Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer med Fuglesyn (Bird’s eye view)

Startet av geirci2, lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:03

« forrige - neste »

Motorwatt

Tror dette blir forbeholdt som en del av FSD-pakken. Tesla må begynne å tilføre produktet flere fordeler/muligheter for å kunne forsvare den etterhvert høye prisen, og jeg synes det er lite rom for fortolkninger av Twitter-meldingen. Men så er det vel også slik at meldinger fra EM veldig ofte er så lite konkrete at det åpner for spekulasjoner. Kanskje også bevisst?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emphezis

Antar han mener ala løsninger som vi finner i BMW og Audi når han skriver vektorbasert birdseye view da.

https://youtu.be/q43umm8UgYM
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

geear

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:46
Problemet er vel at ingen av kameraene sikter rett ned på bakken. De bilene med kamera under speilene og i støtfangere har vel også Fisheye-objektiver, mens Teslas kameraer sikter forover, bakover og ut til sidene. Man ser ikke rett ned på fortauskanter, og frontkamera sitter for høyt til å se rett ned på hva som er under støtfangeren. Men sikkert mye som kan fikses på i software, men er redd det blir en kvasi-løsning.
Ser den altså, men tror allikevel det blir en godt brukbar løsning som er mye bedre enn å ikke ha. Selv om du ikke ser hjulene fra kameraene, så ser du siden på bilen og det er rimelig nært å få med bakhjulene på skjermkameraene. Og p-sensorene blir jo også med som hjelpemiddel.

Motorwatt

For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte  bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Smurfboy

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 19:16
For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte  bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....

Min tolkning er at alt satses på AP/FSD og at bilen da skal parkere helt selv ved hjelp av eksisterende kameraer og sensorer, da trenger man ikke 360 view

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 19:16
For min del ville jeg ikke sette forhåpningen så høye at de engang nærmer seg de to videoene i denne tråden fra VW, BMW, og Audi som har hatt dette i tankene da de konstruerte  bilene. Fatter bare ikke hvorfor Tesla ikke fikk med seg dette, og kanskje spesielt på TM3 og TMY. Da disse var på tegnebrettet, var slike kameraer allerede installert på en rekke bilmodeller fra andre produsenter. På den annen side: Hvis årsaken til "forglemmelsen" er at de egentlig har noe som er (minst) like bra, så er det forståelig og tilgivelig .....
Hva ligger bak påstanden om at det er en forglemmelse og at Tesla ikke har hatt det i tankene lenge?
Høres mest ut som spekulasjoner. Software kan "rendre" bilder fra kameraer enormt, og det er ikke behov for at kameraene dekker alt areal rundt bilen. Alle områdene fanges opp av kamera når bilen forflytter seg.
Det er dette Land Rover bruker i funksjonen "gjennomsiktig panser", og man kan se bakken under bilen. De benytter samme prinsipp til å gjøre tilhengeren gjennomsiktig. veldig stilig. Hvorfor skal ikke Tesla kunne gjøre omtrent det samme? Det er kun snakk om software, og bilen må bare bevege seg litt før hele området rundt og under bilen er dekket. Bilen kan jo også lagre de siste meterne før du stopper slik at hele området dukker opp med en gang man slår på funksjonen.
https://www.klikk.no/motor/land-rovers-kamerasystem-gjor-tilhengeren-gjennomsiktig-4312512
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/naOPen/land-rover-vil-gi-deg-gjennomsiktig-panser
Jeg bare spekulerer, og tror Tesla også kan få til noe tilsvarende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Den kan vel ikke "rendre" bilder den aldri har sett? Hvis man ser på Sentry-bilder fra frontkamera ser man hva den ikke ser....

SitatHøres mest ut som spekulasjoner.
SitatJeg bare spekulerer,
:D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#22
Sitat fra: Motorwatt på mandag 05. oktober 2020, klokken 23:08
Den kan vel ikke "rendre" bilder den aldri har sett? Hvis man ser på Sentry-bilder fra frontkamera ser man hva den ikke ser....
https://www.tesla.com/no_NO/autopilot
Scroll nedover til kameraer og klikk på "Lær mer om kameravinkler, radar og ultrasoniske detektorer".
Det du ser av sentryopptak på skjermen er vel bare bildet fra hovedkamera?
Det er jo to kameraer til i frontruta.
Bred:
120 graders fisheye linse fanger opp trafikklys, hindringer i kjørebanen, objekter nærme bilen. Spesielt nyttig i bytrafikk og kjøring i lav hastighet.
Smal:
Gir en fokusert, langtrekkende visning av fjerne funksjoner. Nyttig i høy hastighet.
I skissen med kamerasektorer ser man at det ikke ser store områder kameraene ikke dekker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#23
Jeg tror allikevel at kameraene sitter for høyt.

Selvsagt er alt dette spekulasjoner enten de fremstår som negative eller positive. Som jeg sier har nok Tesla funnet på noe lurt, men at dette vil tilsvare det vi ser fra de foran nevnte videoer tviler iallfall jeg på (hvis det er tillatt, da).

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 06:43
Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.
Ja, nettopp, det er slik alle disse systemene fungerer i større eller mindre grad. Og som jeg også har sagt så kan de sette opp systemet til alltid å lagre de siste bildene før bilen stopper. Da har systemet all info når man slår på funskjonen, og man slipper s#blindsoner". Hvis gjenstander har dukket opp i blindsonene i mellomtiden, vil "parkeringssensorene" kunne oppdage det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 06:43
Hvis kameraene sitter for høyt er det bare er problem de første meterne man kjører. Hvis vi sier f.eks. at kameraene har en blindsone på 2 meter foran bilen så betyr det at etter du har kjørt 2 meter så har bilen sett hva som er rett foran støtfangeren. Etter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen, og det er "bare" å lagre disse bildene og behandle de på en måte som gjør at de ser bra ut. Har sett lignende før, altså at man slår på bird's eye og deler av bildet bare er svart fram til man har kjørt noen meter.

Jepp, det er akkurat slik det (kan) gjøres.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

SitatEtter du har kjørt 10 meter har bilen sett hva som er foran, ved siden av og bak bilen,

Hvis man skal parallell-parkere er det vel ikke ofte man får kjørt 10 meter først?  Men jeg gjentar at jeg ikke ser bort fra at man på en eller annen måte kan ha funnet på en smart løsning (og kanskje spesielt etter å ha brukt endel år på å finne den. De burde bare ha spurt på dette forumet først  :D).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 09:27Hvis man skal parallell-parkere er det vel ikke ofte man får kjørt 10 meter først?  Men jeg gjentar at jeg ikke ser bort fra at man på en eller annen måte kan ha funnet på en smart løsning (og kanskje spesielt etter å ha brukt endel år på å finne den. De burde bare ha spurt på dette forumet først  :D).

Man kjører vel gjerne lengre enn 10 meter før man skal parkere igjen? Eller tenker du hvis man bare skal flytte bilen fra en plass til plassen ved siden av?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kodax

Er det hindringer som radaren eller sensorene fanger opp, så vil vel ikke en kommende FSD kjøre på det, og da er det vel naturlig at det også reflekteres i birdseye?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA