Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan bilen sees før 1ST blir utsolgt?

Startet av elektro, mandag 05. oktober 2020, klokken 00:49

« forrige - neste »

elektro

Har en del familie og venner som synes det er vanskelig å kjøpe bil usett. Å se bilder og film av bilen blir ikke heelt det samme..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Det er forståelig. Det burde egentlig vært påkrevet at leverandøren gir 14 dagers angrefrist fra dagen varen kan besiktiges og prøves. Det er jo det som er grunnen til at fjernsalg er dekket av angrefristloven. Juridisk burde det anses som fjernsalg, og vil ikke se bort fra at man faktisk ville vunnet en sak på det.

hakotorg

Jeg kan avbestille min ID4 frem til etter jeg har fått prøvekjørt.
De regnet med å få biler inn i desember, om 1st blir utsolgt før den til aner ikke jeg, men ID3 1st er vel enda ikke utsolgt? Så tipper det går fint å vente.
Tar vel kanskje ikke så lang tid før den vanlige varianten kommer heller? Etter 1st er solgt ut.

Strøm Tycoon

Sitat fra: hakotorg på mandag 05. oktober 2020, klokken 07:35
Jeg kan avbestille min ID4 frem til etter jeg har fått prøvekjørt.
De regnet med å få biler inn i desember, om 1st blir utsolgt før den til aner ikke jeg, men ID3 1st er vel enda ikke utsolgt? Så tipper det går fint å vente.
Tar vel kanskje ikke så lang tid før den vanlige varianten kommer heller? Etter 1st er solgt ut.

Ingen med unntak av meg selv har snakket på jobb om ID. 3.

Nær sagt alle snakker om Enyaq og ID. 4. og mange har bestilt ID. 4.

Med det datapunktet velger jeg å tro at det er stor sjanse for at 1st blir solgt ut ganske kjapt sammenlignet med ID. 3.

Magnito

En selger jeg snakket med nevnte at det var snakk om totalt ca 2000 utgaver av 1st og 1st Max som kommer til Norge. Hvis det antallet enda ikke er oppbestilt er det nok ikke usannsynlig at det vil skje i nær fremtid.

elektro

#5
Sitat fra: Magnito på mandag 05. oktober 2020, klokken 11:23
En selger jeg snakket med nevnte at det var snakk om totalt ca 2000 utgaver av 1st og 1st Max som kommer til Norge. Hvis det antallet enda ikke er oppbestilt er det nok ikke usannsynlig at det vil skje i nær fremtid.

I så fall regner jeg med at de er utsolgt ila. veldig kort tid. I USA ble det vel utsolgt første dagen, men det var kanskje ikke mange bilene det var snakk om?

Jeg har også samme inntrykk som deg @model3citizen, at det er ID.4 (og ENYAQ) alle snakker om, litt på bekostning av ID.3. En selger hos Møller bekreftet langt på vei dette til meg.

Men, bare for å drodle litt rundt dette, når man ser på registreringsstatistikken er det jammen mye små- og kompaktklasse biler som selges også! Topp3 elbiler i Norge gjennom tidene er Leaf, e-Golf og BMW i3 med til sammen 42% av alle registrerte elbiler. Litt i mangel av noe annet selvfølgelig, men Model S og X har jo vært der "hele tiden", og for så vidt solgt godt, og ingen av de tre er hverken spesielt billige eller gode. Av det slutter jeg at ID.3 kommer kommer til å forsyne seg grovt av salget disse har hatt. Simpelt hen fordi den er bedre på nesten alle målbare parametre. Den kommer også til å ta salg fra biler som Soul, Kona, Ioniq og Model 3. Mens ID.4 og ENYAQ er et annet segment.

Hvor mye av salget fra e-tron, I-Pace og EQC kommer ID.4 og ENYAQ til å ta? Sikkert mye. Men den kommer nok til å ta enda mer fra biler som Tiguan, RAV4, CRV, Passat og Octavia. I tillegg kommer Mach-E, XC40, ix3, Q4 og Ariya på markedet ila. det neste året. Jeg tror det er plass til alle. For en herlig tid vi lever i!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Pilot

Min forhandler sa at jeg kan bryte kontrakten for ID.4 1st MAX 2WD, kostnadsfritt, helt frem til overtagelsen. Dette fordi de anser ID.4 som meget lettsolgt.

Trond.m

Sitat fra: Pilot på mandag 05. oktober 2020, klokken 19:05
Min forhandler sa at jeg kan bryte kontrakten for ID.4 1st MAX 2WD, kostnadsfritt, helt frem til overtagelsen. Dette fordi de anser ID.4 som meget lettsolgt.
Ja, jeg ser ikke noen konkurrenter i prisklassen under 450K
som leverer SUV med El. hengerfeste, taklast / rail og nesten 500 km rekkevidde.

Roy Aasen

Nå koster Id4 Max nærmere 520000...med vintergummi, da nærmer vi oss  Y  eller Mach e.

Chimp

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:42
Nå koster Id4 Max nærmere 520000...med vintergummi, da nærmer vi oss  Y  eller Mach e.

Nå har jeg ikke kjøpt id4 max, men hadde lett tatt den foran Y eller mach e.

Trond.m

Nettopp. Poenget er at det til 426.000 ikke er noen konkurrenter å se i nær framtid. Kona og e-Niro er i samme prisklasse, men mindre i størrelse og uten mulighet for hengerfeste. Kortere rekkevidde og lavere ladefart har de også.

Roy Aasen

Sitat fra: Chimp på mandag 05. oktober 2020, klokken 21:14
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 05. oktober 2020, klokken 20:42
Nå koster Id4 Max nærmere 520000...med vintergummi, da nærmer vi oss  Y  eller Mach e.

Nå har jeg ikke kjøpt id4 max, men hadde lett tatt den foran Y eller mach e.

Det er vi på bølgelengde.

RJK

Sitat fra: TM på mandag 05. oktober 2020, klokken 21:58
Nettopp. Poenget er at det til 426.000 ikke er noen konkurrenter å se i nær framtid. Kona og e-Niro er i samme prisklasse, men mindre i størrelse og uten mulighet for hengerfeste. Kortere rekkevidde og lavere ladefart har de også.


Både Kona og E-Niro har mulighet for hengerfeste nå, men riktignok bare 300 kg. Kan og montere på eldre versjoner, men da bare som sykkelstativholder/lastebase uten trekk, men 100 kg kuletrykk.


485 km rekkevidde på 2020 Kona med 64 kWh batteri, så du må vel opp på 80 for å få lengre rekkevidde og raskere lading, men om jeg leste rett på en av testene, så trenger man likevel timen på ID.3 ihvertfall, til tross for at den starter med høyere effekt, da den starter utflating tidligere. Men greit, akkurat den kan det hende jeg har lest feil på.


Til opplysning, Kona og E-Niro bruker 54 minutter fra 0-80, ID.3 sier vel 45 min fra 10-80, så da er det nok fort at den bruker ca 10 minutter på 0-80 %.


Rett skal være rett, men om jeg tar feil på noe om ladefart og rekkevidde, så korriger meg gjerne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

ID.4 er en ganske mye større bil enn Kona, med 550 liters bagasjerom kontra 332. Større akselavstand og plass i kupé også.  Sikkert for stor for noen, men likevel et pluss for mange.

ID.4 kommer til å begynne med bare med 82 kWh (77 kWh netto) batteri. Ladetiden er oppgitt til 38 minutter fra 5-80% og det stemte bra med «Batteri Life» på YouTube sin test av ID.3 Pre-produksjonen med samme batteri. Denne brukte ca. 33 minutter fra 10-80% og 30 minutter fra 20-80%. WLTP rekkevidde 496 km.

Kona 64 kWh brukte ca. 54 minutter fra 10-80% og 47 minutter fra 20-80% i Teslabjørn sin test i august 2020. WLTP rekkevidde 484 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bjoris

Vi har også venner som MÅ prøvekjøre før kjøp. Det er forståelig, for mange er dette en stor investering som de skal ha i mange år, ikke alle som tenker som mange her på forumet at en bare kan selge om den ikke stod til forventningene

Det er synd for de går nok glipp av 1ST, men ingen vet hvor mye eller om denne i det hele tatt er verd mer enn de som kommer etter, så jeg har ikke pushet noen på denne utgaven. Interessant at noen har fått bekreftet at de kan trekke seg etter prøvetur! Skal nevne det for de av vår venner som er mest opptatt av dette!

Jeg er helt overbevist om at denne bilen blir et hitt, den ticker så mange bokser at det er helt umulig at den ikke blir en bil svært mange vil ha. Hvis en tenker på alle som kjører rundt i TM3, en sedan. Jeg tror salget av den ville vært ekstremt mye lavere om den kom ut samtidig med ID4, Enyaq e'Mach, XC40.

Mange har valgt biler som ikke er innertier bare for at de ville ha elbil. Nå drar det seg til skikkelig, ikke rart at Tesla hiver seg rundt og vil levere Y fra Kina til Europa. De ser at disse nye vil ta nært alt salg fra TM3.

TMY vil nok selge veldig bra, men jeg tror vi står over, tross god pris pr i dag (491). Det er så mye som spesielt for fruen trigger mer med ID4, designet er spesielt på TMY, det er også ett problem at «slitasjen» på designet er stor allerede lenge før den kommer, den er svært lik TM3 og når jeg ser den så virker den rett og slett litt gml modig allerede. Sikkert mange som er uenig, men slik tenker vi. Så kommer rammeløse vindu, noe dritt, dårlige viskere, merkelige dørhåndtak, midtstilt skjerm, ikke oppvarmet ratt, antakelig mye veistøy ifht ID4. Ja, så har TMY mye annet som ikke ID4 har, men jeg tror mange nå ser at tiden er inne for en elbil som bilnr. 1 og dermed er det god plass til alle som kommer, selv om de nå kommer i store volum.

Summasummarum tror jeg risken med denne bilen er utrolig liten, vi kjøper derfor RWD nå i trygg forvissing om at det nok går ann å bytte seg opp til AWD ID4 eller Enyaq når disse kommer, kaaaanskje TMY fortsatt, men tror ikke fruen er der lengre, aks og ladefart betyr nada for henne. Overnevnte samt svært mye bedre svingradius og ikke minst skiluke samt litt mindre bredde og lengde samtidig som mer enn stor nok gjør nok at vi falt av Tesla bølgen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA