Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdateringer for system eller kart

Startet av jevel, torsdag 01. oktober 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

jevel

Da får jeg beskjed på MeMe om at det ligger nye kart tilgjengelig for min bil. Sjekket sist i forrige uke, da var den oppdatert. Hadde 292, ny versjon er 311.

Butare

Fått oppdatert og sjekket om det er noe merkbar forskjell? Må kanskje på langtur for å merke noe...?

Egil Fonn

Fikk også mail om oppdatering av kart i dag. Tror det er 2 oppdatering av kart. Fikk første i april et par uker etter jeg fikk bilen. Kjørte for et par uker siden strekningen Harstad-Sandefjord og da var navigasjon ikke oppdatert i forhold til mange nye veistrekninger på E6 i Nordland og Trøndelag. Mulig siste oppdatering har fikset det?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Sitat fra: Butare på fredag 02. oktober 2020, klokken 16:59
Fått oppdatert og sjekket om det er noe merkbar forskjell? Må kanskje på langtur for å merke noe...?

Fått oppdatert, men ikke rukket å kjøre noe ut over jobb og skole. Blir en lengre tur til uka så blir spennende å se om de har fjernet noen av hastighetsproblemene på E6.

jevel

Null forskjell å spore i oppførsel på E6 nordover fra Trondheim i alle fall. Har tre distinkte plasser der bilen bremser tydelig ned fra satt hastighet mellom Trondheim og Steinkjer.

Trond.m

#5
Sitat fra: jevel på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 18:57
Null forskjell å spore i oppførsel på E6 nordover fra Trondheim i alle fall. Har tre distinkte plasser der bilen bremser tydelig ned fra satt hastighet mellom Trondheim og Steinkjer.
Forstår ikke helt når kartverkets hastighetsinformasjon overstyrer skiltleseren. Er logikken at et skilt som leses bare er gyldig en viss tid eller avstand, og dersom bilen ikke leser et nytt skilt innen gyldighetstiden, så vil bilen hente hastigheten fra kartdatabasen ?
Kjørte en e-tron nylig og den hadde det samme problemet. Det var umulig å forholde seg til informasjonen i bilen.

Øyvind.h

Hadde en artig opplevelse utenfor Engelsviken i sommer. Der stod det et "opphevet" 40-sone på skilt.
Google Maps mente det var 60. Bilen mente det var 80. Reelt sett var det 50. Et flott virvar av forskjellig info :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Det som er merkelig er at jeg ikke har hatt tilsvarende problemer med bmw. Det vil alltid kunne oppstå feil avlesning, eller bilen fanger opp et skilt fra en nærliggende vei eller avkjøring. Men e-tron viser jo feil så ofte at det er umulig å forholde seg til. Mye tyder på at EQC ikke er så mye bedre, men det finner jeg vel ut når jeg får bilen om en 1-2 uker.

elogreb

Sitat fra: TM på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 21:51
Det som er merkelig er at jeg ikke har hatt tilsvarende problemer med bmw. Det vil alltid kunne oppstå feil avlesning, eller bilen fanger opp et skilt fra en nærliggende vei eller avkjøring. Men e-tron viser jo feil så ofte at det er umulig å forholde seg til. Mye tyder på at EQC ikke er så mye bedre, men det finner jeg vel ut når jeg får bilen om en 1-2 uker.

Vell BMW har ikke noe system som er i nærheten mhp funskjonalitet som det som er i EQC. Hva tyder på at systemet i EQC er "umulig å forholde seg til"? Min erfaring (kjørt ca 5000km) er at det er ganske pålitelig og i de aller fleste tilfeller detekterer skilt riktig. Jeg har opplevet problemer med elektrisk opplyste skilt med svakt lys, i mørket nå det blir for my refleks fra skiltet pluss noen andre tilfeller. Men alt i alt skjelden ..  I alle fall kan man ikke strole 100% på disse systemene og må følge med (desverre)...

Øyvind.h

Bortsett fra det artige tilfellet utenfor Engelsviken i sommer opplever jeg at angitt hastighet i dash/HUD alltid er korrekt. Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha sett feil hastighet der noen gang ift hva jeg forventer at den er. Bortsett fra muligens i noen veiarbeidsområder og nyåpnede strekninger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:42
Bortsett fra det artige tilfellet utenfor Engelsviken i sommer opplever jeg at angitt hastighet i dash/HUD alltid er korrekt. Jeg kan i hvert fall ikke huske å ha sett feil hastighet der noen gang ift hva jeg forventer at den er. Bortsett fra muligens i noen veiarbeidsområder og nyåpnede strekninger.
Hvordor skulle den vise feil hastighet i veiarbeidsområder ?  Det er jo der systemer med skiltleser skiller seg fra de som lester hastigheten fra en kartdatabase.

Toalmar

Når jeg ser på min Mercedes me konto står det at jeg har kartversjon V14.1 installert med dato 16.01.2021, når jeg ser på kortversjon i bilen sier den V13.2
Er det noe jeg må gjøre for at bil skal stemme med mercedes me konto?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sende en forespørsel via appen om dette for ett par dager siden. I dag da jeg kom ut i bilen var det en oppgradering tilgjengelig. I tillegg har jeg fått en e-post fra support avdelingen om at de trenger mere info. _Uansett nå er bilen i hvert fall bilens kart oppdatert
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Har merket at når jeg kjører E-6 ved Brumunddal så tror bilen det er ett par rundkjøringer på veien i tillegg til mye lavere enn 110 fartsgrense. Det er vel andre her inne som også har kjørt forbi Brumunddal på E-6 i det siste som kan bekrefte eller avkrefte om deres bil oppfører seg på samme måte
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Ut i fra nettsiden til mercedes kan det ta litt vel lang tid fra den er tilgjengelig til den er lastet ned og klar i bilen.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA