Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fått låne en TMX fra lørdag til mandags morgen

Startet av tyggah, onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:31

« forrige - neste »

tyggah

Hei,

Har fått låne en TMX med 5 seter fra Tesla Stavanger da jeg vurderer kjøp. (utrolig hyggelig og bra service der forresten)

Er det noe spesielt dere tenker jeg bør teste eller erfare disse dagene?
Barnestoler og hvordan dette vil passe er på agendaen og det samme er oppførselen til dørene i en litt smal carport..

Kom gjerne med tips og innspill.

PS - Går fra en Outlander til da sansynligvis en TMX i 2021.

Stig-Arne

Model X er ingen liten bil, så kan være greit å få følelsen med den i det daglige om dere er mye på kjøpesenter eller andre trange plasser som kan være utfordrende med stor bil.

Om det er deres første el-bil så kan det være greit å teste lading av bil, både hjemme, Tesla Supercharger og andre offentlige ladepunkt

Dørene er fantastisk på trange plasser. De trenger kun 30 cm plass på siden for å klare å løfte seg. Det er en del mindre enn hva man trenger på normale dører for å komme seg inn.

Thomas Parsli

Sitat fra: tyggah på onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:31
Er det noe spesielt dere tenker jeg bør teste eller erfare disse dagene?

For å begynne med det negative (ting som kan plage deg/gjøre deg misfornøyd):

* over 11 meter svingradius pga. 4WD
* stor og uoversiktlig, selv med kameraer og sensorer
* i små parkeringshus blir bilen hysterisk og med den store svingradiusen kan også sjåføren bli det
* ikke mulighet for skiboks (hvis du pleier å ha ski eller barnevogn der)
* dårlig sikring av bagasje med bakerste rad nede, spesielt på 6-seteren
* mer støy på motorvei enn EQC og E-tron
* lydkvaliteten på mobil (bluetooth) kunne vært bedre
* er du høy (over 190cm) kan nakkeputene i forsetene være litt lave
* på langtur er det lite sidestøtte (når du vil sove), kjøp reiseputer
* noen klager over fjernlyset (jeg synes det er ok)
* støy fra vindusvisker

Så det positive:

* største elbilen på markedet - enormt med plass til både mennesker og bagasje
* fantastisk utsyn med panoramavinduet
* elsker frunken både daglig og på langtur
* mye plass mellom forsetene
* morsom å kjøre
* fantastisk ladeopplevelse
* fantastisk mediesystem
* fantastisk kart og navigasjon
* bra lyd, med et relativt korrekt lydbilde
* drar flere tonn på slepekroken uten at du merker du har noe bak
* bra rekkevidde (100D) til tross for størrelsen og vekten

Skal du ha en stor bil med mye bagasjeplass finnes det ikke alternativer.

Vi er utrolig fornøyde - med bilen, ladeopplevelsen og servicen fra Tesla (både Drammen og Rud). De jeg kjenner med Model X er like fornøyde, flere er på 3. eller 4. Tesla og vurderer ikke annet.



2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kodax

Legg ned baksetene, sett på Camp Mode og "Just the two of us", legg inn en god madrass, hent sjampis og kona.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Husk å teste xmas-mode med kidsa i mørket. Har sikkert vært kjørt 50 ganger her. Jentungen på fire klarer å gå inn i bilen og starte det selv.  :laugh:

Tesla Stavanger (som ligger i Sandnes...) er iallfall et veldig bra servicesenter, med engasjerte ledere som oppriktig ønsker å levere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA