Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Charge myHyundai

Startet av automat, onsdag 30. september 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

automat

Hyundai har lansert ladekort for Hyundaieiere. Tre forskjellige abonnement er mulig. Ser ut som fornuftige alternativer, selv om det ikke blir særilg rimelig hos Ionity. Andre norske ladeparnere ser ut til å være Grønn Kontakt, BKK og eOn.


https://www.hyundai.no/magasinet/charge-myhyundai-ladebrikke/?fbclid=IwAR3Xuyf14IWS3hwXi3zDIp0LyIkhvAmvrI0JdcfgQf9B6YibaCKKcpBPICs


https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-no
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ID4

Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Skuffende at Ionity bare gir samme pris som du alikevell vil få uten noe abo.

automat

1. Ingen månedskostand. Startavgift pr lading. Lokale priser.
2. Lav månedskostnad. Ingen startavgift. Lokale priser.
3. Høy månedskostnad. Ingen startavgift. Avtalepriser.

Jeg tenker den største fordelen med dette er at man får samlet mange hurtigladeavtaler ned til en. Særlig på utenlandsturer vil jo det være gull.
Om de klarer å skaffe noen rabatt på de lokale prisene vet jeg ikke. Kan jo hende det kommer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tjomsas

Dette burde jo konsernsøster Kia klare å få til også!

RJK

#4
Først og fremst irriterer jeg meg over at jeg må finne ut av dette via forumet her. Hvorfor har ikke Hyundai sendt ut informasjon til sine eksisterende kunder?

Er det fordi dette var rett og slett rævva dårlig og veldig dårlig forklart hva man egentlig betaler for, og ikke minst hva det dette faktisk vil koste?

Det at det fremdeles er dropin-priser hos Ionity som de inngikk partnerskap med, er faktisk litt provoserende.


Så til de mer direkte spørsmålene.

1. Hva definerer de aktiveringskostnad til å være for noe, og er dette en årvis sum, eller et engangbeløp? Eller hvor ofte blir det fakturert?

2. Grunngebyr? Dette fremstår som månedsprisen, men sabla klønete uttrykk. Kall en spade for en spade, og ikke finn på navn som bare er egnet til å forvirre.

3. Oppstartsgebyr? Skal det koste penger utenom ladeprisene for å sette igang en lading? Det blir jo fordyrende, og hvor interessert er jeg i å gå for dette, når ladeprisene er skjulte? PS! Har ikke lastet ned appen ennå, så usikker på om man får sett priser før man har registrert en avtale. Men det er tåpelig at de skal skjule dette for oss i utgangspunktet.

3. Hvem er partnerne? Noen mangler helt tydeligvis, siden det ikke fremkommer en eneste av laderne som eksisterer i Finnmark. Sjekket der fordi det er lett å avsløre om kartet er tilnærmet oppdatert og avtalene inbefatter det meste av operatører.

4. Hvorfor ikke lavere priser hos Ionity? Det er jo det som ville vært den store gulroten.

Her ser det ut som det bare er Hyundai som faktisk vil tjene på det. Det eneste positive her, er at jeg får samlede fakturaer fra en part, men jeg må jo fremdeles orientere meg blant mange ladeoperatører/faktureringsoperatører, for å se om jeg tjener på prisene.

Føler for å sende en epost til min lokale forhandler, og eventuelt Hyundai Norge med denne kommentaren.

Dette burde føltes som en gladnyhet, men jeg sliter med å se at jeg får noe igjen for dette. Dette virker faktisk veldig skuffende ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Registrerte meg for å få logget inn på appen og sett prisene, men er nødt til å velge avtale først. Sorry, Hyundai. Men det kommer ikke på tale...!

Skjerp dere! Dette er ikke kundevennlig i det hele tatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#6
Vel vel, kan ikke si at dette overrasker meg. Dette er jo bare mer Hyundai svada på linje med saken om den 3.je parts APPen.
Hyundai har tydeligvis absolutt ingen ønsker om å lage gode og rimelige systemer for sine kunder.
Håper Elbilforeningen og andre skriver om idiotien i dette.

Personlig så har jeg en kjempefin lade-avtale i dag, der jeg kan lade på alle (tror jeg) norske ladestasjoner med en felles RFID og der jeg kan få rabatt på 15 - 25 prosent i tillegg til hver ladeoperatør sine volumrabatter og annet.
En felles regning på all lading får jeg også, en gang i måneden.
Denne ladeavtalen - som jeg tør påstå er Norges beste for de aller fleste av oss - tilbys av NAF.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/

mvh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på torsdag 01. oktober 2020, klokken 09:46

Personlig så har jeg en kjempefin lade-avtale i dag, der jeg kan lade på alle (tror jeg) norske ladestasjoner med en felles RFID og der jeg kan få rabatt på 15 - 25 prosent i tillegg til hver ladeoperatør sine volumrabatter og annet.
En felles regning på all lading får jeg også, en gang i måneden.
Denne ladeavtalen - som jeg tør påstå er Norges beste for de aller fleste av oss - tilbys av NAF.
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/


Dette er jo ikke en ladeavtale. Men en ladebrikke som du selv må opprette kundeforhold og registrere hos de ulike operatørene. Også tilbyr de et kredittkort i tillegg.

Jeg mener man må bort fra løsninger der man må registrere kundeforhold hos mange operatører man kanskje kommer til å bruke. Særlig når man skal på utenlandstur. Og slik sett er Hyundai sin løsning et skritt i riktig retning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ID4

Sitat fra: RJK på onsdag 30. september 2020, klokken 22:42

4. Hvorfor ikke lavere priser hos Ionity? Det er jo det som ville vært den store gulroten.

Grunnen er at partnerskapet ikke er godkjent av EUs konkurransemyndigheter. Når dette er på plass (om det kommer på plass, så stiller det seg anderledes).

Men sliter å se at dette er et godt tilbud.

RJK

Men hvor lang tid skal det ta? Nyheten om at Hyundai/Kia skulle bli partnere hos Ionity begynner å bli gammel nå. Faktisk mer enn ett år siden nå.

Det eneste jeg ser, felles faktura og kun en registrering hos Charge myHyundai, og bittelitt rabatt med det dyreste abonnementet, men tydeligvis med noen forbehold som ikke fremkommer før man har valgt avtale.

DC-lading ²2,76 NOK / kWh+1,19 NOK / min
Hos GK er prisene nå 3,20/kWh + 1,25/minutt
Hos BKK er prisene nå 2,90/kWh + 1,25/minutt

Med Kona så vil altså en fullading 0-80 % SoC (50 av 64 kWh, på hhv 54/75 minutter) komme på følgende pris:

GK: 160 + 67,5/93,75 = 227,50/253,75
BKK: 145 + 67,5/93,75 = 212,50/238,75
CmH Easy: 138 + 64,26/89,25 = 202,26/227,25

Altså snakker vi om en besparelse på alt fra 10,24 til 25,24 ved lynlading, og 11,50 til 26,50 ved hurtiglading.
Ved lynlading trengs da 7 hurtigladinger/måned hos BKK eller 3 ladinger/måned hos GK før månedsgebyret er dekket inn.

Kort oppsummert, dette var skikkelig elendig.

https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: HelEl på onsdag 30. september 2020, klokken 19:20
Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Jeg er av samme oppfatning som deg og sendte først en henvendelse til Hyundai Norge og spurte hvilke priser man fikk hos andre operatører enn Ionity med Flex-abonnementet ettersom appen krever at man tegner abonnement for å se priser. De henviste meg videre til kontaktskjema hos Chargemyhyundai og i dag fikk jeg et ikke helt betryggende svar fra dem:

SitatTakk for din henvendelse!
Jeg forstår at det kan være litt knudrete å finne fram til prise før man signerer kontrakt å kan logge inn i appen.

Jeg kan heller ikke svare deg på hvilke priser som gjelder hos de aktuelle ladestasjonene, da jeg heller ikke har tilgang til denne appen.
Jeg vil legge ved vår veiledende prisliste som en pdf i denne mailen så kan du vætfall få en innsettende oversikt over pris.

De glemte også å legge ved den veiledende prislisten, men jeg regner med det er den de har ute på sidene side som slett ikke sier noe som helst konkret om ladepriser på andre stasjoner enn Ionity (om man ser bort fra Easy-varianten).

Jeg begynner å få en følelse av at dette produktet egentlig ikke var helt klart for lansering...

ID4

Sitat fra: Vidar_S på fredag 02. oktober 2020, klokken 19:59
Sitat fra: HelEl på onsdag 30. september 2020, klokken 19:20
Må si at disse prisene mildt sagt er vanskelig å forstå. Ikke lett å se hva du får for de forskjellige pakkene.

Jeg begynner å få en følelse av at dette produktet egentlig ikke var helt klart for lansering...

Ja ser ut som en hastelansering for å kompensere for at vw, audi og ford nå har fått slike tilbud på plass

Ser på face, at de bekrefter at avtalen med Ionity ikke er på plass.

RJK

Og da ser det endelig ut til at Hyundai og Kia er blitt fullverdige medlemmer i Ionity. Da er det bare å vente og se hvordan dette viser seg i de hemmelige prisene prisene og vilkårene i denne avtalen.


https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4

Sitat fra: RJK på torsdag 05. november 2020, klokken 21:49
Og da ser det endelig ut til at Hyundai og Kia er blitt fullverdige medlemmer i Ionity. Da er det bare å vente og se hvordan dette viser seg i de hemmelige prisene prisene og vilkårene i denne avtalen.


https://www.tu.no/artikler/hyundai-kjoper-seg-inn-i-ionity/502183


Ja, nå forventer jeg at det blir andre priser på Ionity. Men de bruker sikkert et halvt år eller mer for å få det på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA