Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sikring av last i bagasjerom?

Startet av Bjoris, onsdag 30. september 2020, klokken 22:02

« forrige - neste »

Bjoris

Det er som kjent en av de mer irriterende tingene med 1ST at dette ikke var med. Vi er opptatt av dette, men har ikke det på ENiroen vår heller, vi legger over bagasjerom-skjuleren og tenker at det er nok, men det er det nok ikke.

Fint om noen kan legge ut info dersom de har funnet noen løsning eller snakket med forhandler... Festene er helt sikker der bak tak trekket så er vel bare å få noe ettermontert vel?

tomatchili

Jag frågade en förhandlar om just det. Han menade att det "troligen inte" kommer att gå att ettermontera VWs sikringssytem utan att man är hänvisade till 3:de parts produkter.

Magnito

#2
Jeg spurte også en forhandler om dette, og vedkommende mente også at det ikke ble lagt til rette for ettermontering.

Jeg ser imidlertid av tekniske data for 1st at det er «fire kraftige surrekroker for sikring av last i bagasjerom» så det går kanskje an å bruke et nett for å sikre lasten selv om man ikke får et delingsnett for å skille kupé fra bagasjerom?

Turist

Min forhandler forklarte at delingsnettet festes i taket, og at hele himlingen er tilpasset dette.
Det stemmer også med hvordan det har vært på tidligere VAG biler jeg har hatt.
Dermed kan man se bort fra dette i 1st, men det er på plass i Max.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

Magnito

Det var vel ca det samme som jeg sa. Men, fester for bagasjenett (ikke delingsnett) er tilstede selv om nettet ikke følger med, og ved å å benytte et slikt nett av tilstrekkelig størrelse vil man jo i de aller fleste tilfelle kunne oppnå samme funksjon som et delingsnett. Vil man ikke det?

Trond.m

Sitat fra: Turist på fredag 02. oktober 2020, klokken 10:30
Min forhandler forklarte at delingsnettet festes i taket, og at hele himlingen er tilpasset dette.
Det stemmer også med hvordan det har vært på tidligere VAG biler jeg har hatt.
Dermed kan man se bort fra dette i 1st, men det er på plass i Max.
Utrolig at VW (og de fleste andre) lager 2 versjoner av taktrekk / b-stolper for å kunne selge et nett til drøyt en 1000-lapp. Det burde ikke være standard, på lik linje med kroker i bagasjerommet. Kan ikke forstå at de sparer penger på det heller, og hvis de hadde lagt på noen 100 lapper i prisen på bilen ville alle kunne sikre lasten tilfredsstillende.

hELgenen

Kunne ikke vært mer enig. Dessverre ikke noe nytt at VW driver med denne type sklitaklinger.

Trond.m

Men det samme gjelder Audi, Mercedes, BMW og sikkert mange flere, så VW skiller seg ikke negativt ut.
Synes uansett av VW med id.4 1St har kommet med en veldig komplett bil til en god pris. Så lenge man laster under høyden på baksetene og stropper fast ekstra tunge gjenstander til lastekrokene, så skal man være trygg.

ihaal

Ifølge min forhandler jobber de visstnok med en løsning for for dette, håper det kommer på plass.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

daktari

Ikke sikkert de har 2 versjoner av innertak. En Citroën jeg hadde var det skåret ut hull, og bak der var det feste for nett på angitt sted. Jeg fant ut det fordi plasdekselet over hullet var ikke festet ordentlig. Så.markeringen, men plastdekselet/lokket gjorde at utskjæringen ikke syntes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: ihaal på mandag 26. oktober 2020, klokken 15:35
Ifølge min forhandler jobber de visstnok med en løsning for for dette, håper det kommer på plass.
Akkurat det er en idiotisk differensiering til Max. Det burde i det minste være fester så de kunne selge nett som tilbehør. Skulle tro de forstod at dette ville gi en merinntekt, uten at de mister Max salg.

Bjoris

Tenker at det er nok fester bak innertaket så vet en hvor dette er så trornjeg det er ganske kurant å få satt inn fester i taket, iallefall merkelig om de har to typer stålkonstruksjon av taket...

Trond.m

Vel, jeg skjærer definitivt ikke hull i taktrekket for å se om det er noe bak. Men legg gjern ut bilde når du har gjort det  ;)

Bjoris

Sitat fra: TM på mandag 26. oktober 2020, klokken 20:58
Vel, jeg skjærer definitivt ikke hull i taktrekket for å se om det er noe bak. Men legg gjern ut bilde når du har gjort det  ;)

Haha, litt sjansen må en jo ta 8) Nei, dette må jo selvsagt Møller gjøre

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA