Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjon med sanntidsvisning av tilgjengelige ladestolper

Startet av Buruglen, onsdag 30. september 2020, klokken 11:23

« forrige - neste »

Buruglen

Hei

Litt usikker på om jeg har truffet rett forum, men prøver meg:

Skal kjøpe ny elbil som skal brukes til langkjøring (salgsoppdrag på "ukjente" steder) i Danmark, Norge og Sverige.

Hvilke ladeleverandører tilbyr sannstidsvisning av tilgjengelige ladestolper i bilenes navigasjonssystemer?

Vet at jeg kan bruke diverse apper, men vil helst slippe (untatt i nødstilfeller).

Og hvilke biler har støtte for dette i sine navigasjonsløsninger (dvs foreslår hvor jeg skal lade basert på tilgengelighet)? Jeg vet at det ikke er fullt så enkelt, da det jo kan være kø osv, men at det er ledige og fungerende ladestolper er en god begynnelse.

Vurderer disse tre: M-B EQC, Audi e-tron og Tesla MX.



sjokomelk

Per i dag er det vel bare Tesla som har dette for sine egne ladestasjoner?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Buruglen

Har lest at EQC har støtte for minst Ionity og at MB henter dette fra en tredjepart, slik at alt denne får informasjon om skal gå inn i navigasjonssystemet. Har også tidligere lest at minst én av de norske ladeleverandørene ga sanntidsinfo til denne tredjeparten (som jeg ikke finner navnet på).

Orbit

Alle tre kan dette, men ingen av dem har status for alle tilgjengelige ladenettverk. Tesla viser bare sitt eget nettverk. EQC og e-tron viser status for Ionity med flere (f.eks Grønn kontakt i Norge, Bee/Clever i Sverige).

Det kommer etterhvert (flere) app'er med støtte for Android auto/Apple CarPlay, samt at ladestolpestatus kommer som funksjon i mobilens egen kart-app, slik at du kan få opp dette i bilens infotainmentsystem. Da er du ikke avhengig av hva bilen selv tilbyr. Men selv da spørs det om det vil holde med én enkelt app for å dekke alt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Buruglen på onsdag 30. september 2020, klokken 11:23
Hei

Litt usikker på om jeg har truffet rett forum, men prøver meg:

Skal kjøpe ny elbil som skal brukes til langkjøring (salgsoppdrag på "ukjente" steder) i Danmark, Norge og Sverige.

Hvilke ladeleverandører tilbyr sannstidsvisning av tilgjengelige ladestolper i bilenes navigasjonssystemer?

Vet at jeg kan bruke diverse apper, men vil helst slippe (untatt i nødstilfeller).

Og hvilke biler har støtte for dette i sine navigasjonsløsninger (dvs foreslår hvor jeg skal lade basert på tilgengelighet)? Jeg vet at det ikke er fullt så enkelt, da det jo kan være kø osv, men at det er ledige og fungerende ladestolper er en god begynnelse.

Vurderer disse tre: M-B EQC, Audi e-tron og Tesla MX.

Om du ikke trenger så stor plass ville jeg heller vurdert Model 3. Den lader MYE raskere enn Model X, både pga. at den tar høyere ladeeffekt og at den har mye lavere forbruk.

Vi har en Model X og en Model 3, begge to foretrekker å kjøre Model 3 på langtur om vi da ikke av forskjellige grunner må kjøre X'en.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jambo

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. september 2020, klokken 13:59
Om du ikke trenger så stor plass ville jeg heller vurdert Model 3. Den lader MYE raskere enn Model X, både pga. at den tar høyere ladeeffekt og at den har mye lavere forbruk.

Vi har en Model X og en Model 3, begge to foretrekker å kjøre Model 3 på langtur om vi da ikke av forskjellige grunner må kjøre X'en.
Jeg har ikke kjørt Tesla, dette er bare noe jeg lurer på i denne sammenhengen: Jeg har hørt at de fremdeles ofte fantombremser ved bruk av cruise control. Ved langkjøring er vel en godt fungerende cruise control å foretrekke, vil det da si at Tesla kanskje ikke er så bra til langkjøring? Visse folk skriver f.eks. at pga. dette får de ikke lov av kona å bruke cruise control på Teslaen når hun sitter på, overdriver de eller er det slik?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA