Vi kjøpte familiens første El-bil nå i høst. Valget falt på en Nissan Leaf 40kwt 2018 modell. Til nå
svært fornøyd.
Fantastisk god å kjøre, stillegående, mye rom til både varer og barn.
For å virkelig prøve ut konseptet med "Elbil på langtur" fylte jeg opp Leafen med 2 voksne, 2 barn og bagasjen full.
Fra dør til dør er det 50mil hver vei til hytta. Fulladet batteri, 15grader i lufte og tørr vei hele veien.
Første ladestop etter 18mil, var ikke kritisk nødvendig men der ville vi stoppe, gjennomsnitt ladestyrke på 35kw
Kjørte ytterligere 20mil, stoppet for neste leke og ladebesøk og hadde gjennomsnitt på 30kw, batteriet var 60% "varmt".
Det samme på vei hjem. Hadde gjennomsnitt på 1,61kw pr mil.
Det som gjorde meg mest fornøyd, og grunnen til at jeg melder meg på denne tråden, er at jeg priset meg lykkelig over at jeg hadde Chademo og ikke CCS som hurtigladekontakt.
På Lillehammer(ved Burger King), sto det et helt kobbel med nyblanke E-troner i kø for å lade. Jeg tenkte at shit, dette tar tid, men det viste seg at den fysiske ladekøen var for CCSene og ikke Chademo.
Siden dette var "Lynladere" kunne en lader lade to kjøretøyer, men grunnet den idiotiske plasseringen av CCS kontakten på E-tronen klarte ikke ladekabelen å rekke frem til E-tronens ladebort når det sto to kjøretøy ved siden av hverandre.
Derfor var det virrvarr av Troner både foran og bak laderne for å forsøke å navigere CCSen inn i porten.
Kjørte bare snuten min inn, koblet Chademo til og koste meg med burger.
Opplevde det samme på flere stasjoner oppover Gudbrandsdalen, at CCSen var i bruk, mens Chademo ble stående. Hadde disse kunne ladet to kjøretøy hadde jeg aldri trengt å stå i ladekø for Chademo er ledig

Så, ja, jeg ville lett kjøpt ny Leaf igjen nå. Topp fornøyd