Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av brukt Ampera e - typiske feil, realistiske priser

Startet av Sjalabais, lørdag 03. oktober 2020, klokken 17:48

« forrige - neste »

Sjalabais

Hei, vi ser etter en brukt elbil med god rekkevidde (300+km) og vi vil helst ikke betale så mye mer enn 200k kr...kan hende disse krava er umulige, men Ampera e utmerker seg jo som et alternativ hvor vi er nære med å få tilfredstilt våre krav. Men vi sliter med følgende:


  • Det er få biler til salgs og mange ligger på rundt 250000kr for tre år gamle biler - et verditap på bare 17000kr/år høres utrolig urealistisk ut!?
  • Vi finner nesten ikke bruktbilanmeldelser/used car reviews. Opel er jo et bunnslammerke, jeg ville ellers aldri ha kjøpt en slik om ikke elbilen hadde utmerket seg med rekkevidden. Hva ser man etter?
  • Jeg ser at en brukt Chevy Bolt er et potensielt gunstig alternativ. Skal det mye til for å få en slik til å fungere i Norge? Er det noen som importerer disse profesjonelt?
2012 Leaf Tekna

Stikkkontakt

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 03. oktober 2020, klokken 17:48
Hei, vi ser etter en brukt elbil med god rekkevidde (300+km) og vi vil helst ikke betale så mye mer enn 200k kr...kan hende disse krava er umulige, men Ampera e utmerker seg jo som et alternativ hvor vi er nære med å få tilfredstilt våre krav. Men vi sliter med følgende:


  • Det er få biler til salgs og mange ligger på rundt 250000kr for tre år gamle biler - et verditap på bare 17000kr/år høres utrolig urealistisk ut!?
  • Vi finner nesten ikke bruktbilanmeldelser/used car reviews. Opel er jo et bunnslammerke, jeg ville ellers aldri ha kjøpt en slik om ikke elbilen hadde utmerket seg med rekkevidden. Hva ser man etter?
  • Jeg ser at en brukt Chevy Bolt er et potensielt gunstig alternativ. Skal det mye til for å få en slik til å fungere i Norge? Er det noen som importerer disse profesjonelt?

Prisen er det markedet vil betale. En 2017 med begge pakkene og 60000-ish km går for 250.000 pr idag. Utrolig for de som kjøpte til den lave introprisen.

Generelt er det ekstremt lite tull. Enkel og grei bil med robust elektronikk og mekanikk. Vi hadde absolutt null feil på vår i løpet av tre år.

Kjøp Ampera. På generelt grunnlag er søster modeller med badge som ikke selges i Norge ukurant og vanskeligere å selge. Same, same, but different.

RJK

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 03. oktober 2020, klokken 17:48
Hei, vi ser etter en brukt elbil med god rekkevidde (300+km) og vi vil helst ikke betale så mye mer enn 200k kr...kan hende disse krava er umulige, men Ampera e utmerker seg jo som et alternativ hvor vi er nære med å få tilfredstilt våre krav. Men vi sliter med følgende:


       
  • Det er få biler til salgs og mange ligger på rundt 250000kr for tre år gamle biler - et verditap på bare 17000kr/år høres utrolig urealistisk ut!?
  • Vi finner nesten ikke bruktbilanmeldelser/used car reviews. Opel er jo et bunnslammerke, jeg ville ellers aldri ha kjøpt en slik om ikke elbilen hadde utmerket seg med rekkevidden. Hva ser man etter?
  • Jeg ser at en brukt Chevy Bolt er et potensielt gunstig alternativ. Skal det mye til for å få en slik til å fungere i Norge? Er det noen som importerer disse profesjonelt?


For reviews, så kan du gjerne lese det som står om Bolt, da de er tilnærmet identisk. Men jeg ville ikke satset på en slik pga mangler med radio og navi, samt hurtiglading.


Tror ikke du finner adapter, eller finner den  ferdig ombygd/får bygd den om til CCS type 2, fra CCS type 1 som Bolt er utstyrt med. Hurtiglading er jo litt essensielt på biler som kan gå langt, men om du holder deg innenfor hva den har av rekkevidde, og kan klare deg med ACC, så er det absolutt en grei bil. Men uten europeisk CCS, skal den være godt billigere enn Opel AmperaE.


EDIT: Ser ut som du faktisk kan få kjøpt ombyggingskit, så da spørs det bare hva det koster å bygge om:


https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-type1-type2
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sjalabais

Tusen takk for to raske og gode svar!

@stikkontakt, hvorfor solgte dere igjen bilen etter bare tre år? Er det naturlig å forvente at batteriet har blitt testet før salg? Hvilken app bruker du for å sjekke SOH med OBD dongel?

Vi ser på en 2017 modell nå, like i nabolaget, for 265000 kr. Tilfeldigvis er dette også den nøyaktige nyprisen for en MG ZS Luxury. Sistnevnte har en kapasitet på under 300 km, i verste fall halvparten av en Ampera e. Men hurtiglading bør være grei på den, og tre år ekstra garanti pluss valgmulighetene man har som nybilkunde er ikke til å kimse av. Er denne sammenlikningen bare tull?

Kona mi er brått klar for å kjøpe bil, mens jeg er typen som gjerne driver med 6-12 måneder research i forveien. Skal si at det holder på å ryke noen sikringer her hos meg nå, hehe.
2012 Leaf Tekna

chargedup

Jeg har en Ampera 2018 med en ødelagt battericelle som blir fikset nå. Appen Torque pro med Bolt PID ( https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sY5n8WFu52U6a4_mg3MdcGcmDk3scAP8_muSy-BlXPc/edit#gid=1967864522 PID) viste fortsatt bra SOH, men jeg kunne sjekke spenning for hver battericelle og jeg kunne derfor se at en av cellene var ødelagt. Dvs at appen ikke vil gi deg "korrekt" svar (som feks Leafspy) for SOH og da blir appen ganske ubrukelig for å kjøpe bruktbil. Bilen min var inne i mai for en tilbakekalling der Opel "testet" (det de sa tilbakekalling var) batteriet og batteriet var ok, så det skjer uansett plutselig hvis det skjer.
Min bil blir fikset på garanti, men det må man jo også forvente når en ødelagt celle gjør at jeg bare har ca 50% batterikapasitet tilgjengelig fra 100-0% og bilen har 8 år/160'km garanti på batteriet. De skifter 1/5 av batteriet mitt selv om kun en celle er ødelagt. Ved å kjøpe Bolt har man i realiteten null garanti og batteripakken koster over 15' USD som igjen blir at 1/5 koster 30' NOK + arbeid + leiebil (er på 5. uken nå). I mine øyne får man ikke Bolt billig nok på finn i forhold til Ampera til å ta den risikoen. Jeg vurderte selv billigste Bolt som lå ute til 210' da jeg kjøpte Ampera til 230' og med batterifeil er jeg glad for at jeg valgte Opelen.

Jeg fikk ingen advarsel i display om at noe var feil (sikkert derfor også SOH ikke viser riktig), men så hvor lite kWh jeg hadde brukt av batteri vs batteriprosent før jeg brukte appen til å se over cellene. Batterifeilen er ikke helt uvanlig hvis man leser seg opp på Bolt forum (sjelden man finner noe om batterifeil her eller på facebook om Ampera), men ellers er det relativt lite feil på Ampera.

Finnes de som har betalt over 400' for bilene sine nye, men enig i at Ampera har holdt seg for godt i verdi, spesielt hvis man tar utgangspunkt i de laveste nybilprisene. Grunnen til at den har hatt lavt verditap er helt sikkert fordi den er en vinner når man ser på pris vs rekkevidde (både som nybil til 335' og som bruktbil. Gitt at man ser bort ifra Zoe).

Ampera er en fin/trygg/traust elbil med lang rekkevidde, men mangler app og har relativt treg hurtiglading (topphastighet på ca 46kW kombinert med stort batteri) i forhold til feks Tesla/Porsche/Audi med opptil 250kW eller Opel's nye Corsa-e med 100kW. Man kan sammenligne en 2017 Ampera med ny MG ZS, men det er to ganske forskjellige biler og rekkeviddeforskjellen er sannsynligvis hovedgrunnen til at de er priset relativt likt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 03. oktober 2020, klokken 18:40
Tusen takk for to raske og gode svar!

@stikkontakt, hvorfor solgte dere igjen bilen etter bare tre år? Er det naturlig å forvente at batteriet har blitt testet før salg?

Vi ser på en 2017 modell nå, like i nabolaget, for 265000 kr. Tilfeldigvis er dette også den nøyaktige nyprisen for en MG ZS Luxury.

Vi solgte og kjøpte MG ZS. Det gikk på tryggheten med ny bil, garanti osv.
Hadde ikke bruk for så lang rekkevidde og hun likte MGen. Det er plusser og minuser. MG har mer plass og mer utstyr samt at interiøret er mindre hardplast. Drivlinje, batteri, akselerasjon og dynamikk er bedre på Opel.

Sjalabais

Oi, så du er jo mer eller mindre guruen min her nå, med det samme valget. Jeg også ser for meg at en ny bil til samme pris er det bedre valget. Brått ble også denne beslutningen lagt litt press på, fordi den ene av de to bensinbilene våre fikk bruksforbruk på PKK i dag, den så ille ut under. Den andre bilen er ikke ferdig mekket en gang...

Hva mener du med at drivlinjen er bedre i Opelen? Om du har skrevet noe om erfaringene med MG så langt eller vil si noe om det, er jeg svært interessert i å lese det.
2012 Leaf Tekna

Stikkkontakt

Sitat fra: Sjalabais på mandag 05. oktober 2020, klokken 14:18

Hva mener du med at drivlinjen er bedre i Opelen? Om du har skrevet noe om erfaringene med MG så langt eller vil si noe om det, er jeg svært interessert i å lese det.

Bedre drivlinje=større batteri og sterkere motor.
Opplever Opelen som gøyere å kjøre pga raskere akselerasjon og stivere understell.
Ellers har jeg lite erfaring med MGen. Den kjøres utelukkende av min kone. Men hun er veldig glad i den sier hun. En fordel med MG er at de tydeligvis tar oppdateringer seriøst. De har fikset masse bugs og tåpelige alarmer allerede. Nå nylig gjorde de det mulig å lade uten å låse bilen, noe som er litt irriterende når man bor øde til med privat garasje

chargedup

Sitat fra: Sjalabais på mandag 05. oktober 2020, klokken 14:18
Jeg også ser for meg at en ny bil til samme pris er det bedre valget.
Hvis rekkevidde over 300km er noe man kun trenger et par ganger i året er jeg helt enig. Hurtiglading er helt greit så lenge man er inneforstått med det, men den daglige kjøringen bør kunne dekkes av AC lading.
Merk at nybil normalt har et høyere verditap enn bruktbil slik at det å ha nybillukt og lang garanti ofte koster mer totalt enn nyere bruktbil selv om den har noe høyere vedlikeholdskostnader.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Sjalabais

@chargedup, jeg så ikke kommentaren din tidligere, men her var mye å ta tak i...ja, batterigaranti er verdt en hel del for å være sikret for slike katastrofale feil. Er det i praksis ingen lettvint måte å forsikre seg om godt batteri på, ved bruktkjøp? Hvilken rekkevidde skal en 2017 modell ha i dag? Dette med app med PID må jeg lese meg opp, helt nytt for meg. Min ELM dongle klarer ikke å kommunisere med Leafen vår, så jeg har aldri hatt en fungerende app på den heller.

En nabo mente at Zoe var like stor som Ampera e/Bolt, men det er vel ikke helt sant?
2012 Leaf Tekna

TB

Ampera e er (litt) større enn Zoe

Her er en sammenligning:
https://youtu.be/wGk18MF5Vpc
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA