Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av samtidlige solgte Polestar 2

Startet av Magnus Hansen, fredag 02. oktober 2020, klokken 21:05

« forrige - neste »

hELgenen

Nå fikser de 12V problemet som førte til driftsstans.
Varmeelementet har trolig en svakhet også - den fikser de trolig kun dersom dette ryker.
Forbruket, som er historisk langt vekk fra WLTP, tror jeg ikke de kommer med en quick fix for.

Synes bilen er perfekt på papiret - med et forbruk i tråd med WLTP og fravær av 12V problemene så er bilen nesten der den var på papiret.  Skulle jeg ønske meg noe mer som av annerledes måtte det være større batteribuffer slik at en slapp å tenke på 80% lading (eller strengt tatt planlegge for 100% lading ved behov).
Jeg er litt opphengt i dette 80% tullet da jeg tror mange nye elbilkunder vil reagere på dette. Har selv kjørt elbiler siden 2014 og fortsatt irriterer jeg meg over biler med dette hersens 80% maks lading tullet - dette handler om at produsenten vil vifte med lengst mulig rekkevidde.
En annen ting som Teslabjørn har påpekt som jeg ikke oppdaget når jeg kjørte bilen - er at setene puster lite. Dvs. at her kan en faktisk oppleve at det blir klamt - og som så mye annet som er laget av plast så kan det oppstå mye rare lukter over tid - om det vil gjelde her aner jeg ingenting om...Men dette blir mye off-topic på denne tråden....

stefse

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: stefse på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:16
Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.

Tja. Jeg, for min del, vil heller ha bilen enn OTA-oppdatering. Kan argumenteres for at det er skjerpende ift. kvaliteten på softwaren (færre bugs), selv om dette ikke nødvendigvis ser ut til å være tilfellet for de aller, aller første bilene (vi føler med de som gikk i bresjen)  :D

En annen ting jeg også ønsker å få prioritert foran OTA er mulighet for å forhåndsprogrammere ferdig oppvarmet bil (og dernest mulighet til å styre dette via app'en). Vinteren nærmer seg.....
Det er produsenten som har mest å spare på dette. Det koster å kalle inn biler, samt omdømmetap. Derfor er strategien litt merkelig.
Så spørs det om OTA'en kanskje bare blir for det øverste laget, og de ikke tør å slippe internet inn på BOSCH-komponentene eller hva de bruker til fremdrift og kontroll.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

olavxxx

Sitat fra: stefse på lørdag 03. oktober 2020, klokken 19:17
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:21
Sitat fra: stefse på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:16
Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.

Tja. Jeg, for min del, vil heller ha bilen enn OTA-oppdatering. Kan argumenteres for at det er skjerpende ift. kvaliteten på softwaren (færre bugs), selv om dette ikke nødvendigvis ser ut til å være tilfellet for de aller, aller første bilene (vi føler med de som gikk i bresjen)  :D

En annen ting jeg også ønsker å få prioritert foran OTA er mulighet for å forhåndsprogrammere ferdig oppvarmet bil (og dernest mulighet til å styre dette via app'en). Vinteren nærmer seg.....
Det er produsenten som har mest å spare på dette. Det koster å kalle inn biler, samt omdømmetap. Derfor er strategien litt merkelig.
Så spørs det om OTA'en kanskje bare blir for det øverste laget, og de ikke tør å slippe internet inn på BOSCH-komponentene eller hva de bruker til fremdrift og kontroll.
Ringte han jeg var med å hente ut bil med i forrige uke, han hadde ikke fått noen e-post.
Så vi diskuterte jo litt rundt dette med Polestar da og vi var forsåvidt enige i at det er ikke så veldig bra kommunikasjonsstrategi. De burde også sendt e-post til de som ikke skal levere inn bilen, for å slippe e-poster, telefoner osv. Nå vil de jo sikkert overbelaste kundesenteret sitt med "tull", siden avisene skriver at alle skal kalles inn - men langt fra alle har fått e-post.

Jeg husker en gang jeg jobbet et sted og vi skulle ta ned et system, når jeg hadde kodet på løsningen og vi skulle prodsette ny løsning. Så sendte jeg e-post til alle brukerne om at systemet gikk ned.

