Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk salgspris

Startet av unik42, torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:29

« forrige - neste »

unik42

Hva tenker dere er en realistisk salgspris på Nissan Leaf E+ i dag?

Ser 2019\2020 ligger på 340-350K på Finn, men det er jo kanskje ikke reelt.

Har jo lyst på ID.4, og da må jeg selge Leafen vår. Vi har også "hengerfeste" og takstativ, og vinterhjul følger med.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Om Leafen ble kjøpt i år så vitner det om elendig planlegging. Hadde vært bedre å kjøpt en brukt  2019-modell isåfall. Må nok regne med mye av de 20% verditap første året man regner i snitt isåfall.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

#2
Planen var å selge den de neste to årene. Rekkevidden måtte vi ha og 2019 modellene av e+ kostet omtrent det samme. Det samme gjorde tilsvarende andre biler. Bil måtte vi ha og 20 mil var for lite for oss.

Nå har altså VW lansert ID4, noe som naturligvis endrer litt på sakene, og vi kunne tenkt oss en slik.

Utover det kan du holde kommentarene dine for deg selv.

Edit: 20% fra hva da - listepris? Vi betalte ikke listepris. Bilforhandleren selv har sagt seg villig til å ta den inn igjen til mye mindre enn 20% verditap, men vi tipper vi kan få enda litt mer for den. Derfor jeg spør her.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ihaal

Er det Tekna eller N-Connecta? Nissan kjører ny kampanje på N-Connecta nå hvor du får den levert for ca 345 inkludert vinterhjul. Tekna koster vel ca 370.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

unik42

Tekna. Fully loaded, eller det vil si, ikke parkeringsassistent.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

20% fra listepris ja. Nå hopper det opp og ned med valutakursen. Etter hoppet i vår oppveide jo valutasvekkelsen mye av verditapet (på nye). Om planen var å selge etter 2 år så blir det vel 2022 og ikke mye å tenke på ennå om den dekker behovene og se hva som er på markedet da. Evt. før om det innføres moms (det vil jeg iallefall vurdere).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Mateusz

#6
Nå kjører Nissan tilbud på Accenta NISSAN LEAF E+ - FRA 299 900 KR
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Marius Kotsbak

Riktignok en rimelig ribben Acenta, men det er tilbud på alle 3 variantene nå: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf.html De merker nok mange alternativer til salgs og til bestilling nå.
Prisen er gått ned ca. 16% på nypris på litt over et år, så minst 20% fra listepris må man nok forvente på en som i tillegg er brukt. Lønner seg derfor å beholde dem noen år for å redusere tapet. Merk også at på Finn er en del biler blitt liggende ute lenge fordi selger ikke ønsker å se realiteten i at også nye elbiler også faller mye i verdi de første årene.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Det lønner seg jo ikke hvis vi må betale moms på neste elbil. Vi kjøpte vår på "tilbud" og 20% ned fra listepris er omtrent der vi kjøpte den for. Så om vi får, for eksempelvis 340K for den så er tapet marginalt. Og det er under det de ligger på på finn. Det vi ikke får "betalt" for er hengerfeste og takstativ, men det visste vi.

Snu litt på det, og se på det slik. Vi skal ha større bil, det har alltid vært planen. Nå ser det ut til at det blir innført moms fra 2022. Dvs. at vi bør kjøpe bilen vi skal ha i løpet av 2021. Husk at "bare" 5% moms er 20.000 ekstra for en ID4. ID4 1st er allerede meget aggressivt prisa, noe som igjen betyr at så lenge 1st passer oss, så er det gunstig for oss å kjøpe den.

Men vi kan ikke sitte med to biler.

Sånn jeg ser det kan vi avvente, se hva som skjer med momsen, men det kan koste oss mange tusen.

Så da er vi der på det jeg spør om.

Hva er realistisk bruktpris på en Leaf? Fra forhandler ligger 2019 modeller til 349.000 med ca. 10k på telleren. Om vi hadde fått 340.000 så hadde vi altså "tapt" 16.000,  og det "tapet" hadde bare økt jo lengre vi satt med bilen, mens ID4 hadde steget i pris.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jman76

Tipper du får et raskt salg for 320.000. Gikk vel nettopp en 2020-modell som var lagt ut for 328.000 med veldig lav kilometer.

unik42

Takk for svar. Det er noe sånt vi har fått i "tilbud" fra forhandler, så det er ikke utenkelig vi kan få ørlite granne mer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jman76

Du har nok en litt mer attraktiv bil med hengerfeste, men det er nok begrenset hvor mye du faktisk får betalt for dette.

Bombus

Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?
2018 Nissan Leaf

Marius Kotsbak

Ganske dyrt med hengerfeste ja, så noen tusenlapper kan man vel få igjen for det. Kan jo håpe at kjøper ikke oppdager hvor begrenset vekt det tåler vertikalt, men fungerer jo greit nok om man innfinner seg med å droppe plattformstativ om man skal ha flere tunge sykler på den. Jeg ettermonterte det bare for egen bruk og regner ikke med å få igjen for det ved salg når den er 3-4 år gammel muligens (muligens fremskyndet om det blir moms).

Dette med moms må man nok regne med i varierende grad er blitt absorbert av fabrikk/forhandler ved salg i Norge. Evt. at de selger elbilene med mindre tap i Norge enn andre land. Driveren til å redusere prisene fremover blir nok like mye EU sitt utslippskrav, som er ventet å bli økt etterhvert.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Sitat fra: Bombus på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:41
Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?

Tja. Ikke en dum ide, egentlig, men tenker litt at hvis det blir innført moms fra 2022 så vil kanskje bruktbilprisene gå litt opp. Men det vil nok være en differanse i forhold til bilen jeg har mot bilen jeg får som vil være et tap. Altså, jeg får ikke like mye for momsinnføring på min bil som jeg må betale for på ny bruktbil.

Men vi er egentlig bestemt på at vi vil ha ID4 som bil i lang tid fremover. Passaten vi hadde var egentlig perfekt, sånn rent bortsett fra at den ble dyr i drift med alle feila. Og nå får vi bil med nesten like stort bagasjerom, nesten like mye henger vekt (hadde 1200kg på Passaten), men med mye bedre alt annet. Så for oss er det en slik bil vi vil ha.

Da er jo bare spørsmålet, når vil vi kjøpe den. Prisen på ID4 vil jo bare gå opp, mens bruktbilprisen på Leafen vil jo bare gå ned (med forbehold om evt. prisøkning pga moms).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA