Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?

Startet av andre1980, lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31

« forrige - neste »

andre1980

Hei.

Lurer litt på hvem det er som i det hele tatt vil vurdere å kjøpe denne bilen i dag? En bil med 62kWh batteri som lader på chademo hvor maks er 50-60kWh. Nå tenker jeg på sammenliknet med alle andre biler som har blitt lansert og som bruker CSS.

Hvorfor tviholder Nissan på chademo i europa?

Du må være temmelig glad i Nissan for å kjøpe denne bilen nå.

Moas

Chademo er ikke ferdig ennå. Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Marius Kotsbak

#2
Det er vel relativt gunstig prising på tilbud i forhold til rekkevidde og plass som gjør at det selges en del fortsatt. I tillegg til lang historie med lite alvorlige problemer med den. Så er det nok også kort leveringstid og lagervare noen steder, slik at man kan få levert den på dagen.

Om man har Tekna e+ så er det vel 3 steder å lynlade den i Norge, og det kommer nok flere.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Leaf har hatt en liten salgsboost i det siste. Forrige uke hadde den solgt ca 180 flere biler enn Kona hittil i år, men ved månedsskiftet var differansen 300 i Leaf sin favør, og så har det droppet til 290 i dag.


Tydeligvis mange som mener #Chargegate (hurtiglade-problemene) og ChaDeMo ikke betyr så mye. Det er vel stort sett til de finner ut at de likevel vil prøve den på skikkelig langtur. Tipper Nissan har hatt en liten kampanje som jeg ikke har fått med meg.


Er for øvrig interessant å tenke på at Leaf i USA leveres med den amerikanske utgaven av CCS, Combo 1, som riktignok tar utgangspunkt i Type 1 J-plug (J1772) og ikke Type 2 som vi bruker i Europa. Burde derfor ikke være veldig vanskelig for Nissan å komme med CCS 2, Type 2 oppgraderingskit.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Og det har de nok helt rett i. Foreløpig bare et teoretisk problem for kanskje 90-95% av kjøpere, som lader mest hjemme og på destinasjon (hvor til og med fastmontert type 2-plugg kan brukes), og normalt 1-2 ladestopp på tur normalt, og observerer at Chademo tilbys de aller fleste steder. Om de da ikke kjøper en "rapidgate", altså 40 kWh som annet enn bil nr. 2.

Skulle jeg valgt av det som er tilgjengelig for levering i dag i samme prisklasse/størrelse så hadde det nok blitt en eNiro, om den ikke med kampanjer er 100 kkr dyrere.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

turfsurf

Mange som ikke vet om eller skjønner seg på ladeproblematikken. Eller som aldri kjører bil på lengre turer.

Og de nærmeste årene vil det nok heller ikke være noe stort problem. Om ti års tid kanskje...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Moas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:41
Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.
I fleng? Det der er vel de eneste. T.o.m. Arya får vel CCS. Neste Xpeng også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. oktober 2020, klokken 08:29
Mange som ikke vet om eller skjønner seg på ladeproblematikken. Eller som aldri kjører bil på lengre turer.

Og de nærmeste årene vil det nok heller ikke være noe stort problem. Om ti års tid kanskje...
Lademarkedet utvikler seg raskt, og det kan skje store endringer lenge før det har gått 10 år.

Spørsmålet er når «folk flest» begynner å oppfatte Chademo som ukurrant, ikke bare elbilnerder. Da kan Leaf bli tungsolgt som bruktbil. Og jeg tror man er der når de som kjøper ny Leaf i dag skal bytte bil om 3-5 år.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: Moas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:41
Chademo er ikke ferdig ennå. Nye elbiler med chademo lanseres i fleng i disse dager, Lexus, Xpeng etc.

Xpeng G3 blir levert med Chademo fordi de prioriterte å levere biler fremfor å vente til de kom med CCS. Den skal komme med CCS i 2021.
Xpeng P7 skal komme med CCS fra første dag i Norge.

Chademo er død, men liket er varmt.

Hvis Lexus skal fortsette å selge elbiler utenfor Japan, kommer de nok med CCS i løpet av kort tid...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: andre1980 på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31
Hvorfor tviholder Nissan på chademo i europa?

Nissan er Japansk, Chademo-nettverket i Japan er veldig bra og NIH (Not Invented Here)....

Men Nissan Ariya kommer med CCS, så kanskje Leaf får CCS i 2021?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Mulig Nissan vil unngå Osborne-effekten, men foreløpig har de vært klar på at Leaf ikke får CCS.


Håper de snur raskt, og dessuten tilbyr "full ombygging" til CCS eller ombygging til adapterløsning til dagens Leaf-kunder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Ser ikke helt vitsen i å selge Leaf lenger når Ariya er tilgjengelig. Det laveste nivået av den får jo omtrent samme batteristørrelse og pris som Leafen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Mulig de må gjøre noe med prisen, da. for folk kjøper gjerne bil etter det som passer dem. En større bil er ikke utelukkende positivt for alle. Men klart, er prisen den samme, så vil nok de fleste velge den nyere og større bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Tror ikke den skulle bli så mye større da, iallefall innvendig var vel bagasjeplassen omtrent den samme. Forsåvidt sant, men nå sliter de med økonomien, så da er det nok ikke tida for å videreutvikle to ganske like modeller parallelt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

brattbakke

Hvilke biler tenker dere er bedre til maks 270k? Synes den står seg godt i forhold til zoe, mg og e-up?
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA