solgte biler år etter år. Sammen med Focus/Mondeo og Avensis. Ikke rart at ID3 og ID4 vil flomme over markedet. Det blir også et bra tilbud på bruktmarkedet om noen år.
Jeg tror man skal forvente en del krøll også med ID4. ID3 kommer med halvferdig software, men de rekker neppe fikse alt de siste 6 ukene før ID4 leveres til demo.

De største problemene med e-tron har vært appen, baklys, night vision, 12V-batteri, kameraspeil, lekkasje fra takluke og en del kommunikasjonsmoduler. Noen har hatt problemer med hovedbatteri. Så er det en grei liste av bugs i software.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#34
Etter halvannet år med forhåndsbestilling av ID3 må en da virkelig håpe den leveres i bøtter og spann de nærmeste månedene :)
ID4 blir det nok også en solid bølge av, men det er flere interessante modeller å velge mellom i det segmentet. Pris blir en viktig faktor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 08:51
Etter halvannet år med forhåndsbestilling av ID3 må en da virkelig håpe den leveres i bøtter og spann de nærmeste månedene :)
ID4 blir det nok også en solid bølge av, men det er flere interessante modeller å velge mellom i det segmentet. Pris blir en viktig faktor.

Ikke vær bekymret ;), e-Golf er den nest mest solgte elbilen i Norge gjennom tidene- og hittil i år, i sitt syvende salgsår. Dette på tross av at den ikke er spesielt billig hvis man ser på batteristørrelse, rekkevidde eller andre målbare parametre. Den er heller ikke teknologisk langt fremme. Innstegsmodellen av ID.3 blir utvilsomt bedre, og er forventet å bli billigere. Perfekt pendlerbil eller bil nr. 2, men de fleste vil nok gå for den mellomste varianten med større bruksområde. En bil du fint kan dra på langtur med. (Den innvendige plassen er i praksis på linje med en Model 3, uten mulighet for taklast og tilhenger, men med mer praktisk karrosseriform og hengerfeste for sykkelstativ eller bagasjeboks. https://www.volkswagen.no/no/service/tilbehor-og-deler/anbefalt-tilbehor-til-id3.html )

ID.3 vil selge jevnt og trutt, uten spesielle salgstopper eller forsvinnende interesse i år 2, 3 og 4... Dette er en bil som i hovedsak selges i butikk til vanlige folk as we speak, ikke til spesielt interesserte som hopper fra venteliste til venteliste. Jeg ser ikke helt hvem som skal utfordre den i nær fremtid. MB EQA kanskje? Men vil den kunne konkurrere på pris? Kona & Co, Peugeot 208, Corsa osv. kanskje.. mye bra å velge i, men dette er vel mer utpregede småbiler og for en annen kundegruppe enn de som tradisjonelt kjøper tysk/svensk. Det siste gjelder også Model 3. Alle er modeller som vil utfylle, men ikke utfordre ID.3. Tror jeg.. :) Da står vi igjen med Leaf da, som det er et mysterium for meg at fremdeles selger såpass bra.

Overlappen mellom ID.3 og ID.4 blir nok ganske tett og det blir kannibalisering begge veier. Og det er vel også meningen- at ingen skal falle mellom to stoler, som vi kanskje ser hos enkelte andre produsenter. I crossover SUV segmentet er konkurransen nesten tøffere. Sammen tror jeg ID.4 og ENYAQ vil dominere ganske kraftig, men Nissan Ariya vil nok gå i strupen på førstnevnte og Model Y på sistnevnte. Rent størrelsesmessig. I tillegg kommer Audi Q4 som vel kommer til slå oppover/til siden og forsøke å holde BMW, Mercedes, Volvo og andre på avstand og også ta noen kjøreglade kjøpere fra Model Y. Taperen er fossilbilen. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#36
Litt usikker på hva jeg skulle være bekymret for :) ? Med 1,5 års venteliste er det naturlig at salgene renner inn i enormt tempo nå, og det vil flate ut etter hvert. Får bare håpe at ikke problemene som blant annet Motor melder om nå tiltar i styrke. De bør i hvert fall være visket ut når ID4 kommer for min del (skal ha 4wd og den er noen måneder unna).

For ID4 som tråden handler om er jeg litt mer usikker mtp salgsvolum fra start og over tid. Den vil nok holde seg bra den også, men det er mye spennende å velge mellom. Ser på nett at det er veldig mange som har mange reservasjoner inne på tvers av merker. Jeg har sett igjennom en del youtube-videoer av den nå og det virker som det blir et bra VAG produkt. Ikke så spenstig design, men helt greit.
Norge er tradisjonelt VAG-tungt. Jeg var selv stor tilhenger av VAG en del år tilbake og foretrakk Audi og VW. Etter litt erfaring med andre merker er bildet langt mer nyansert.

Blir spennende å se hvor raskt de får på plass 4wd for ID4. Det står mellom Model Y og ID4 for min del, om jeg skulle velge å droppe EQC`en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

biggern

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:33
Litt usikker på hva jeg skulle være bekymret for :) ? Med 1,5 års venteliste er det naturlig at salgene renner inn i enormt tempo nå, og det vil flate ut etter hvert. Får bare håpe at ikke problemene som blant annet Motor melder om nå tiltar i styrke. De bør i hvert fall være visket ut når ID4 kommer for min del (skal ha 4wd og den er noen måneder unna).

For ID4 som tråden handler om er jeg litt mer usikker mtp salgsvolum fra start og over tid. Den vil nok holde seg bra den også, men det er mye spennende å velge mellom. Ser på nett at det er veldig mange som har mange reservasjoner inne på tvers av merker. Jeg har sett igjennom en del youtube-videoer av den nå og det virker som det blir et bra VAG produkt. Ikke så spenstig design, men helt greit.
Norge er tradisjonelt VAG-tungt. Jeg var selv stor tilhenger av VAG en del år tilbake og foretrakk Audi og VW. Etter litt erfaring med andre merker er bildet langt mer nyansert.

Blir spennende å se hvor raskt de får på plass 4wd for ID4. Det står mellom Model Y og ID4 for min del, om jeg skulle velge å droppe EQC`en.

1+ års venteliste ?. 4x4 har de lovt til våren. De som har nr 100-200 bør Mao forvente bil i løpet av sommeren 2021. Da er mao. det veldig kjekt/viktig og få avklart alt dette tullet rundt varianter av dekk/felger/dimmensjoner.


Øyvind.h

Sitat fra: biggern på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:21
1+ års venteliste ?.
Det var en avsporing knyttet til ID3, at den har solgt i bøtter og spann og at Møller er tilfredse.
1,5 år henviser til hvor lenge en har kunnet forhåndsreservere ID3.

Men - det er en avsporing, så bare å fokusere videre på visning :)
Når den dukker opp på nærmeste Møller tar jeg sikkert en tur innom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tjomsas


Roy Aasen

Regner med at fotografen kommer med flere snapshots ved en senere anledning❓

Strøm Tycoon

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:38
Regner med at fotografen kommer med flere snapshots ved en senere anledning❓

Usikker på når de avduker, men passer det seg sånn, selvsagt.

Roy Aasen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA