Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Charge myHyundai

Startet av automat, onsdag 30. september 2020, klokken 19:08

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: ca119 på fredag 19. november 2021, klokken 15:15
i sverige koster SMART 45kr/mnd .... så rart de har gått vekk fra grunnpris og ikke nevner noe om minste ladning for norge. Er dette CMH styrt fra Berlin/Tyskland mon tror ..... der har de bare FLEX eller EASY ABO.

Jepp, det tror jeg du har rett i. Svar fra CMH kundeservice kommer med tysk adresse under signaturen og det er i alle fall ikke norskspråklige som svarer på henvendelser.

Jeg ser Frankrike og Polen fremdeles har modellen med månedskostnad for Smart-pakken mens eksempelvis Østerrike har samme variant som Norge nå har fått. Ellers varierer det veldig fra land til land hvilke pakker det er mulig å bestille. UK har eksempelvis kun Flex som alternativ, så det er nok "noen" som styrer pakkeutvalget og prisstruktur lokalt per land. At de har 100% kontroll på hva de gjør skal jeg imidelrtid ikke påstå :)

jansa

Bare pass på å ikke bruk Charge myHyundai med Flex på normalladere (4kWh) operert av Kople!
Ladet på en offentlig parkeringsplass uten parkeringsavgift, i ca 8 timer, fikk 30 kWh, og ble belastet nesten 900 kroner - dvs ca 30 kroner per kWh.
Mellom kl 8 og 20 koster det 91,20 per time + strømprisen på 4,73 kr/kWh +  4,99 per ladeøkt.
Tilsvarende ladeøkt, men med Kople sin App (eller f.eks. Elbilforeningens Ladeklubb), ville kostet ca 100 kroner...
Dette er ladestolper som ble satt opp for å gi lademulighet til ansatte og besøkende, og er delvis subsidierte av kommunen - om man bruker Kople eller Recharge brikke/app.
Fullading av batteriet på dagtid vil kostet nesten 2000 kroner, og gi en rekkevidde på knapt 45 mil - skulle tilsvare en bensinpris på 80 kr/liter...

ca119

Her må du klage til ChargeMyHyundai .....
90kr/timen - har det klikket for dem?
Står på "koble" at det skal koste 3,3/kWh (Etter 8 timer: 0,5 kr/min). Det er jo ikke hurtiglading.

Er nok ikke første gang de har regnefeil.

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

jansa

Sitat fra: ca119 på tirsdag 26. april 2022, klokken 14:23
Her må du klage til ChargeMyHyundai .....
90kr/timen - har det klikket for dem?
Står på "koble" at det skal koste 3,3/kWh (Etter 8 timer: 0,5 kr/min). Det er jo ikke hurtiglading.

Er nok ikke første gang de har regnefeil.

Klagde, og fikk svar etter ca 6 uker:
"Vi har undersøkt prisen på ladeøkten du sikter til.
Vi kan se at du har blitt belastet med riktig pris for dette.
Det vil alltid være et tillegg for tiden du er på en stasjon, på dette tidspunktet har du en økt på 8 timer og 15 minutter i Nittedal den 18. april 2022.
Disse prisene er det som er forhandlet med denne stasjonen, og prisene vises i appen før lading. Vi kan dessverre ikke se hva prisene kan være dersom du er kunde direkte hos Kople.
Håper dette gir deg en forklaring."

Når jeg påpekte at Charge myHyundai hadde satt ned prisen betydelig etter Motors artikkel (fjernet prisen per time på kr. 91,20 de første 8 timene), så var svaret at: "Vi beklager at vi ikke kan gjøre mer i dette tilfellet"...

TB

Sitat fra: jansa på tirsdag 07. juni 2022, klokken 09:49
Klagde, og fikk svar etter ca 6 uker:
"Vi har undersøkt prisen på ladeøkten du sikter til.
Vi kan se at du har blitt belastet med riktig pris for dette.
Det vil alltid være et tillegg for tiden du er på en stasjon, på dette tidspunktet har du en økt på 8 timer og 15 minutter i Nittedal den 18. april 2022.
Disse prisene er det som er forhandlet med denne stasjonen, og prisene vises i appen før lading. Vi kan dessverre ikke se hva prisene kan være dersom du er kunde direkte hos Kople.
Håper dette gir deg en forklaring."

Når jeg påpekte at Charge myHyundai hadde satt ned prisen betydelig etter Motors artikkel (fjernet prisen per time på kr. 91,20 de første 8 timene), så var svaret at: "Vi beklager at vi ikke kan gjøre mer i dette tilfellet"...
Det er denne artikkelen?
https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-kutter-prisen-men-er-fortsatt-mye-dyrere/224572

Hyundai / Charge myHyundai har satt ned pris, men ikke med tilbakevirkende kraft?
Ikke god reklame for Hyundai / Charge myHyundai dette.

Eneste grunn til at jeg (og sikkert flere) benytter kortet er pga. beløpet Hyndai har gitt som kompensasjon for ventetid på batteribytte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ca119

Dette er dårlig gjort!!!
Hadde det vært en hurtiglader med 50 KWH hadde jeg skjønt det, men dette her var da en saktelader.

Ellers er jeg fornøyd med CMH-kortet .... ihvertfall sålenge jeg har tilgode etter kompensasjonen.
Dessverre har de penger kun en gyldighet på 6 mnd før de blir NULLET!!! (Er det lov? Ikke på gavekort har jeg hørt).
Som sagt er det greid å ha et allsidig ladekort. Har også SHELL/NEWMOTION sitt om jeg skulle til utlandet.
Ellers er det vel snart rimligst med å bruke ELTON-appen i norge?

knute

Er det noen som vet hva prisene ligger på i utlandet med Ionity-pakkene, typisk Sverige og Danmark?

Norsk pris er grei (4,35 NOK/kWh eller 1,65 NOK/kWh), men man får ikke sett pris i utlandet før etter man har kjøpt en av Ionity-pakkene, som jo har en bindingstid på 12 måneder.
Passe teit++
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

#53
Hmmm, dette var tilgjengelig før, selv om det ikke var det i fra starten. Og når jeg nå sjekker kartet, vises drop-in-prisen, og ikke avtaleprisen. Men mener bestemt det er noe over 3 kroner i Norge. I Danmark husker jeg ikke prisen, men tror den er ca samme, men i DKK.

Har ringt support, for det er jo definitivt ikke slik det skal være, når de selv skriver at priser ser du i appen.

Korreksjon, ser det i kartet inne i CMH (på PC), og det er 3,10 SEK, 2,20 DKK for Aabenraa i Danmark.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

Sånn bare for å få det inn med teskje for min del @RJK, er dette korrekt?

- Priseksemplene du kom med gjelder premium-utgaven av pakka?
- 2,20 DKK / kWh i Danmark (med eksempel på den konkrete ladestasjonen i Aabenraa). Tilsvarer ca. 3,06 NOK / kWh med nåværende kurs.
- 3,10 SEK / kWh i Sverige (uten eksempel på konkret ladestasjon). Tilsvarer ca. 2,97 NOK / kWh med nåværende kurs.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Det gjelder Ionity Premium til 135,- per måned. Jeg fikk noen andre vekslingskurser fra Google, men de er vel for digital valuta. Da kom begge under 3 NOK.


Jeg har Flex, det CMH-abonnementet som ikke har månedskostnad, men en "session fee" istedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

#56
Fra i dag kan man ikke kjøpe ny Ionity premium-pakke.

Info hentet fra:
https://chargemyhyundai.com/web/nb/hyundai-no/tariffs og
https://chargemyhyundai.com/o/dcs-api/customer/groupIds/3066376/tariffs/pdf?locale=nb_NO


SitatFra 01.06.2023
Prisene hos operatøren IONITY kan variere over tid og mellom ladestedene. Gjeldende priser kan ses før lading på kartet i appen eller på nettsiden til Charge myHyundai.

For 89kr / mnd kan man få 1,50 kr / kWh i rabatt.
Nå med 3 måneder minstetid, og så en måneds oppsigelsestid.


Lignende endringer har også kommet på VW sin We Charge variant, se https://elbilforum.no/index.php?topic=64527.0
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Jaja, da ser det ut som CMH-kortet blir klippet i stykker når Ionity-avtalen går ut. 89 kroner for 1,50 i rabatt, vil si at jeg må fylle 60 kWh før det er spart inn, og det begynner og lønne seg.

Dessuten har de nå innført tidsgebyr på all lading hos andre, om man velger Easy til 72,50 per måned, og med 6,- per kWh + 1 kr. minuttet, så blir minutt-tillegget for oss Kona-eiere for stor andel av regningen per sesjon.

Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 01. juni 2023, klokken 16:59Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.

Se der ja... Det var en viss forskjell fra eksisterende ionity-avtale. Riktignok har det vært kunstig billig, men det de går over til nå tyder på at Ionity skal begynne å tjene penger. Ut fra https://ionity.eu/en/network/access-and-payment  ser det ut til at de rabatterte prisene for Ionity i Europa øker tilsvarende, så da virker Tesla-abonnement som en betydelig bedre løsning både innen- og utenlands. De fleste steder ligger Tesla mellom 2 og 3 kroner lavere per kWh enn man får med den nye Ionity-rabatten og abonnementspris per måned er kun 40 kroner høyere. Altså ikke veldig mye lading som må til og uten bindingstid.

RJK

#59
Sitat fra: Vidar_S på fredag 02. juni 2023, klokken 11:23
Sitat fra: RJK på torsdag 01. juni 2023, klokken 16:59Dessuten, hva man betaler 39,95 for med Smart-abonnementet, klarer/ønsker de heller ikke å vise. Ikke pokker om jeg inngår en avtale om dette, før jeg vet hvilke besparelser jeg ev. oppnår. Det er IKKE godt nok å bare henvise til appen, da man ikke får se pris for hvert abonnement.

Man står derfor uten mulighet til å sammenligne mellom abonnementene. Dette er ALT for dårlig, Hyundai.

Dessuten, med de priser som Tesla tilbyr uten abonnement samt det store ladenettverket de har, så blir i tilfelle de min primære hurtig/lynlader-operatør, men der jeg veldig fint kan oppsøke en UNO-X-stasjon eller en annen av disse som gir levelige priser.

Se der ja... Det var en viss forskjell fra eksisterende ionity-avtale. Riktignok har det vært kunstig billig, men det de går over til nå tyder på at Ionity skal begynne å tjene penger. Ut fra https://ionity.eu/en/network/access-and-payment  ser det ut til at de rabatterte prisene for Ionity i Europa øker tilsvarende, så da virker Tesla-abonnement som en betydelig bedre løsning både innen- og utenlands. De fleste steder ligger Tesla mellom 2 og 3 kroner lavere per kWh enn man får med den nye Ionity-rabatten og abonnementspris per måned er kun 40 kroner høyere. Altså ikke veldig mye lading som må til og uten bindingstid.
Enig i at det har vært kunstig billig, og har jo selvsagt bare ventet på en mer realistisk, korrigert pris. Men synes de tar det andre veien nå når prisen fremdeles er høy, og flere av konkurrentene er betydelig billigere. Og det og på tilsvarende kjappe ladere.

Hos Tesla på Vestby er prisene hhv 4,80/3,55 for ab-kunder i off-peak-tider og 5,35/3,95 i peak-tider. Ionity er tilsvarende 8,40/6,90 for hhv drop-in og abonnenter, eller fleksibel pris som de nå skal  innføre.

Skal selvsagt se an hva slags priser Ionity legger seg på i utgangspunktet, men i utgangspunktet ser ikke den avtalen fristende ut i det hele tatt, og spesielt ikke når CMH nå virker som dyrere enn å bare lade direkte med brikke hos de enkelte leverandørene der jeg allerede er registrert.

Altså like dårlig eller kanskje endog dårligere enn Elbilforeningens Ladeklubb, bortsett fra en heftig startpris hos Ladeklubben (medlemsskap i Elbilforeningen) for å få lov å bli kunde der.

Om man skal dra ut en fordel, er som sagt for nye kunder som ikke orker registreringskaoset, og for oss andre at vi ikke orker "vedlikeholdet", men det betaler man altså dyrt for.

EDIT:
Ser jo nå ut som Ionity Passport gir en lavere pris enn ved Ionityavtale via CMH, med 2,17 kr rabatt, dog med en dyrere månedskostnad på 129,- mot 89,-. Men pga større rabatt, så er begge betalt ned like raskt. Dermed sparer man mer når man lader mer enn 60 kWh i snitt per måned. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA