Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Realistisk salgspris

Startet av unik42, torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:29

« forrige - neste »

unik42

Sitat fra: Marius Kotsbak på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:20
Ganske dyrt med hengerfeste ja, så noen tusenlapper kan man vel få igjen for det. Kan jo håpe at kjøper ikke oppdager hvor begrenset vekt det tåler vertikalt, men fungerer jo greit nok om man innfinner seg med å droppe plattformstativ om man skal ha flere tunge sykler på den. Jeg ettermonterte det bare for egen bruk og regner ikke med å få igjen for det ved salg når den er 3-4 år gammel muligens (muligens fremskyndet om det blir moms).

Dette med moms må man nok regne med i varierende grad er blitt absorbert av fabrikk/forhandler ved salg i Norge. Evt. at de selger elbilene med mindre tap i Norge enn andre land. Driveren til å redusere prisene fremover blir nok like mye EU sitt utslippskrav, som er ventet å bli økt etterhvert.

Er vel 50kg på kula, tror jeg. Easybase kan laste 45kg, og veier 14 selv. Hadde kula kunne tatt 60 så hadde vi kunne makslaste easybasen. Men det er stort sett et telt på 26kg som vi laster på det, så for oss er det ikke et issue. Men kan se at det kanskje er det for andre, spesielt om du skal ha tre elsykler på sykkelholderen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jman76

Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Bombus på torsdag 08. oktober 2020, klokken 09:41
Kjøpe brukt ID4 i stedet i 2022/2023?

Da er jo bare spørsmålet, når vil vi kjøpe den. Prisen på ID4 vil jo bare gå opp, mens bruktbilprisen på Leafen vil jo bare gå ned (med forbehold om evt. prisøkning pga moms).

Hvorfor er du så sikker på at prisen på ID.4 bare vil gå opp? Du må ikke bare høre på bilselgeren hos VW ;)

Det kommer til å bli beinhard konkurranse i denne klassen og haugevis med kampanjer. Model Y blir en gamechanger når den kommer. Ariya vil nok posisjonere seg under ID.4 i pris. Og alle kommer til å bli presset på pris av kineserne som nå kommer med gode produkter.

unik42

#17
Tror ikke på selgeren på Møller, men rett under ID4 finner du E-Niro og Kona i pris - tror du de ramler voldsomt i pris? Og hvis de ramler i pris så gjør Leaf det og, og da ramler såklart bruktbilprisen ned og. Netto-tap uansett.

Over ID4 1st ligger Polestar, Mach-E og MY. MY ramler sikkert litt i pris når dollaren blir billigere, men selv med dollarpris på 7 kosta den nesten 500.000. Selvfølgelig kommer ikke ID4 til å gå noe særlig ned i pris uten at du faktisk kjøper en som er dårligere utstyrt (på lik linje som ID.3).

Nå får en faktisk ID.4 med 77kwt batteri relativt godt utstyrt til samme pris som den dyreste E-Niro. Og da får en brukbart hengerfeste og mye større plass med på kjøpet.

Klart ID.4 1st er aggressivt prisa, det er vel omtrent det eneste folk er enig i. Og når moms innføres så blir den bare dyrere.

Eneste fordelen med å vente er at en da kan kjøpe spesialtilpasset bil. Da kan du jo se på basic utgaven til ID.3, den koster fra 350.000. Det er ikke tenkelig at en ribba utgave av ID.4 ligger under der. Så mellom 350.000 og 420.000 ligger det altså større bil, hengerfeste, noe ekstrautstyr og mye større batteri. Det er verdt det, da jeg tviler jeg ville gått for en mindre utstyrt utgave enn 1st.

Og skulle du mot formodning vente for lenge og får bil levert i 2022 (og det er innført moms), vel da kan du forvente en ekstra kostnad.

Edit: Kinabiler er omtrent det eneste kona og jeg ikke vil kjøpe. Ellers så vi på MY før den spratt opp i pris og ble uaktuell. Ariya er aktuell, men det er jo usikkert om vi får den i -21. Den hadde selvfølgelig vært aktuell om Nissan hadde vært litt mer frempå. Men jeg vil altså ikke vente til det innføres moms. Hadde vi visst i dag om det blir endringer i 2022 så hadde vi selvfølgelig tenkt annerledes. Men vi gidder rett og slett ikke å vente, for å time et bilkjøp på tampen neste år fordi vi kanskje kan spare litt.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jman76

Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 13:55
Tror ikke på selgeren på Møller, men rett under ID4 finner du E-Niro og Kona i pris - tror du de ramler voldsomt i pris? Og hvis de ramler i pris så gjør Leaf det og, og da ramler såklart bruktbilprisen ned og. Netto-tap uansett.

Ja, E-Niro, Kona og Leaf tror jeg kommer til å ramle drastisk i pris.

unik42

Og drastisk i din ordbok er?

20.000? 30.000? 50.000?

Jeg er nok ikke like optimistisk som deg, men det får nå være mitt problem. Ramler Kona 20.000 i pris så kan jeg nok forvente at jeg får tilsvarende mindre for Leafen. Så det vil fremdeles være gunstig å selge den til fordel for ID4.

Og skulle ID.4 ramle 20.000 i pris (noe som er lite sannsynlig da den allerede er prisa lavere enn i eksempelvis Tyskland), så ville det blitt spist opp av en evt. innføring av moms.

Jeg nekter å tro at disse bilene "plutselig" ramler 50.000 i pris sånn helt uten videre.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hemi

leaf 62 har vel allerede hatt 60-70-80? i verditap allerede om du kjøpte ny når den kom?

unik42

Det har jeg ikke. Kjøpte den på tilbud i januar/februar til omtrent det samme som de selges brukt nå.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

leafnor

#22
Produksjon og utviklingkostnadene for EL biler går stadig nedover. Derfor, en innføring av moms vil ikke medføre økt pris, med mindre produsenten i lys (mørke) av mva eller annen avgift gjemmer en økt fortjeneste i salget.
Jeg spår konstant pris fremover, tross MVA.
Bare se på Leaf+. Nå ett år etter intro er den 25% rimeligere enn da den kom, og bilen gies ikke bort. (Kan tro det ut av øknomiske problemer for Nissan, men de kommer ikke fra Leaf-satsningen).
Så, kjøp bilen du trenger nå, ikke spekuler i penger, det  vil du garantert tape på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Blir dårlig med særlig mer enn en elsykkel da, kanskje det går med hengefeste. Mitt plattformstativ fra Biltema (som veier endel mindre enn Thule sitt) veier 15,6 kg og dermed 36,9 kg. igjen til sykler. Får 3 vanlige sykler med Thule HangOn på 7,2kg.

Å finregne og spekulere på bilkjøp og -bytte tror jeg har lite for seg økonomisk, blir mer tidsfordriv. Skal man slippe billigst unna bør man passe på å ikke kjøpe dyrere bil enn man trenger, bytte så sjelden som mulig, og kjøpe brukt om det fins noe aktuelt på markedet. Har brent med på "ventepølse(r)" selv, som ikke skulle synke særlig i verdi utifra historikken for noen år siden.

Men hvorfor ID4 fremfor Enyaq, som man også får med awd før det kanskje kommer moms sannsynligvis? Er den mye dyrere? Den virker på mange måter mer attraktiv.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

I all hovedsak pris, ja. Jeg så meg ut Enyaq først, men med hengerfeste og navigasjon havnet den jo på 470.000 før vinterhjul. Det var ikke uaktuelt, men kona mi hadde ikke veldig lyst på Skoda.

Når vi kan få ID4 med hengerfeste til 426 (-rabatt) var det egentlig ikke noe å tenke på.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Tradisjonelt sett gikk jo teknologien fra Audi til VW og så til Skoda i billigere og mer utprøvd versjon, men nå virker det som de har begynt å hoppe over VW eller finne på egne ting direkte.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:30
Tradisjonelt sett gikk jo teknologien fra Audi til VW og så til Skoda i billigere og mer utprøvd versjon, men nå virker det som de har begynt å hoppe over VW eller finne på egne ting direkte.
Det må de, for ellers "dør" Skoda. Ingen mening å ta over flere fosiler, og å bygge en EL skoda på lesten Golf-EV blir skivebom. Det ser de. Så de må brette opp ermene, og begynne med rimelig blanke ark. (Men parallellt kopiere VW).
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Jupp, eGolf og eTron begynner å bli for gammel teknologi å gjøre billigere og bedre. Nok at de har en billigvariant av e-Up.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

jman76

Sitat fra: unik42 på torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:18
Og drastisk i din ordbok er?

20.000? 30.000? 50.000?

Jeg er nok ikke like optimistisk som deg, men det får nå være mitt problem. Ramler Kona 20.000 i pris så kan jeg nok forvente at jeg får tilsvarende mindre for Leafen. Så det vil fremdeles være gunstig å selge den til fordel for ID4.

Og skulle ID.4 ramle 20.000 i pris (noe som er lite sannsynlig da den allerede er prisa lavere enn i eksempelvis Tyskland), så ville det blitt spist opp av en evt. innføring av moms.

Jeg nekter å tro at disse bilene "plutselig" ramler 50.000 i pris sånn helt uten videre.

Da senker Tesla prisen drastisk på Model 3. Koreanerne og Nissan har nok ikke mye valg nå. De må ned minst 10 prosent, og det kommer nok til å skje "plutselig". Tror jeg ;)

unik42

Jeg sjekka M3 før jeg kjøpte Leaf, og av regnearket mitt som jeg lagde for å sammenligne forskjellige biler, er fremdeles M3 noe dyrere enn før svekkelsen. 384000 kostet den "vanlige" M3 den gang. Og nå ligger den på 399000.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA