Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis EAP

Startet av Lapskaus, onsdag 17. mars 2021, klokken 15:46

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: z4rd på søndag 04. april 2021, klokken 11:01
Du kan vel justere "aggresiviteten" i Tesla også ref. "Mad Max" osv.  Hvilken innstilling kjørte du med? Høyeste verdi skal gjennomføre filskifte raskere.

Eneste forskjellen er vel at man ikke kan ignorere fartsgrensene helt i en Tesla, men kan sette en threshold/referanseverdi, eksempelvis +10km/t over grensa... Eller tenkte du på noe annet?
Ja, valgte madmax på filskift. Audi har kun manuelt filskift. Kult at Tesla får til auto filskift, men mest gimmick.

I Audi kunne jeg justere hvor brått den bremset og akset for andre biler. "Rolig, normal, sportslig". Sportslig i Audi er litt sånn AP funker, litt brå aks og kommer litt nærme før den bremser ganske tydelig.

Fartsgrense, Tesla krever å justere fart etter fartsgrense, både reduksjon og økning. I Audi kunne man skru av den funksjonen. Tyskerne skjønte vel at presisjonen var for lav.

Ellers klarte ikke Teslaen å få med seg ett eneste 110-skilt og trodde det var 80 km/t fra Rudshøgda til Kolomoen. AP lot meg heldigvis holde ønsket fart i perioder uansett. Kanskje pga 4-felt? Men det ble mye forsøk på nedbremsing fra bilen, så ga den seg, nye forsøk osv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 10:57
Nå fikk jeg endelig EAP filskiftet til å fungere. Det var mye bedre enn ren AP. Men synes fortsatt Audi og Jaguar sin "automatiska aktivering og deaktivering" er mye mye smidigere på motorvei. EAP bruker for mye tid/for treg til filskift, og på 15 mil motorvei med lite trafikk trakk den seg en gang uten at jeg så noen god grunn. Når det kommer til ren AP funksjonalitet er de jevnere, alle har litt pingpong.
Frem til Tesla får fullstendig automatisk filskifte så er jeg enig i at Jaguar og Audi sin løsning er bedre.

Synd at de løsningene krever mye bedre veimerking enn Tesla, og at de ikke varsler når de gir opp autostyring. Det gjør nytteverdien av de mye mindre, i praksis kan de bare benyttes på nesten rett vei med perfekt oppmerking.

Vet ikke hvor mange ganger jeg har kjørt med Jaguaren og trodd at autostyring var på, bare for å oppdage at den har gitt opp i første sving.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. april 2021, klokken 11:11
Sitat fra: z4rd på søndag 04. april 2021, klokken 11:01
Du kan vel justere "aggresiviteten" i Tesla også ref. "Mad Max" osv.  Hvilken innstilling kjørte du med? Høyeste verdi skal gjennomføre filskifte raskere.

Eneste forskjellen er vel at man ikke kan ignorere fartsgrensene helt i en Tesla, men kan sette en threshold/referanseverdi, eksempelvis +10km/t over grensa...
Mad Max osv justerer hvor ofte den vil foreslå filskifte, ikke hvor fort den gjør selve filskiftet.

Tesla justerer ikke etter fartsgrensen på motorveier av en eller annen grunn.  Skulle gjerne hatt mulighet for å overstyre dette både for landevei og motorvei.
Ok, min fikk 2 sjanser til å kjøre forbi av seg selv men ville heller loke i 90 enn å holde 110+. Då tenkte jeg det ikke finnes hel-automatisk i Norge. Jeg kjørte bare manuell initiering med blinkern.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

z4rd

#33
Ja, stemmer det. Det er dessverre slik i Norge... er ikke sånn i USA, da den faktisk gjennomfører filskifte selv der. Men jeg dobbeltsjekket nå, og denne innstillingen justerer hvor ofte den gjennomfører filskifte avhengig av farten til andre biler i nærheten - og ikke hvordan filskifte gjøres...

En liten referansevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=LQOTdTEliWI
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

daktari: Kolomoen og nordover er tidvis helt krise, pga bygging i nyere tid, men Kolomoen og sørover er null stress med AP, i begge retninger. Denne ruta har jeg uttalige runder på med både TMX og TM3. Ellers er ikke Auto Lange Change gimmick i USA, problemet er at vi har en 50%-løsning her pga regelverket vi er underlagt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Ca halvt år siden E6 forbi Hamar åpnet.
De hadde fått bedre karakter av meg hvis de tilpasset SW til våre europeiske forhold. Blir som et tastatur uten æøå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: z4rd på søndag 04. april 2021, klokken 11:26
.....og denne innstillingen justerer hvor ofte den gjennomfører filskifte avhengig av farten til andre biler i nærheten - og ikke hvordan filskifte gjøres...
En annen måte å si det på, er at innstillingene angir fartsdifferansen mellom deg og bilen du tar igjen.
I Mad Max foreslår AP filskift selv om bilen foran deg bare kjører bittelitt senere enn deg selv. Som andre påpeker skjer selve filskiftet på samme rolige måte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: daktari på søndag 04. april 2021, klokken 11:18
Sitat fra: z4rd på søndag 04. april 2021, klokken 11:01
Du kan vel justere "aggresiviteten" i Tesla også ref. "Mad Max" osv.  Hvilken innstilling kjørte du med? Høyeste verdi skal gjennomføre filskifte raskere.

Eneste forskjellen er vel at man ikke kan ignorere fartsgrensene helt i en Tesla, men kan sette en threshold/referanseverdi, eksempelvis +10km/t over grensa... Eller tenkte du på noe annet?
Ja, valgte madmax på filskift. Audi har kun manuelt filskift. Kult at Tesla får til auto filskift, men mest gimmick.

I Audi kunne jeg justere hvor brått den bremset og akset for andre biler. "Rolig, normal, sportslig". Sportslig i Audi er litt sånn AP funker, litt brå aks og kommer litt nærme før den bremser ganske tydelig.

Fartsgrense, Tesla krever å justere fart etter fartsgrense, både reduksjon og økning. I Audi kunne man skru av den funksjonen. Tyskerne skjønte vel at presisjonen var for lav.

Ellers klarte ikke Teslaen å få med seg ett eneste 110-skilt og trodde det var 80 km/t fra Rudshøgda til Kolomoen. AP lot meg heldigvis holde ønsket fart i perioder uansett. Kanskje pga 4-felt? Men det ble mye forsøk på nedbremsing fra bilen, så ga den seg, nye forsøk osv.
Mulig det hjelper å slå på chill mode?

Og ja, på motorvei kan du kjøre 150 på AP uavhengig av fartsgrense.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA