Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan bilen sees før 1ST blir utsolgt?

Startet av elektro, mandag 05. oktober 2020, klokken 00:49

« forrige - neste »

RJK

Jeg oppfatter 1st-utgavene som et godt tilbud til de som er villig til å være litt betatester, og som kanskje ikke rekker å se eller prøve bilen før den er klar til levering. Da skal du få en godt spekket bil til en god pris.


Det blir jo da litt feil å "sutre" over at man ikke får testet bilen før de er solgt ut. VW og tildels Skoda så vel for seg at nordmenn var så ivrige etter elbil fra dem, at det ikke skulle være problem å få de solgt "usett". Sånn sett er det nok en bom fra VW når de kommer såpass seint inn i bildet at "tørsten" etter biler ikke var helt så stor som de forventet og trodde pga at det allerede er kommet endel konkurrenter.


For all del, jeg tror VW, Skoda og Seat kommer til å selge masse biler, for det er for mange noe trygt med tysk kvalitet. Men så er det med trygghetsfølelsen slik at den ikke sitter der før man har sett og prøvd bilen.


Det er ikke akkurat "innovatørene" eller "early adopters" som først og fremst kjøper VW, men heller majoriteten som nå skal ha seg elbil. Tidlig majoritet har jo skaffet seg E-Golf og E-Up, selv om man vel har følt seg som innovatører med de tidligste utgavene av disse.


Bare for å ha sagt det, jeg putter meg selv i båsen "tidlig majoritet", selv om jeg gjerne skulle hatt råd til Tesla før prisene flakset opp iløpet av 2014, og derved hadde jeg vel havnet i gruppen "early adopters". Og jeg vet at mange her inne pent passer inn blant både innovatørene og "early adopters" som nå bytter over til en VW eller Skoda for å få god rekkevidde, plass, "normalt utseende" på elbilen og alt det andre de ikke fikk med de første elbilene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

biggern

#16
Sitat fra: RJK på fredag 09. oktober 2020, klokken 17:18
Jeg oppfatter 1st-utgavene som et godt tilbud til de som er villig til å være litt betatester, og som kanskje ikke rekker å se eller prøve bilen før den er klar til levering. Da skal du få en godt spekket bil til en god pris.


Det blir jo da litt feil å "sutre" over at man ikke får testet bilen før de er solgt ut. VW og tildels Skoda så vel for seg at nordmenn var så ivrige etter elbil fra dem, at det ikke skulle være problem å få de solgt "usett". Sånn sett er det nok en bom fra VW når de kommer såpass seint inn i bildet at "tørsten" etter biler ikke var helt så stor som de forventet og trodde pga at det allerede er kommet endel konkurrenter.
....

Med Konaen har jeg null stress....når 4x4 kan bestilles til våren, regner jeg med at de har mottatt demo biler. Har såpass lavt nummer, så mottak av denne bør være på høsten.. Prisen av ønsket oppsett blir mer spennende. Med 550 fullt utstyrt har de kanskje en hit.

Magnito

Ser ikke at ID.4 har særlig høy betatesterfaktor, VW kan jo å bygge bil, og softwarebugs blir vel luket bort som følge av tilbakemeldinger på ID.3 de neste månedene.

Bjoris

#18
Noen som vet hvor mange ST 1 ID3 som skal lages? Det må være veldig mange evt at de selger andre modeller samtidig av denne siden den fortsatt kan bestilles? Kan iallefall ikke se at det skulle ta lang tid å selge 27.000 ID4 når de planlegger å produsere 300.000 i 2021!!!

RJK

Skrev da vitterlig "litt betatester"...


De første er jo blant de som eventuelt vil merke feil og problemer med en bilmodell som er helt ny, og for første gang med rendyrket elektrisk fundament.


Selv om det er tidlig, har vel enkelte merket noen problemer allerede, noe av det er selvsagt pga software-problemene de har hatt, og som skal fikses til de mener programvaren er "ferdig". F.eks. er jo OTA noe som skulle vært på plass allerede, men kommer ikke før denne første versjonen er offisielt ferdig.


Og med "ferdig" menes selvsagt med alle funksjoner som den skulle komme med. Software er jo i realiteten aldri ferdig, men man definerer den som "ferdig" når man har en offisiell "versjon 1.0, eller hvor de nå er i navngivningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjoris

Klart det blir feil på ID4. Tyskerene er ikke veldig gode på å lage feilfrie biler, var mye styr med ETron feks. Men solide forhandlere må klare å ta unna evt utfordringer tenker jeg.

Electric cars in Norway

#21
Elbiler er high tech datateknologi og jeg tror alle bilmerker må gjennom den fasen med barnesykdommer på nye elbil modeller. Men det er klart at ID.3 som bruker samme "skateboard" plattform (den modulære plattformen for elbiler fra Volkswagen (MEB) ), - der kan nok ID.4 tjene på dette.

elektro

Sitat fra: Bjoris på fredag 09. oktober 2020, klokken 23:13
Klart det blir feil på ID4. Tyskerene er ikke veldig gode på å lage feilfrie biler, var mye styr med ETron feks. Men solide forhandlere må klare å ta unna evt utfordringer tenker jeg.

Det er feil på alle biler, spesielt nye modeller. Jeg har hatt både japansk og ikke minst amerikansk siste tiåret.. Men, det er flest tyske biler på veien, derfor er det flest feil på tyske biler og det er det du statistisk vil høre/lese mest om.

Så må man skille mellom hardware og software feil, og driftskritiske/potensielt farlige ting, ting som må utbedres av andre årsaker, men som du kan kjøre med, som kanskje ikke feiler hver gang (som dørhåndtak og ladeluke) og irriterende småting som du kan kjøre med i årevis (som ulyder/bugs).

Hva slags «styr» har det vært med med e-tron? Jeg har en av de første bilene som ble levert til kunder i hele verden og har ikke hatt noe styr. Fikk tilbakekallingen som vel gjaldt de første par tusen bilene, etter et par mnd. E-post og brev i posten fra Audi. Ble så oppringt av Møller. Valgte en dag som passet meg på det verkstedet som ligger nærmest jobben, fikk en e-Golf leiebil, og hentet bilen igjen dagen etter. Veldig lite styr. Og så byttet jeg lysstripen bak et år senere på garanti, etter at den feilet to ganger. Det sammenfalt med service, så det var ikke noe styr. Bortsett fra appen som fungerte dårlig første året og fremdeles ikke har min fulle tillit, og visse funksjoner som kunne være bedre, som vi diskuterer flittig i e-tron forumet, har det ikke vært noe styr. For noen prosent av de 14.000 eierne i Norge vil det naturligvis være annerledes.

På e-Golfen har jeg bare hatt én feil ila. snart seks år, lekkasje i døra bak. Det ble utbedret på garanti helt rutinemessig. Der har også appen vært ustabil. Passat GTE'en var det ikke noe feil på. Den hadde jeg bare et knapt år. Svoger har samme bil, ingen feil på tre år.

Hvis man tråler Facebook grupper og forum for alle merker vil det alltid være mye styr, og ofte flere ganger så mange medlemmer som registrerte biler i disse «owners» gruppene.

Når det gjelder ID.4 da, så vil den ha fordelen av å ikke være først ut på ny plattform og med ny MMI løsning. ID.3 tar nok mye av støyten. Så er jo forventningen fra markedet i dag at man skal levere et produkt som aldri blir ferdig. Volkswagen har jo lovet å kommunisere med 1ST eierne, og så håper jeg de ruller ut bugfixer og visuelle endringer OTA. Men jeg tror ikke de vil gjøre endringer på drivverk, bremser eller grunnleggende funksjoner OTA på mange år. Bilmodeller er jo typegodkjent som de er, så det kan vel diskuteres om dette er lov?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

#23
elektro :+1: :+1: Ja jeg tror du er veldig nærme et fasit svar her. Jeg er helt enig. Men nå er vi vel off topic.

elektro skrev:
"Det er feil på alle biler, spesielt nye modeller. Jeg har hatt både japansk og ikke minst amerikansk siste tiåret.. Men, det er flest tyske biler på veien, derfor er det flest feil på tyske biler og det er det du statistisk vil høre/lese mest om."

elektro

Sitat fra: RJK på fredag 09. oktober 2020, klokken 17:18
Jeg oppfatter 1st-utgavene som et godt tilbud til de som er villig til å være litt betatester, og som kanskje ikke rekker å se eller prøve bilen før den er klar til levering. Da skal du få en godt spekket bil til en god pris.

Det blir jo da litt feil å "sutre" over at man ikke får testet bilen før de er solgt ut.

Vel, det har vel ingen som har sutret. :) Prøver å overtale en del mennesker til å ta skrittet til helelektrisk i dag, i stedet for en ny hybrid. Det hadde vært lettere vært om Volkswagen hadde hatt la oss si én modell i hver region, sånn at folk kunne se men ikke røre. Da tror jeg de hadde de truffet mye bredere, tidlig.

Det er ikke sikkert de hadde behøvd å gjøre dette i alle land, men i Norge er det nå de siste 50% som er ute og handler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#25
"sutret"... Legg merke til gåseøynene.


Om man rekker å få prøvekjørt bilen og deretter bestiller og får en 1.st edition skal man være veldig glad. Samtidig, som jeg skriver, vil jo det være et stort nederlag for VW, for da går ikke bilene fort nok ut.


Det kan høres tullete ut å skrive dette når det fosser ut med ID3 til kunder. Men de hadde nok sett for seg enda flere å levere ut bil til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ihaal

Er fremdeles vanskelig å bli klok på prisingen av ID3 vs ID4. Når de selger godt av ID3 er det vanskelig å forstå at ID4 ikke skal selge enda bedre. Ikke store prosentpåslaget fra ID3 1st pluss til ID4 1st og da får man større bil, større batteri og bedre finish på kjøpet. Hadde følt meg ganske bitter hvis jeg hadde skrevet kontrakt på ID3 1st før jeg så prisingen av ID4 1st.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Bjoris

Det har stått i flere norsk pressemeldinger at det skal produseres 27.000 1ST. I USA ble disse utsolgt på noen timer. Tenker at det er rart om VW ikke allerede har solgt ut ST1 av ID4 allerede...

ID4

Sitat fra: ihaal på lørdag 10. oktober 2020, klokken 11:52
Er fremdeles vanskelig å bli klok på prisingen av ID3 vs ID4. Når de selger godt av ID3 er det vanskelig å forstå at ID4 ikke skal selge enda bedre. Ikke store prosentpåslaget fra ID3 1st pluss til ID4 1st og da får man større bil, større batteri og bedre finish på kjøpet. Hadde følt meg ganske bitter hvis jeg hadde skrevet kontrakt på ID3 1st før jeg så prisingen av ID4 1st.

og ikke minst hengerfeste..... :) Kunne ikke tenkt meg ID3, men ID4 treffer blinken for meg. Dåg ikke innertier, men ikke langt unna.

elektro

Tja, jeg er ikke uenig, ID.4 fremstår som et kupp. Tipper 1ST er utsolgt før 1. november.

Men de som var tidlig ute på ID.3 fikk vel vinterhjul inkluder på Plus utgaven til drøye 400` mens man på ID.4 må ut med nesten 450`. Da får man vel på ID.4 fritt etter minnet ikke største skjermen og Matrix lys, men til gjengjeld mer plass, hengerfeste/takrails og litt større lading/batteri. Men langt fra alle trenger dette, eller har en bil til til dette, da får de med ID.4 bare en bil som er dyrere, litt tregere, kjedeligere å kjøre og vanskeligere å manøvrere i bytrafikk og å parkere? Forskjellige «use caser» tenker jeg. Mange vil jo uansett sikte på ID.4 med firehjulstrekk, så da fyller vel innstegsmodellen med bakhjulstrekk tomrommet. Selv km denne er greit utstyrt.

Tror sjansene for at Volkswagen / Møller har bedre forutsetning for å sette riktig pris enn oss er ganske stor. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA