Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Thule Wingbar - påvirker rekkevidde?

Startet av jgstarcaster, søndag 04. oktober 2020, klokken 12:24

« forrige - neste »

jgstarcaster

Hei,

Jeg har nylig kjøpt en 2018 Launch Edition, 40 kwh, og vil kjøpe takstativ.

Jeg lurte på om noen her har erfaring med Thule sin Wingbar. Påvirker det rekkevidden eller?

RJK

På min Kona var det knapt merkbart om merkbart overhode. Det var først når jeg monterte på en takboks at jeg merket forskjeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thomasez

Har bare kjørt med skistativ oppå Nissans versjon og det gir 15% økt forbruk.

Wingbar alene er nok mye bedre, men øker nok forbruket noe.

Åkleiva

Har 2018 Launch Edition.

Står på Wingbars nå, men det har bare blitt småkjøring med kun barene på og da følger jeg ikke med på forbruket.

Men i sommer kjørte jeg langtur E39, Bergen - Sunnmøre med wingbars + thule pacific 700 takboks.
Det er kupert og hovedsaklig 80-sone.
Endte da på 15,4 kWh/100 km på en finværsdag og helt fullpakket bil.

Trekkoppbil

Wingbar ser smart ut med hensyn til luftmotstand og enkle fester i T-spor.
Men når man har mange ting på taket, så veit jeg ikke om luftmotstanden på barene betyr så mye, da det blir motstand alikevel.

Og jeg synes det er mye knot med wingbars:
Det kan være tidkrevende å finne ut av hva slags t-kroker som passer, og hvor man får kjøpt t-kroker til ulike typer holdere og bokser man måtte ha.
Hver gang man skal sette nytt utstyr på taket,så må man klippe til gummilister og kanskje ta av og på andre typer holdere man måtte ha på taket. Skal du stadig ta holdere av og på, så kan det bli mye knot med å klippe til gummilister. Har du f.eks bagasje boks og sykkelstativer på taket, så kan det bli behov til å begynne med å tilpasse litt ved å flytte stativer og bokser i sideretning for å finne posisjoner som passer, og at bagasje og utstyr krasjer minst mulig. Med vingbar risikerer du å måtte demontere det meste og klippe til gummilistene, hver gang du skal gjøre små omrokkeringer.

Egentlig savner jeg de gamle aerobars.  De gir nok mer luftmotstand, men det kan være vært det, for å unngå så mye knot.

RJK

Mulig jeg husker feil, og at de var med børster istedet for gummilist, men er ikke de ellers det samme som thule pro bars?


Har Wingbar Edge i sort til Kona, og eneste problemet med de, er kantavslutningene kan "krasje" med vidden på visse taktelt. En annen ulempe er at de bygger lavt, slik at jeg må ha takboksen lengre frem for ikke å krasje med bakluka, mens Wingbar og vanlig fotsats som hadde bygd høyere, så hadde den muligens gått mer klar av bakluka pga vinkelen. Høyere opp, så kan den tas lengre bak før luka treffer takboksen.


Takboksen jeg har, bygger ned etter bakre vingen og foran fremre vingen, så den ligger tettere mot taket, men fremdeles slik at jeg kan åpne takluka om jeg vil. Og jeg bruker ikke skruer for å gå i sporet, så den ligger og "gnisser" (holdes på plass pga friksjon) oppå wingen i tillegg til de klørne som klemmer boksen fast i vingen ved saksegrepet mot vingen. Dermed unngår jeg og å måtte klippe gummilista.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Thule sine Wingbar er endret nå fra en til to gummilister som ligger parallelt på hver sin side av sporet, slik at man ikke lenger trenger å klippe til for å få plass til utstyr. Men må muligens ha adaptere til noe av utstyret man skal montere ja.... For takboksen tror jeg den bare griper rundt hele greia (fikk hjelp til å finne deler og montere hos Thansen).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA