Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh

Startet av twinpeaks, lørdag 03. oktober 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

twinpeaks

Hei,

jeg har prøvd å finne noe her eller på KIA hjemmesiden, men uten hell.

Finnes det noen anbefalt område hvor SoC (state of charge) burde ligge i hverdagen (hvis man i utgangspunkt ikke trenger å lade helt opp)? Jeg har Tesla og da er det batteriekspertene som anbefaler for eks  å være i hverdagen mellom 40 % til 70 %, Tesla selv sier i daglig drift opp til 90 %.

Finnes det tilsvarende anbefalinger for Kia Soul 2020 modell (som foreldre mine får snart)?
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

RJK

Samme drivlinja som min bil, og der sies det at du kan lade til 100 %. De har en egen buffer både i topp og bunn, slik at du ikke skal klare å ødelegge i noe større grad. Og hvor ofte kjører man helt tom og inn på "turtle mode"? Sannsynligvis langt færre ganger enn antall ganger man fyller til 100 %.

Men som du sier, du har sjeldent bruk for full kapasitet, så ha som standard 10 % og 90 %, så vil jeg si du fremdeles er godt innenfor marginene. Er du usikker, kan du selvsagt være veldig konservativ og gå for 20 & og 80 %, men føler at de anbefalingene er fra tiden da bilprodusentene ikke la inn egen buffer som du ikke ser.

Du bør likevel kjøre den godt nedenfor 10 % og saktelade opp til 100 % innimellom, kanskje så ofte som annenhver måned ihvertfall, for at BMS'en skal få kalibrert seg selv og batteriene innimellom. Da blir rekkeviddeanslagene og batterihelsen sjekket, kalibrert og justert av bilens programvare. Ihvertfall slik jeg forstod det som stod i manualen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#2
Sitat fra: twinpeaks på lørdag 03. oktober 2020, klokken 12:46
Jeg har Tesla og da er det batteriekspertene som anbefaler for eks  å være i hverdagen mellom 40 % til 70 %, Tesla selv sier i daglig drift opp til 90 %.

Finnes det tilsvarende anbefalinger for Kia Soul 2020 modell (som foreldre mine får snart)?

40 - 70 % høres jo ut som et fornuftig valg dersom man ikke har daglig behov for å bruke mer av batteriet, og det stemmer bra med anbefalingene fra Battery University (linken nedenfor).

Selv har jeg satt ladegrensen i bilen for AC lading til 80% (Jeg kjører nå Hyundai Ioniq 2020, men det kan settes på samme måte på E-Soul, i step av 10%).
De få gangene jeg skal på langtur så setter jeg ladegrensen til 100% og lader opp natten før jeg drar.

Det som er viktigst for å få lang holdbarhet på batteriet er at det ikke står ladet til 100% over lengre tidsperioder og i varme temperaturer, samt at man ikke regelmessig kjører batteriet helt tomt .

Mye morsom lesing på  Battery University for de som vil gå i dybden på dette :)
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

mvh
Hugo

PS: Jeg gjør forresten noe av det samme på elsykkelen, passer på at den ikke er ladet til 100% unntatt like før jeg skal ta den i bruk. 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA