Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av samtidlige solgte Polestar 2

Startet av Magnus Hansen, fredag 02. oktober 2020, klokken 21:05

« forrige - neste »

CorsoDante

#15
Sitat fra: Barrabas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:45
Sitat fra: Polestar på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:39
Nå er det for så vidt uriktig at samtlige biler tilbakekalles, som det står i hovedinnlegget.

Totalt gjelder tilbakekallingen 2.189 registrerte kundebiler i Kina, Sverige, Norge, Belgia, Nederland, Tyskland og Storbritannia, opplyser markedssjef Joakim Lien i Polestar Norge til Tek.no. 843 av disse er i Norge, altså drøyt halvparten av de snaut 1.500 Polestar 2-bilene som er registrert i Norge så langt.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9OmgmE/polestar-tilbakekaller-elbilen-polestar-2

I tillegg er det tilbakekalling for å justere hovedlys.

Kan man se i bilen hvilken fastvareversjon som er i bruk? Ville jo gjort det mye enklere å vite om egen bil skal inn eller ikke.

Ja sjekket nyheten selv og det ser ikke ut til å gjelde alle. Kanskje derfor jeg ikke ser noe for min.

Det som er bestemmende her er ikke nødvendigvis VIN, men når den ble hentet ut.

Min rep. hos utleveringen var tydelig på at SW var oppdatert, noe som skulle sterkt redusere sannsynligheten for 12V-problematikk. Men ikke utradere, da det er registrert utfordringer med et varme-element, som ikke ser ut til å dekkes av denne tilbakekallingen. Rep'en var også tydelig på at lysene var justert inn. Såvidt jeg kan se er det SW-oppdatering (12V) + lys som trigger tilbakekallingen.

Litt rart om du har hentet ut bilen i senere tid, og du ikke fikk opplyst om at dette var korrigert, med henblikk mot alt oppstyret. Mitt utleveringssted var overtydelig på at de hadde tatt korrektive grep ifm. klargjøringen.

Så da spørs det om du ikke må stikke en snabbtur innom servicepunktet ditt. Håper det er i nærheten :)
TM3P "FSD"

stefse

Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

CorsoDante

#17
Sitat fra: stefse på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:16
Pussig strategi å slippe produktet først, også si at OTA kommer etterpå. Det er jo i begynnelsen det er mest bruk for OTA.

Tja. Jeg, for min del, vil heller ha bilen enn OTA-oppdatering. Kan argumenteres for at det er skjerpende ift. kvaliteten på softwaren (færre bugs), selv om dette ikke nødvendigvis ser ut til å være tilfellet for de aller, aller første bilene (vi føler med de som gikk i bresjen)  :D

En annen ting jeg også ønsker å få prioritert foran OTA er mulighet for å forhåndsprogrammere ferdig oppvarmet bil (og dernest mulighet til å styre dette via app'en). Vinteren nærmer seg.....
TM3P "FSD"

hELgenen

Hvorfor måtte de slippe bilen før OTA fungerte?
De kunne jo valgt å vente,men de tok sjansen.

Electric cars in Norway

hELgenen :+1: Ja de måtte ta et valg. Det er lett nå for meg å konkludere med at Polestar er dyktige og at de tør og prøve... Jeg liker bilprodusenter som er langt fremme i skoa...  :D ;D

Nå må Polestar følge opp og raskt få på plass dette. P2 er en fantastisk bil... men jeg har bare sittet i den og ikke fått kjørt den enda. Gleder meg til det.

Tror også at P2 sitt forbruk vil tunes til det bedre - litt på sikt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Barrabas på lørdag 03. oktober 2020, klokken 09:28
Jeg kan ikke finne noe varsel om innkalling av min PS2 på e-mail eller min Polestar side. Muligens bare forsinkelser i systemet?

Barrabas, dette kan jo være feil og det må jeg ta på min kappe. Jeg bare skrev det jeg leste i den nyheten jeg postet og jeg har jo ikke dessverre ikke selv en P2 stående her på farmen.....hos meg.

Electric cars in Norway

#21
Barrabas, sorry :-1: :-1: :-1:  Joda nå roter jeg fælt :-) Barrabas.

Mail er sendt alle eiere, fant den nå nettopp. Se bilde fra FB P2 gruppen fra en "Dag" som har fått mail.

Barrabas, sjekk i din spam mappe, der liggern nok.... lucky you som har P2. :+1: :+1: Polestar er dyktige så de fixer dette på en god måte. Det er jeg helt sikker på :+1: :+1:

CorsoDante

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:45
Barrabas, sorry :-1: :-1: :-1:  Joda nå roter jeg fælt :-) Barrabas.

Mail er sendt alle eiere, fant den nå nettopp. Se bilde fra FB P2 gruppen fra en "Dag" som har fått mail.

Barrabas, sjekk i din spam mappe, der liggern nok.... lucky you som har P2. :+1: :+1: Polestar er dyktige så de fixer dette på en god måte. Det er jeg helt sikker på :+1: :+1:

Denne har ikke gått til alle, kun de som er berørt, det fremgår da tydelig av teksten.
TM3P "FSD"

Electric cars in Norway

#23
CorsoDante :+1: :+1:

Aha....så det først nå, jeg ;) ;D

Takk for at du info om dette  :+1:

CorsoDante

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. oktober 2020, klokken 11:44
CorsoDante :+1: :+1:

Aha....så det først nå, jeg ;) ;D

Takk for at du info om dette  :+1:

Hehe, bare hyggelig, du skal definitivt ha for positiviteten og engasjementet ditt! :)
TM3P "FSD"

Electric cars in Norway

#25
Corsodante  :+1: men her står det alle biler. Veldig uklart!! Men jeg tror du har rett CorsoDante :+1: det er bare vel sikkert bare de med feilen det gjelder. Eller at det kalles inn i puljer basert på VIN seriene.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polestar-aaterkallar-alla-bilar-omedelbart-allvarliga-fel.uInIieV2_

CorsoDante

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 03. oktober 2020, klokken 11:49
Corsodante  :+1: men her står det alle biler. Veldig uklart!! Men jeg tror du har rett CorsoDante :+1: det er bare vel sikkert bare de med feilen det gjelder. Eller at det kalles inn i puljer basert på VIN seriene.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polestar-aaterkallar-alla-bilar-omedelbart-allvarliga-fel.uInIieV2_

Aftonbladet er kjent for å være temmelig sensasjonalistiske. Overskriften er ganske enkelt ikke riktig, og artikkelen snakker mot seg selv (2500). Den er også fra 20:30 i går. Dagens artikkel i VG (f.x.) er mer presis og oppdatert; https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9OmgmE/polestar-tilbakekaller-elbilen-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=row-20

Skjønner godt at misforståelsen forplantet seg med slike overskrifter som man finner i Aft.
TM3P "FSD"

RJK

Sitat fra: Tafsern på lørdag 03. oktober 2020, klokken 08:36
Sitat fra: RJK på lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:55
Så fint det hadde vært om de hadde fungerende OTA, så hadde sluppet å kalle bilene inn fysisk, men bare sluppet oppdateringen og latt eierne selv initiere oppdatering når de står stille med bilen.


Så spørs det om dette også løser problemet med alt for høyt forbruk. Det er det jo et lite håp om.

OTA kommer, men du virker klar over det :)

Totalt sett positivt at de tar tak i dette og ikke gjør det i stillhet.


Joda, fullstendig klar over at det kommer. Men synes som flere at det er merkelig det ikke var klart til lansering av bilen. Når det er på plass, så er bilen 90 % perfekt for min del. Det høye forbruket skremmer, men om det kommer på plass, så er det vel kun 3 ting som gjenstår:


1. For lav tillatt takvekt med kun 75 kg, som helst skulle vært 100 kg for min del, da det ville gitt nok til både pop-up takboks og batwing markise for ferieturen.
2. Varmepumpe, som kommer, som i Norge fort har betydning i gjerne 6 av årets 12 måneder.
3. Lade-avtale med Ionity, BKK, GK og Fortum som minimum, men viktigst for min del er Ionity. Polestar og Volvo må snarest få på plass noen avtaler, for foreløpig finnes bare dyre alternativer, og bilen er som skapt for langturer.


Lynlading er ikke godt nok utbredt ennå, selv om det stadig forbedres. Det er for få steder med lynladere, og ladestedene har generelt for få lynladere per lokasjon. Men viktigst av alt, jeg synes det er alt for dyrt.


De bilene som har avtale med Ionity har nå fått så gunstige priser at det for egen del kunne lønt seg totalt selv med abonnementprisen inkludert. Riktignok vil det ikke gjelde alle enkeltmåneder, men sett året totalt, forutsatt at man velger bilferie som sin ferieform.


Nå tviler jeg på at noen ville "solgt" eller latt meg overta gratisperioden og inngå forlenget avtale når det er tid for dette, men jeg hadde sterkt vurdert å inngått en ladeavtale med en MB-eier som ikke ser for seg å ha bruk for avtalen selv. Men er det noen som leser dette, så send meg gjerne PM... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Det ser for meg ut som at "12V-problemet" fikk en SW-fiks for et par uker siden, og jeg antar at min bil har fått denne fiksen, siden den ble opppdatert dagen før utlevering (det kom en stor SW-pakke et par dager før dette). Lyktene var også justert på min, og jeg har da heller ikke fått denne innkallingen.

Det jeg er mer skeptisk til, er problemene med dette varmeelementet. De som opplever at dette ryker, får montert et nytt element med nytt delenummer, som kan tyde på at selve elementet også har en svakhet på biler som har det originale elementet. Det er mulig at 12V-problemet og det at elementet ryker kan være relatert, og at sannsynligheten for elementfeil reduseres (eller elimineres) med denne fiksen, men det kunne de jo godt vært tydelige på, synes jeg. Jeg er ikke tilstrekkelig beroliget enda, for når elementet svikter så er det jo Viking neste.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Jeg tolker dette som "den kritiske feilen" som de melder om, og at det bare er software. Men klart, det får man vel se relativt raskt om de bytter også HW. Ikke uvanlig at HW streiker pga feil i SW, så en "BIOS-oppdatering"/"ROM-flash/firmware-flash" kan hende er alt som må til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA