Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på Tesla Wall charger

Startet av Lurium, lørdag 03. oktober 2020, klokken 00:18

« forrige - neste »

Lurium

Prøver lade en VW ID3 plus på Tesla wall charger men den går i rødt umiddelbart. Må kjøre på modus «redusert ladestrøm» som da struper til 1-fase 16a. Prøvd sette dip switch 2 ned og redusere helt ned til 16A (nivå 5 i lader) da lader id3'en en liten stund med økt hastighet men går i rødt da etter 15-20 sec.

Model S'en lader med 32A (IT 230V) uten problemer.

Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

turfsurf

Er det trefas eller enfas koblet opp? I3 sliter og med TWC koblet i 3fas på IT nett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lurium

#2
230 IT - 3 fase ja. Tenker jeg skal få koblet om til 1-fase da ladehastighet vistnok bare er marginalt tregere.

Forstår det slik på e-golf eiere at løsningen der er å skru ned hastighet litt i bilen. Synd ID3 softwaren ikke lar oss gjøre det gradvis. Det hadde kanskje løst problemet. Der er Tesla sin software langt bedre.
Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

turfsurf

Sitat fra: Thomas Magnussen på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:02
230 IT - 3 fase ja. Tenker jeg skal få koblet om til 1-fase da ladehastighet vistnok bare er marginalt tregere.
Ja, hvis det er S eller X så mister man 18%. Er og en ulempe at man ikke får fordeling av belastning på fasene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lurium

Merkelige er jo at ID3'en klarer lade 3-fase på laderen hvis jeg velger «redusert ladestrøm» inne i bilen. Så virker nesten som den prøver lade med mer enn 32A som TWC'en max kan levere. Eller gjør noe annet rart når den står på «auto». Skulle ønske VW kunne gjort som Tesla og laget software der man kunne trinnløst valgt ladehastighet. Er jo fordummende med måten VW designer sitt interface.
Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

turfsurf

Sitat fra: Thomas Magnussen på søndag 04. oktober 2020, klokken 23:48
Skulle ønske VW kunne gjort som Tesla og laget software der man kunne trinnløst valgt ladehastighet. Er jo fordummende med måten VW designer sitt interface.
Det er dessverre holdningen hos de fleste. Enten har man ikke valg i det hele tatt, eller intetsigende valg som low, medium og high.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lurium

Da har jeg prøvd å lade ID3 ved bruk av Tesla UMC, det fungerer heller ikke. Nekter starte lading :)
Litt synd for jeg har BLÅ 32A 1-fase på hytten og kunne tenkt meg bruke den istedetfor "schuko" som er dødstregt...
Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

Daniel_0007

Sitat fra: Thomas Magnussen på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:06
Da har jeg prøvd å lade ID3 ved bruk av Tesla UMC, det fungerer heller ikke. Nekter starte lading :)
Litt synd for jeg har BLÅ 32A 1-fase på hytten og kunne tenkt meg bruke den istedetfor "schuko" som er dødstregt...

Finnes alternativer som juice booster,spark og metron

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas
Model 3 2019 LR Rwd

mogu

Skal til å sette opp TWC lader nå for å lade Tesla Model S og VW ID3, er 230Vx3fas en dårlig ide? Er problemet kun med TWC eller med andre ladestasjoner også? Burde ikke ID3 kunne lade med 230Vx3fas?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA