Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor-kunde avtale - er det alltid krav om km godgjørelse?

Startet av Bjoris, onsdag 30. september 2020, klokken 21:36

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg jobber i ett ganske stort selskap, de har valgt å si opp alle bilavtalene fordi de ikke ønsker å garantere at den enkelte ansatte får x antal kilomter dekket som kjøregodtgjørelse. De er klar over at dette ikke blir sjekket, men ønsker prinsippielt å ikke signere på ting de ikke kan stå innefor. Forståelig og egentlig er denne praksisen litt rart.

Noen som vet om stor-kunde avtaler der dette kravet ikke er med? Spørsmålet er sendt til Møller så får vi se, men det må ikke ta for lang tid, jeg må jo ha avtalen klar for 1ST leveres:)

nosi1202

Møller har vel ikke avtale med akademikerne eller Agrol? For de merkene som er med der er det jo en smal sak å melde seg inn for å få gode rabatter som et utgangspunkt for videre pruting😎
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Oddaa

I vår avtale er det en formulering i retning av 'i hovedsak benyttes i kjøring med km godtgjørelse'. Men setningen er noe tvetydig og vi signerer med litt antydning til bismak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Magnito

Det er vel bare Møller som har krav om antall (6000?) km som jeg har hørt. De vil vel sannsynligvis heve terskelen litt, så ikke "alle" plutselig har tilgang på slik rabatt automatisk? Med summene det er snakk om blir jo en prosent her  og en prosent der fort noen tusenlapper.

Trond.m

Det er nok mange firmaer som har sagt opp like avtaler for de ansatte. Nå kreves det vel at firmaet må føre kontroll med verdien de ansatte før. Dersom de går ut over fribeløpet som er satt må bedriften betale arbeidsgiveravgift av fordelen og trekke skatt.

OlaM

Der jeg er ansatt så er det en prosent for de med kjøregodtgjørelse og en annen litt lavere prosent for alle ansatte.
'21 3LR

Bjoris

#6
Interessant, jeg har fått selger både hos VW og Skoda til å ta opp dette internt. Vi er 1000 ansatte i Norge og jeg vil tro de er interessert i en avtale med oss, men vi får se. Jeg kjøper ID4 uansett, men ser at et er uheldig for 2.håndsverdien at mange får dem såpass mye rimeligere gjennom slike avtaler. Jeg har heller ikke forhandlet så hardt på pris før jeg signerte da slik storkunde avtale skulle orden seg greit, men vi får nå se nå da. Noen %er får vi vel uansett sett regner jeg med. Skoda har lovet det allerede, men har ikke fått vite hvor mange % enda. VW virker enda ivrigere på å selge...

Trond.m

Du @Bjoris er vel den som oftest har flagget / skrytt at du får store rabatter på andre bilmerker. Det er liten liten hjelp for alle de som ikke jobber i firmaer med 1000 ansatte at du får en billig bil. Det ender da med at slike avtaler fases ut, men det er kanskje det du ønsker ?

Bjoris

#8
Sitat fra: TM på fredag 09. oktober 2020, klokken 07:20
Du @Bjoris er vel den som oftest har flagget / skrytt at du får store rabatter på andre bilmerker. Det er liten liten hjelp for alle de som ikke jobber i firmaer med 1000 ansatte at du får en billig bil. Det ender da med at slike avtaler fases ut, men det er kanskje det du ønsker ?

Litt overraskende innlegg der, beklager om jeg har provosert noen.

Jeg har fått Agroll rabatt på to Leafer, dette er rabatter alle kan få, bare å melde seg inn Bondelaget feks.

Poenget med denne tråden er hva som er vanlige avtaler mtp tekst og krav til dokumentasjon. Innser at det er irriterende for de som ikke har den muligheten. Men gjennom å ha studert dette med rabatt på VW har det også dukket opp at en del får ganske gode rabatter uten avtaler, så ikke sikkert at storkunde avtale er så viktig om en vet hvordan ting fungerer og det håper jeg at jeg har bidratt med å klarlegge.

Tenker Tesla sin måte å selge på er mye redeligere enn det jeg opplever at VW er, der det viser ser at noen har klart å få med vinterhjul feks i prisen, mens andre får nei på samme spørsmål, da er det viktig at vi utveksler info slik at en vet hva som er mulig.

På spørsmål om jeg ønsker at slik avtaler skal bortfalle så er svaret at alle meler sin egen kake, hvis VW ønsker å gjøre det slik så er det opp til dem.

Hvis det irriterer deg at noen får slike rabatter, så er det vel forhandler du bør du ta det opp med og ikke meg, jeg er bare budbringeren...

Oddaa

Jeg må si at jeg er usikker på verdien av disse storkundeavtalene. Jobber selv i en bedrift med over 2000 ansatte. Har avtaler med f eks Møller, Volvo, Bertel O. Steen og flere. Men jeg leser at mange skriver både på forum og fb om langt bedre rabatter uten avtale, enn hva avtalen vår gir. Jeg har f eks en XC40 i bestilling og leser om andre, uten avtaler, som har fått mer enn det doble i rabatt.

Så enten har vi en dårlig avtale, eller så er det noen som ikke forteller (hele) sannheten. Evt en kombinasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bjoris

#10
Helt enig Oddaa, det er en salig røre med disse avtalene. Alle vet at svært mange arbeidsgivere signerer på ting som ikke er riktig også. Hva er grunnen til at feks noen vil ha en bekreftelse på at vedkommende kjører x antall km? Gir ingen mening for meg, men kanskje det er noe skattemessig hos importør?

Jeg syns iallefall det er synd at det viser seg at prisen folk betaler for bilene er så forskjellige. Det er en ganske dårlig start på ett kundeforhold å oppdage at når du kommer hjem så har naboen fått lik bil, 20.000 rimeligere enn deg selv...

Mange forteller at de har lovet selger å ikke oppgi hvilken rabatt de har fått, sånn syns jeg er for dumt.


hELgenen

Jeg har også masse rabatter og jobber i ett av de største selskapene i Norge. Slik det har fungert var at arbeidsgiver måtte dokumentere i forhold til forhandler at km godtgjørelse ble gitt den ansatte gjennom å signere på forhandlers eget skriv (hver enkelt forhandler hadde sin egen variant av dette). Jeg har fått alt fra 3% til 8% på på dette - og bilen brukes da også ifb. arbeid. Men personlig synes jeg ikke noe om dette - er et sabla styr med dokumentasjon - det er urettferdig i forhold til andre der ute som ikke har slike ordninger - og de rabatter som gis til noen må jo forhandler hente inn igjen ved at andre betaler mer - mao. skjer en skjevfordeling av fordeler her basert på hvor man er ansatt eller hvilke foreninger man er medlem av. Aksept av at "noen er mer verdt enn andre" vil kunne forme tankesettet og på sikt også forme samfunnet. Nå tar jeg det veldig langt ut her - men jeg er overbevist om at slike små "klapp på skulderen" over en svært lang tidshorisont (20-50 år) - vil være med på å definere samfunnet og i verste fall føre til større ulikheter, polarisering,sosial uro osv.
Erkjennelsen av at det kan bli slik er noe som gradvis har vokst på meg over flere år etter å ha sett hvordan USA har endret seg de siste 30-50 år. Nå er bildet helt sikkert mye mer komplisert enn som så - men Arnulf Øverland sine ord : "Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv!" - passer litt inn her også synes jeg . Jeg føler i alle fall at den rabatten jeg får - kanskje ikke er helt rettferdig - litt off topic her, men jeg liker ikke  alle disse fordelsprogrammene, kundefordelene som alle bedrifter, forhandlere osv. slenger rundt seg hele tiden.  Blir mye styr og skaper bare større ulikheter over tid

Bjoris

Enig i siste taler samtidig er det slik at de fleste meler sin egen kake så jeg prøver å få det som er mulig, men jeg er overrasket over at det gis rabatt på 1ST utgavene, jeg syns det er veldig godt prisede biler i utgpunktet så når Aker får 8% og Equinor 9% blir jeg veldig overrasket.

Skoda har sagt til meg at elbiler har lavere satser siden hele bilprisen berøres mot mindre der avgiftene er del av bilprisen. Syns jo 9% på 427 prisen er litt vilt, men viser at det er mye margin å gå på så spørs om det stemmer at alle andre enn Tesla betaler blodpris for batteriene sine.

Uansett, jeg syns Tesla skal ha honnør for ikke å gå inn på samme prismodel, selv om de også sliter med at enkelte får bedre pris på valuta og kvartalsskvis så er jo dette noe som er likt for alle, det blir flaks/uflaks og ikke systematisk forskjellsbehandling.


daktari

#13
Møller sin praksis med km-godtgjørelse er bra gammeldags.

Men ikke fortvil: tyskerne får 100.000 i rabatt på en del elbiler. Det går an å få noen til å kjøpe den, la den stå parkert i 6 måneder, og så ta den hit. Vips 20-25% rabatt...
Gjelder dette id4 sin prisklasse også?
Fant det, €9000 rabatt for biler opp til €40', €7500 for opptil €65000. Så en ID4 60 kan kanskje krype ned mot 320isj bruktimportert med 6 mnd cooldown i DE.
https://www.carwow.de/kaufpraemie
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ihaal

Er det noen som faktisk har fått 9 prosent på ID4? Da snakker man et skikkelig avslag.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA