Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh  (Lest 677 ganger)

twinpeaks

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 186
    • Vis profil
Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh
« på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 12:46 »
Hei,

jeg har prøvd å finne noe her eller på KIA hjemmesiden, men uten hell.

Finnes det noen anbefalt område hvor SoC (state of charge) burde ligge i hverdagen (hvis man i utgangspunkt ikke trenger å lade helt opp)? Jeg har Tesla og da er det batteriekspertene som anbefaler for eks  å være i hverdagen mellom 40 % til 70 %, Tesla selv sier i daglig drift opp til 90 %.

Finnes det tilsvarende anbefalinger for Kia Soul 2020 modell (som foreldre mine får snart)?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3970
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh
« Svar #1 på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 14:47 »
Samme drivlinja som min bil, og der sies det at du kan lade til 100 %. De har en egen buffer både i topp og bunn, slik at du ikke skal klare å ødelegge i noe større grad. Og hvor ofte kjører man helt tom og inn på "turtle mode"? Sannsynligvis langt færre ganger enn antall ganger man fyller til 100 %.

Men som du sier, du har sjeldent bruk for full kapasitet, så ha som standard 10 % og 90 %, så vil jeg si du fremdeles er godt innenfor marginene. Er du usikker, kan du selvsagt være veldig konservativ og gå for 20 & og 80 %, men føler at de anbefalingene er fra tiden da bilprodusentene ikke la inn egen buffer som du ikke ser.

Du bør likevel kjøre den godt nedenfor 10 % og saktelade opp til 100 % innimellom, kanskje så ofte som annenhver måned ihvertfall, for at BMS'en skal få kalibrert seg selv og batteriene innimellom. Da blir rekkeviddeanslagene og batterihelsen sjekket, kalibrert og justert av bilens programvare. Ihvertfall slik jeg forstod det som stod i manualen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1533
    • Vis profil
Sv: Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh
« Svar #2 på: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 18:42 »
Jeg har Tesla og da er det batteriekspertene som anbefaler for eks  å være i hverdagen mellom 40 % til 70 %, Tesla selv sier i daglig drift opp til 90 %.

Finnes det tilsvarende anbefalinger for Kia Soul 2020 modell (som foreldre mine får snart)?

40 - 70 % høres jo ut som et fornuftig valg dersom man ikke har daglig behov for å bruke mer av batteriet, og det stemmer bra med anbefalingene fra Battery University (linken nedenfor).

Selv har jeg satt ladegrensen i bilen for AC lading til 80% (Jeg kjører nå Hyundai Ioniq 2020, men det kan settes på samme måte på E-Soul, i step av 10%).
De få gangene jeg skal på langtur så setter jeg ladegrensen til 100% og lader opp natten før jeg drar.

Det som er viktigst for å få lang holdbarhet på batteriet er at det ikke står ladet til 100% over lengre tidsperioder og i varme temperaturer, samt at man ikke regelmessig kjører batteriet helt tomt .

Mye morsom lesing på  Battery University for de som vil gå i dybden på dette :)
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

mvh
Hugo

PS: Jeg gjør forresten noe av det samme på elsykkelen, passer på at den ikke er ladet til 100% unntatt like før jeg skal ta den i bruk. 
« Siste redigering: Lørdag 03. Oktober 2020, klokken 18:45 av goggo »
Bor nær Kristiansand
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Hyundai Ioniq (38KWh) og Renault Twizy (6KWh)
Hjemmelader med portabel ladestasjon på 16A CEE.
NAF medlem, hurtiglader der det er billigst.