Men så kom hun med en annen tilnærming da: ikke send melding, de fleste merker ikke at systemet går ned. Jeg mener jo dette prinsippet er feil da, men klart det har jo en positiv effekt bak seg også: hvis folk ikke legger merke til det, så har de ikke den negative assosiasjonen med at systemet går ned.

Men så kommer jo baksiden av medaljen da, hvis det er mange som merker det - vil mange ta kontakt per telefon, e-post osv. og da har man plutselig sprengt all kapasiteten sin på å drive førstelinjesupport.

Så jeg tenker jo litt her da, når de vet medier skriver om det, så bør de sende e-post til alle eierne.
Da er det ingen tvil og alle er informert, omdømmetapet ville faktisk med det bli delvis redusert.

hELgenen

Sitat fra: olavxxx på lørdag 03. oktober 2020, klokken 21:39
Jeg husker en gang jeg jobbet et sted og vi skulle ta ned et system, når jeg hadde kodet på løsningen og vi skulle prodsette ny løsning. Så sendte jeg e-post til alle brukerne om at systemet gikk ned.

Men så kom hun med en annen tilnærming da: ikke send melding, de fleste merker ikke at systemet går ned. Jeg

Ja hun andre der hadde jo en genial ide - men forstod hun forretningen - altså hvilke konsekvenser som kunne følge ved å ta ned systemet? Trolig ikke. Har opplevd slike tullinger som ikke forstår noe annet enn akkurat det lille de driver med selv - og det har medført at millioninntekter har stoppet opp - så vit alle konsekvenser på forhånd. Her har Polestar undervurdert hvordan mediene ville håndtere informasjon. Enig at ALLE kunder burde få en beskjed der det står om din bil er berørt eller ei. Videre henvise direkte til hjemmesiden for utfyllende informasjon. Å håndtere medier er ikke lett.

Oddaa

Jeg vil tro at den normale måten å gjøre noe sånt på er at de som er berørt varsles. Det bør egentlig holde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

RJK

Kanskje det systemet påvirket alle på den lokasjonen...


;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bzzlink

Sitat fra: stefse på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:16
Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.

De rushet bilen uferdig ut i markedet for å rekke å få nok salg til å redusere EU bøtene for flåte CO2 utslipp.

Barrabas

Jeg konkluderer at innkallingen ikke gjelder min PS2 inntil videre. Har ikke fått mail, eller melding på skjerm i bilen. Jeg hentet min på torsdag 1. oktober og fikk bekreftet at siste SW var installert og lys justert. PS2'en er helt super :D kun registrert at den lader forbi 80%. So far so good :+1:. Sikkert interessant for flere her så kan jeg fortelle at min utleveringsperson ga mer info for lading av 12 V batteri, uten at jeg kan bekrefte. Han sa at 12V batteriet lades når hovedbatteri lades. 12V batteriet lader fra hovedbatteri i 30 min etter at bilen er stoppet. Om en ønsker å lade litt til, kan en starte bilen som om en skal til å kjøre så sette den i park igjen og forlate bilen for nye 30 min lading av 12V batteri. Som sagt jeg kan ikke bekrefte, men er jo ikke så vanskelig å sjekke om en måler spenningen på batteriet.

Electric cars in Norway

#38
Nå har jeg lest meg opp litt på hva som jeg tror har skjedd.

- Det er IKKE alle bilene som skal kalles inn. Bare de det gjelder :+1: Så det står feil i flere nettaviser slik flere her inne har nevnt før. Se kopi fra riktig info og nettsted nederst under streken.

- Det er sendt ut eposter til de det gjelder og med epost innholdet tilpasset bileiers VIN, se bilder :+1: :+1: Se om høyes lys og om batteri hentet fra FB P2 Norge.

- Polestar informerer ikke om dette på sin P2 hjemmeside og det burde de gjort og derfor får de  :-1: :-1: :-1: av meg for dette. Åpenhet er et stikkord i bilbransjen. Det betyr at både pressemeldinger og tilbakekallinger av biler bør fremkomme på bilprodusentens hjemmeside også. https://www.polestar.com/no/polestar-2/

Når alt dette er sagt så synes jeg Polestar totalt sett har løst disse problemene på en svært god måte :+1: :+1: :+1: :+1: Forøvrig et veldig tøft bilde av motorer og batteripakken på hjemmesiden da, se bilde.


--------

Det skal imidlertid ikke være snakk om tilbakekalling av samtlige modeller, slik den svenske avisen skrev først.

Tilbakekallingen gjelder 2.189 biler som er blitt solgt i Kina, Sverige, Norge, Belgia, Nederland, Tyskland og Storbritannia, opplyser Polestar Norges markedssjef, Joakim Lien, til Tek.no.  https://www.tu.no/artikler/polestar-2-eiere-opplever-at-bilen-plutselig-stanser-na-kalles-modellen-tilbake/500379

Barrabas

Det må være feil i den meldingen angående å benytte SOS knappen. Connect knappen bør være det riktige?

Her er klippet fra Polestar sin support:

"SOS-knappen skal bare brukes ved ulykker, sykdom eller ved eksterne trusler mot bilen og passasjerene. SOS-funksjonen er bare beregnet for nødssituasjoner. Misbruk kan føre til ekstradebitering.

CONNECT-knappen kan brukes til alle de andre tjenestene, også veihjelp."

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Barrabas på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:45
Jeg konkluderer at innkallingen ikke gjelder min PS2 inntil videre. Har ikke fått mail, eller melding på skjerm i bilen. Jeg hentet min på torsdag 1. oktober og fikk bekreftet at siste SW var installert og lys justert. PS2'en er helt super :D kun registrert at den lader forbi 80%. So far so good :+1:. Sikkert interessant for flere her så kan jeg fortelle at min utleveringsperson ga mer info for lading av 12 V batteri, uten at jeg kan bekrefte. Han sa at 12V batteriet lades når hovedbatteri lades. 12V batteriet lader fra hovedbatteri i 30 min etter at bilen er stoppet. Om en ønsker å lade litt til, kan en starte bilen som om en skal til å kjøre så sette den i park igjen og forlate bilen for nye 30 min lading av 12V batteri. Som sagt jeg kan ikke bekrefte, men er jo ikke så vanskelig å sjekke om en måler spenningen på batteriet.

Jeg ble fortalt at det at den ikke stopper på den limiten du har satt på lading er et problem som skal løses i denne SW-oppdateringen. Om du fremdeles opplever det, så har de enten ikke oppdatert den ellers så har de ikke greit å løse problemet ennå. Ganske irriterende om det siste er tilfelle.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Electric cars in Norway

Spørs om alt tas med en gang. 80% er ikke omtalt under samme fix. Se øverste bilde. Og om 80%, se nederste bilde. Men dette burde de klare å få til samtidig :+1:

https://support.polestar.com/uk/polestar-2/2021/#7323078-7323159-7831321

Rolf Gjerdsjø

Informasjonen jeg fikk var fra en Polestar-tekniker. Denne nye SWen er ganske omfattende visstnok.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Barrabas

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 05. oktober 2020, klokken 17:09
Sitat fra: Barrabas på søndag 04. oktober 2020, klokken 12:45
Jeg konkluderer at innkallingen ikke gjelder min PS2 inntil videre. Har ikke fått mail, eller melding på skjerm i bilen. Jeg hentet min på torsdag 1. oktober og fikk bekreftet at siste SW var installert og lys justert. PS2'en er helt super :D kun registrert at den lader forbi 80%. So far so good :+1:. Sikkert interessant for flere her så kan jeg fortelle at min utleveringsperson ga mer info for lading av 12 V batteri, uten at jeg kan bekrefte. Han sa at 12V batteriet lades når hovedbatteri lades. 12V batteriet lader fra hovedbatteri i 30 min etter at bilen er stoppet. Om en ønsker å lade litt til, kan en starte bilen som om en skal til å kjøre så sette den i park igjen og forlate bilen for nye 30 min lading av 12V batteri. Som sagt jeg kan ikke bekrefte, men er jo ikke så vanskelig å sjekke om en måler spenningen på batteriet.

Jeg ble fortalt at det at den ikke stopper på den limiten du har satt på lading er et problem som skal løses i denne SW-oppdateringen. Om du fremdeles opplever det, så har de enten ikke oppdatert den ellers så har de ikke greit å løse problemet ennå. Ganske irriterende om det siste er tilfelle.

I dag stoppet den på 80%, jeg tok den ned på 70 og direkte opp igjen på 80 bare for å ha "tuklet" litt på settingen før jeg startet lading. Absolutt en sjanse for tilfeldighet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA