Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekordår for elbilsalg i Norge – i Finnmark er det bare tre ladestasjoner

Startet av vinterdekk, lørdag 03. oktober 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

vinterdekk

Fra artikkelen, solgte nye elbiler i Norge 2020(Sept):

Finnmark 18,6%
Troms 32,7%
Nordland 36%
Norge 50,5%

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/rekordar-for-elbilsalg-i-norge-_-i-finnmark-er-det-tre-ladestasjoner-1.15184492

Det er utfordrende med store avstander og mindre befolkningsgrunnlag til å bygge mange hurtigladere. Det skjer heldigvis noe med ladesituasjonen til det bedre. Mange løser nå-situasjonen med to biler, ev. ladbar hybrid fungerer jo for mange det også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Thomas Parsli

Jeg tror det er mulig å semihurtiglade selv i Finnmark :)

Og hvis man (sakte)lader bilen når den står parkert, kommer man ganske langt på et 40-60kWh batteri en normal dag.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Det er også mulig å saktelade i Finnmark, men når du har lange avstander som skal forseres, så nytter det ikke med saktelading eller semihurtig lading. Folk har forståelig nok ikke tålmodighet til å vente 6-9 timer før man kjører videre. Om da laderen er opptatt, så må man kanskje vente ytterligere noen timer.


Greit, skal du ikke ler enn 30 mil per dag, og finner overnatting der du kan stå og lade på semihurtig lading om kvelden og natta, så går det nok greit, men litt avhengig av størrelsen på batteriet, så må man stå lengre tid på saktelading (av meg definert som 3,6 kW eller lavere), enn det man har lyst til og trenger for å fylle batteriet fullt nok for neste 30-milstur.


Jeg kan riktignok komme meg lengre på første dagen, men må likevel stå minst 13 timer for 30 mils kjøring (23 km/t ved 3,6 kW effekt), og 19,57 timer for 45 mils rekkevidde. Med snittfart på 50 km/t, så tilsier det 6 timer kjøring ved 30 mil og 9 timer ved 45 mils kjøring. Jeg har da ca 5 timer ellers til rådighet ved en 30 mils kjøretur, men ca 5,5 timer for lite til å få nok til å kjøre nye 45 mil neste dag.


Med raskere lading vil det kunne gå, men det fordrer at alt går etter planen, og at jeg ikke forbruker mer enn WLTP-tallene tilsier. Da de fleste elbiler på markedet til nå, bortsett fra Tesla, har kortere rekkevidde, må de sannsynligvis ha minst en ladesesjon på dagen, og selv om noen av de trenger mindre tid på kveld/natt pga mindre batteri, så har noen større batteri og forbruk,  og trenger dertil lengre ladetid.


Med mindre kjøretid og lengre opphold per sted, er det riktignok gjennomførbart likevel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Folk begynner nå å kjøpe elbiler, fordi de ser at laderne nå endelig kommer.


Nå er det ikke lengre spørsmål OM de kommer, men NÅR de åpnes. Da er det kun strekka fra Finnmark til Trøndelag som er tynt "befolket" med lynladere, men endel bedre på hurtigladere, selv om det fremdeles er alt for tynt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja, jeg tror også at elbilene vil komme med flere hurtigladere, samtidig som at elbilene nærmer seg biler av andre drivverk på pris og kapasitet. Når man kjører på den kalde og mørke tiden av året tenker man på kryssende dyr i veibanen og værforhold, og helst mindre på bilens gjenstående rekkevidde. På sommeren er det jo greit, lyst og mildt hele døgnet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Nei til klimasvindel

Sitat fra: RJK på lørdag 03. oktober 2020, klokken 14:24
...men NÅR de åpnes. Da er det kun strekka fra Finnmark til Trøndelag som er tynt "befolket" med lynladere, men endel bedre på hurtigladere, selv om det fremdeles er alt for tynt.

Hehe, den "lille" strekka fra Finnmark til Trøndelag.
Ja, det oppgraderes nok i en fei, det småtteriet der...

En ting er å forgrene høyspent litt rundt i et området der tilførsel er OK, men å spre ut en drøss med tilførsler i den største landsdelen er langt mer omfattende. Mange og lange distanser er ikke bare-bare...

RJK

Temmelig klar over distansene det er snakk om, da det er mine hjemtrakter...


Og det er ikke bare E6, men og E8, E10, RV80 og FV17, samt diverse tilførselsveier (RV83, 84 og 85, FV117, 141 og 152, og veiene 825, 829, 848), og ikke minst veien via Andenes (RV82) og over Senja (FV86) mot Tromsø (862/863).


Og da har jeg ikke sett på alle veiene i Nordland.


Må sies at mange av disse stedene er ikke nødvendigvis problemet tilgang til strøm, men mest at det er lange distanser, og tildels lav andel elbiler og lite gjennomgangstrafikk ("alt" går via E6 eller sjøveien og i lufta). Legg til at det er kommersielle krefter som er satt til å bygge ut, er det lite incentiver for å bygge noe særlig lang nevnte veier og områder.


Men kystriksveien er jo under utlysning/planlegging, så noe er vel på vei. Ellers må man vel håpe at lokale krefter er sitt ansvar bevisst, og først om fremst får opp masse destinasjonsladere ved hoteller og spisesteder, og sentrum av tettstedene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Det er i ferd med å åpne mange ladere i Finnmark nå. Passerte fire påbegynte stasjoner på min vei til høstferie. Hammerfest som har gravd klar grøft på sin andre stasjon, Alta som har strøm på den andre stasjon i byen, Burfjord som har lapp om åpning denne uka, og Storslett som ser ferdig ut, men den var ikke påslått. Så det skjer noe nå. Jeg er spent siden jeg frekventerer denne ruta noen ganger i året. Har ikke sett noe antydning til arbeid på den som skal komme i Birtavarre.
Har ikke passert de andre planlagte ladestasjonene, så det får andre lokale kommentere. 😊

Asbjornel

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:56
Begynner folk å kjøpe elbil i nord så kommer nok laderne og...

Tror de er begynt. Den merkes i lokaltrafikken  at det er kommet flere.

RJK

Veldig gode nyheter. Da blir det Finnmarksferie i 2021. Finner dog ikke noen Ishavsveien"-app ennå, eller info om priser, så stopp gjerne innom og rapporter. Eller er de gratis inntil videre, som et pre-launch-perk?


;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thomas Parsli

Sitat fra: RJK på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:32
Det er også mulig å saktelade i Finnmark, men når du har lange avstander som skal forseres, så nytter det ikke med saktelading eller semihurtig lading. Folk har forståelig nok ikke tålmodighet til å vente 6-9 timer før man kjører videre.

Jeg skjønner problemet (etter 80-90.000km i en P106 uten hurtiglading), men selv i Finnmark gjør de vel andre ting enn å kjøre bil?

* Bilen står parkert om natten: 12 timer lading hjemme (anta 32A 1-fas som gir 35km/t) gir 420km rekkevidde.

* Bilen står parkert på jobb: 8 timer lading på jobb (anta 16A 1-fas som gir 17km/t) gir 136km

* Bilen semihurtiglader når du trener, handler el.: 1 time (anta 16A 400v 3-fas som gir 54km/t): 54km

Totalt blir det 610km/dag hvor 90% er saktelading og bare 10% er semihurtiglader.

Kjøper man en bil med "bare" 400km rekkevidde er det altså mulig å saktelade  536km hver dag (400km hjemme og 136km på jobb).

Jeg tror ikke det er så mange som kjører mer enn 500km/dag (over 150.000km/år).
Og de få som gjør det kan jo få lov å kjøre fossilbil.

Det er langt bedre å saktelade bilen når den ikke brukes enn å hurtiglade den når den er i bruk.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Rekkevidde er ikke veldig vesentlig i det daglige for de fleste, men folk har forskjellige behov for daglig, ukentlig og månedlig rekkevidde og lading. Lang rekkevidde og hurtigladere er vel først og fremst for langkjøring, noe enkelte gjør langt mere enn andre, og noen knapt gjør i det hele tatt.


Hvor mange som faktisk kjører godt mere enn 20 mil til vanlig, og derved ikke klarer seg bare med AC-lading skal jeg ikke svare for, men de som kjører i Finnmark, kjører sannsynligvis mere langturer enn folk ellers i landet. Den daglige kjøringen kan nok for mange dekkes med en lading i uken eller per 14 dager for kjøring i nærområdet, og dermed bare hjemmelading. De fleste i Finnmark bor vel i enebolig eller rekkehus, og har full tilgang til å ordne seg lademuligheter hjemme.


De som virkelig kjører mye, og gjerne i forbindelse med f.eks. reindrift vil vel fremdeles kjøre ice-kjøretøy av mangel på alternativer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Sitat fra: RJK på mandag 05. oktober 2020, klokken 21:56
Veldig gode nyheter. Da blir det Finnmarksferie i 2021. Finner dog ikke noen Ishavsveien"-app ennå, eller info om priser, så stopp gjerne innom og rapporter. Eller er de gratis inntil videre, som et pre-launch-perk?


;)

Du så sikkert denne posten:
https://elbilforum.no/index.php?topic=45765.msg925438#msg925438

Skal nordover på lørdag, så da poster jeg oppdatering i den tråden på den ruten.
Det ser veldig bra ut for Finnmark nå som det endelig løser seg. 175+50+22+22 vil også demme greit opp for kødannelse nå mens elbilandelen vokser. De ser også ut til å komme tett nok til at det er mulig å kjøre en del eldre bruktbiler igjennom korridorene uten for mye planlegging utover tidsforbruk.
Er det forresten vanlig å bruke 22kW biten av laderen. Har til gode å se noen henge på dette ennå. Ser for meg at det kan være kø/ventelading, eller dersom man tenker en lengre stopp på plassen og ikke vil plukke opp bilen etter 30 min.

RJK

Følger med i den tråden og, så har fått det med meg. Venter i spenning på rapporter, knall at du tar på deg det "oppdraget".


;)


Problemet med 22 kW-laderne er at de blir dyr i bruk for alle biler som ikke klarer mer enn 11 kW, så derfor unngår noen av oss disse. Hadde de levert DC, så hadde man i praksis fått 18-20 kW effekt til langt opp i  SoC-prosenten.


Disse på AC bør fortrinnsvis være destinasjon, ikke på-vei-lading.Og det bør forventes at når man først kobler til en slik, så ønsker en å stå noen timer, og gjerne over natta. I og med at de ikke påvirker effektuttaket i noen grad (veldig minimalt), så er det horriblet at det skal være like dyrt å lade der som på en hurtiglader eller lynlader der man bare skal stå så lenge man trenger, og helst komme seg videre når man når ca 80 % SoC.


Noen Teslasjåfører ihvertfall (mulig andre og) stiller seg gjerne på en slik lader mens man venter på hurtig/lynlader ved kø, eller fyller opp endel på de raske, og flytter seg over til en slik AC-lader for å toppe opp de siste 20-30 %-ene mens de er å handler eller spiser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA